Suoraan sisältöön

Pidä huolta muististasi!

  • Ylös, ulos ja lenkille – säännöllinen sykettä nostava liikunta vähentää muistisairauden riskiä.
  • Käytä kypärää – kallovammat altistavat muistisairauksille.
  • Vältä alkoholin liikakäyttöä – humalahakuinen alkoholinkäyttö altistaa muistihäiriöille sekä sekoittaa unirytmiä.
  • Älä tupakoi – tupakointi lisää muistisairauden riskiä.
  • Vältä stressiä – pitkäaikainen stressi voi aiheuttaa muistioireita.
  • Aktivoi aivojasi – mitä enemmän aivojaan käyttää, sitä vastustuskykyisemmät ne ovat muistisairauksien aiheuttamille muutoksille.
  • Pidä yllä ystävyyssuhteitasi - sosiaalinen kanssakäyminen aktivoi muistin toimintaa ja edistää aivojen terveyttä auttamalla hallitsemaan stressiä ja masentuneisuutta.
  • Nuku riittävästi – uni on aivoille välttämätöntä lepoaikaa. Hyvä ja riittävä uni mahdollistaa uuden oppimisen, jatkuva unenpuute voi aiheuttaa muistioireita.
  • Huolehdi terveellisestä ja monipuolisesta ruokavaliosta:
    • Vähennä eläinrasvaa äläkä syö liikaa, sillä ravinnon korkea rasvapitoisuus lisää beta-amyloidin kertymistä aivoihin.
    • Käytä kalaa ja rypsiöljyä ruoanlaitossa – kalarasvat ja alfalinoleenihappo pienentävät sekä sydän- ja verisuoni- että muistisairauksien riskiä.
    • Syö päivittäin marjoja, hedelmiä ja kasviksia - niistä saatavat vitamiinit ja antioksidantit lisäävät elinvoimaa ja suojaavat monilta sairauksilta.

Artikkelin tunnus: nix01591 (001.591)
© 2010 Suomalainen Lääkäriseura Duodecim

Lisää aiheesta

Alkoholi

Liikunta

Ravitsemus



28.03.2019 11:01

Aivojumppaa

Kokeile maksuttomia harjoituksia muistin virkistämiseksi.

Lisää aiheesta