Suoraan sisältöön

Kuulutus: Pisararadan ratasuunnitelma Helsinki - Kungörelse: Järnvägsplan för Centrumslingan, Helsingfors

Kuulutus
Pisararadan ratasuunnitelma Helsinki

Liikennevirasto on laatinut ratalain (110/2007) mukaisen ratasuunnitelman Pisararadasta.

Pisararata yhdistää pääradan ja rantaradan kaupunkiraiteet Helsingin kantakaupungin kiertävällä n. 7,5 kilometrin pituisella ratalenkillä. Rata on kaksiraiteinen ja sijoittuu noin kuuden kilometrin matkalla kalliotunneliin. Kalliotunneliosuus alkaa Pasilan aseman eteläpuolelta Eläintarhan ja Alppipuiston kohdalta. Radan kolme asemaa, Töölön, Helsingin keskustan ja Hakaniemen asemat sijoittuvat radan tunneliosuudelle. Ratasuunnitelma on laadittu samanaikaisesti asemakaavan kanssa.

Pisararadan tavoitteena on junaliikenteen palvelukyvyn, kapasiteetin ja toimintavarmuuden lisääminen vapauttamalla Helsingin päärautatieasemalta raiteita kauko- ja taajamaliikenteelle sekä lyhentämällä keskustaan tulevien kulkuvälinettä vaihtavien matkustajien matka-aikoja.

Pisararata mahdollistaa kaupunkirataliikenteen ja kaukojunaliikenteen liikennöinnin toisistaan riippumattomina järjestelminä siten, että häiriöt toisessa järjestelmässä eivät vaikuta toiseen, mikä parantaa junaliikenteen täsmäIIisyyttä ja toimintavarmuutta myös valtakunnallisesti.

Ratasuunnitelma pidetään yleisesti nähtävänä 30.10.–30.11.2015 välisen ajan Helsingin kaupungin kirjaamossa, osoitteessa Pohjoisesplanadi 11–13, arkisin klo 8.15–16.00 (ratalaki 90 §).

Kiinteistön omistajilla ja muilla asianosaisilla, sekä niillä joiden asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin suunnitelma vaikuttaa, on mahdollisuus muistutusten tekemiseen suunnitelmasta. Muistutukset on toimitettava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään 30.11.2015 klo 16.00 mennessä. Kirjaamon osoite on PL 1, 00099 Helsingin kaupunki tai helsinki.kirjaamo@hel.fi (ratalaki 22 §).

Lisätietoja antaa Liikennevirastossa projektipäällikkö Jussi Lindberg, puhelin 0295 34 3820 ja sähköposti jussi.lindberg@liikennevirasto.fi.

Helsingissä 30.10.2015
Kaupunginkanslia

Kungörelse
Järnvägsplan för Centrumslingan, Helsingfors

Trafikverket har utarbetat en järnvägsplan för Centrumslingan i enlighet med banlagen (110/2007).

Centrumslingan förbinder stadsspåren på stambanan och kustbanan genom en ca 7,5 km lång bana som slingrar sig kring Helsingfors innerstad. Banan har två spår och löper på ett avsnitt av ca 6 km i en bergtunnel. Tunnelavsnittet börjar söder om Böle station, vid Djurgården och Alpparken. De tre stationerna Tölö, Helsingfors centrum och Hagnäs ligger i tunneln. Järnvägsplanen har utarbetats samtidigt som en detaljplan.

Syftet med Centrumslingan är att serviceförmågan, kapaciteten och driftsäkerheten i tågtrafiken ska öka genom att spår på Helsingfors centralstation frigörs för fjärr- och tätortstrafik och att restiden ska förkortas för dem som byter färdmedel när de åker till centrum.

Centrumslingan möjliggör två av varandra oberoende system för trafiken på stadsbanan och fjärrtrafiken. Tack vare att störningar i det ena systemet inte påverkar det andra systemet blir tågtrafiken punktligare och driftsäkrare också i landet som helhet.   

Järnvägsplanen hålls offentligt framlagd 30.10–30.11.2015, på Helsingfors stads registratorskontor, Norra esplanaden 11–13, vardagar kl. 8.15–16.00 (90 § i banlagen).

Fastighetsägare och övriga sakägare samt de vilkas boende, arbete eller övriga förhållanden påverkas av planen ges möjlighet att göra en anmärkning med anledning av planen. Anmärkningarna ska senast 30.11.2015 kl. 16.00 ges in till Helsingfors stads registratorskontor, postadress PB 1, 00099 Helsingfors stad, e-post: helsinki.kirjaamo@hel.fi (22 § i banlagen).

Information ges av projektchef Jussi Lindberg vid Trafikverket, tfn 0295 34 3820, e-post: jussi.lindberg@liikennevirasto.fi.

Helsingfors 30.10.2015
Stadskansliet

JAA
09.12.2019 16:50