Suoraan sisältöön
Tietotekniikkaopastusta Oulunkylän kirjastossa, kuva: Kimmo Brandt

Digitaidoilla iisimpää elämää

"Vie kohdistin ruudulla sähköpostikuvakkeen päälle ja napauta kaksi kertaa hiiren vasenta puolta. Katso minun sormeani”,
vertaisopastaja Seppo Seppälä neuvoo hitain liikkein.

Mitään ei tapahdu, sillä Senja Räsäsen käsi liikahtaa. Räsänen yrittää uudestaan, ja nyt onnistuu! Hän on 89-vuotias helsinkiläinen, joka on tullut opettelemaan sähköpostin käyttöä Oulunkylän kirjastoon.

”Minulla on kavereita ja Espanjan sukulaisia, joiden kanssa haluan viestitellä. Seuraavaksi aion opetella Skypen tai WhatsAppin”, Räsänen kertoo ja katsoo välillä ohjeita tietokonetyövihkostaan. Seppälä on tekstannut siihen ohjeita isolla
käsialalla.

Paikalla on muitakin digineuvontaa tarvitsevia kannettavien tietokoneidensa kanssa ja vertaisopastajia Enteristä, joka on seniorien tietotekniikkayhdistys. Pirjo Norvamaa pohdituttaa roskapostin määrä. Kokousmuistioita tottuneesti kirjoittava
Irma Pantzar ei puolestaan osaa asentaa tekstinkäsittelyohjelmaa koneeseensa.

”Tämä neuvonta on paras juttu, eikä maksa mitään”, Pantzar toteaa.

Enterin vs. toiminnanjohtaja Tiina Etelämäki rohkaisee tulemaan, vaikka jännittäisi.

”Ei tarvitse osata mitään, sillä neuvojat opettavat.”

Useat vertaiset auttavat

ENTERIN vertaisopastajien ”vastaanotto” Oulunkylän kirjastossa on auki torstaisin tunnin ajan, ilman ajanvarausta.

”Paljon on haasteita läppärien, tablettien ja kännyköiden käytössä. Pulmat ratkeavat, kun meitä vertaisia on useita, ja joskus ohjaamme eteenpäin, Raimo Anttila sanoo. Hän on ollut mukana toiminnassa 10 vuoden ajan.

Seppo Seppälä, Norbert Kruk ja Martti Nikunen ovat vähän uudempia kasvoja. ”Hyvät kaverit ja hauska homma” motivoivat auttamaan.

Mikä parasta, Oulunkylän digineuvonta on vain yksi esimerkki siitä digineuvonnasta, jota Helsingistä saa. Eri puolilla kaupunkia kun on yli 150 digineuvontapaikkaa. Tyypillisimmin ne ovat kirjastoja, asukastaloja ja vanhusten palvelukeskuksia. Osaan paikoista pitää varata aika. Joissakin toimipisteissä digineuvojat opastavat myös ruotsiksi ja
englanniksi.

”Digineuvontaan voi tulla minkä tahansa pulman kanssa. Jos kaipaa omaan laitteeseen liittyviä neuvoja, se kannattaa ottaa mukaan. Jos haluaa opetella tietokoneen käyttöä, ei oma kone ole välttämätön, kunhan opastuspaikasta löytyy”, suunnittelija
Jani Suonperä Lasipalatsin Mediakeskuksesta sanoo. Helsingin kaupunkikonserniin kuuluva yritys koordinoi digineuvontaa Helsingissä ja järjestää digineuvonnalle koulutusta ja yhteisviestintää.

Palvelut digitalisotuvat

Helsingin kaupunki on ryhtynyt koordinoimaan digineuvontaa entistä määrätietoisemmin viime vuosina. Monet kaupungin palvelut digitalisoituvat, ja ihmiset viestivät ja vuorovaikuttavat, oppivat ja viihtyvät muutenkin entistä enemmän verkossa.
Kehitys haastaa erityisesti työelämän ulkopuolella olevien ja työelämästä jo pois jääneiden digitaidot ja -tiedot.

Esimerkiksi Itä-Helsingin alueella 60 prosenttia neuvontaa tarvitsevista on yli 60-vuotiaita ja 40–60-vuotiaiden osuus kipuaa 35 prosenttiin.

”Ihmisten pitää päästä samalle viivalle digitaidoissa, jotta eläminen sujuu. Neuvontaa saakin eri puolilta Helsinkiä ja sitä kehitetään”, Ari Tammi kaupunginkansliasta painottaa. Hän kuuluu Digiosaamisen vahvistamisen ohjausryhmään. Kehittämistyössä ovat mukana Lasipalatsin Mediakeskus ja juuri 20 vuotta täyttänyt Enter.

Kaikista tärkeimpiä ovat kuitenkin ne 200 digineuvojaa, joista 80 on töissä kaupungilla ja 120 toimii vapaaehtoispohjalta. Mukana on Enterin ja Helsinki Mission vapaaehtoisia sekä Haaga-Helian, Omnian ja Suomen Liikemiesten kauppaopiston
opiskelijoita. Lisäksi noin 250 kirjastojen asiakaspalvelutehtäviä hoitavaa työntekijää opastaa asiakkaita päivittäin moninaisissa digipulmissa niin ajanvarauksella kuin ilman osana muuta työtään.

”Tämä on se joukko, joka neuvoo 100 000 helsinkiläistä digiasioissa vuosittain. Se on loistava tulos!” suunnittelija Jani Suonperä summaa tilannetta.

Digineuvontaa liikuntaesteisille

Kodeissa annettavalle digineuvonnalle on tarvetta ja liikuntaesteiset asukkaat haluavat oppia käyttämään arkisia digitaalisia palveluja. Nämä asiat selvisivät Helsingin kaupungin Luokse-kokeilussa, jossa digineuvojaparit menivät koteihin neuvontakeikoille. Kokeilu tehtiin Pihlajamäessä ja Pihlajistossa kesällä 2017.

”Itsensä sivistäminen, erilaiset sisällöt ja viihtyminen nousivat esiin. Käynneillä tutustuttiin esimerkiksi Yle Areenan ohjelmiin, Facebook-ryhmien käyttöön ja ladattiin WhatsApp-sovelluksia kännykkään”, Ari Tammi kaupunginkansliasta kertoo.

Laiteneuvontaakin, kuten opastusta älytelevision käyttöön, tarvittiin. Tammi aprikoi, että tulevaisuudessa kotien muuttuminen älykkäiksi voi tuoda ihan uusia digineuvontatarpeita. Nykyisin kotikäyntejä tekevät kaupungin kumppanina toimiva Helsinki Missio ja Helsingin seurakuntayhtymä.

Löydä opastuspaikka

Kaikki opastuspaikat löytyvät palvelukartalta hakusanalla digineuvonta. ENTER ry:n opastuspaikat senioreille löytyvät täältä.

Neuvontaa kotiin

Helsinki Mission keikka-apu (p. 044 054 6236 tai seniorityo@helsinkimissio.fi ) tarjoaa digineuvontaa liikuntaesteisille heidän kotonaan.

Vinkkejä verkosta

Helsinki Digineuvonta Facebookissa
Helsinki Digineuvonta Twitterissä
Helsinki Digineuvonta Instagramissa
Digipalvelut tutuiksi -videosarja Helsinki-kanavalla, hakukohtaan sana digineuvonta


Teksti: Katja Alaja
Kuva: Kimmo Brandt

JAA