Suoraan sisältöön

Ravitsemus ja painonhallinta

Säännöllinen ja monipuolinen ravitsemus on yksi hyvinvoinnin keskeisistä osa-alueista.

Terveellisen ravitsemuksen periaatteet

Terveellisen ruokavalion perusta on monipuoliset säännölliset ateriat. Terveyden kannalta tärkeää on, että saat ruuastasi tarvitsemasi energian ja siinä on kaikki tarvitsemasi ainesosat:

  • riittävästi kasviksia, marjoja, hedelmiä (kuusi kourallista päivässä)
  • tarpeeksi kuituja
  • pehmeää rasvaa (kasviöljyä, margariinia)
  • mutta vain vähän sokeria
  • ja vain vähän suolaa.

Ateriarytmiin kuuluvat välipalat

Säännölliset kasvispainotteiset ateriat 3-4 tunnin välein ovat avain terveelliseen ruokavalioon. Myös välipalat ovat aterioita.

Säännöllinen ateriarytmi auttaa vähentämään napostelua, turhaa syömistä, makean himoa ja iltasyömistä. Kokeile, sopiiko sinulle seuraava ateriarytmi:

  • aamuateria (aamulla)
  • lounas (keskipäivällä)
  • iltapäiväkahvi tai hedelmä
  • päivällinen (illansuun ateria)
  • iltapala (haluttaessa ennen nukkumaanmenoa).

Ravitsemus sairauksien ennaltaehkäisyssä ja hoidossa

Ravitsemuksella ja terveydellä on selvä yhteys. Terveellisellä ravinnolla voidaan ennaltaehkäistä sairauksien syntyä sekä edistää sairauden hyvää hoitoa.

Lisätietoja

Sydän- ja verisuonitaudit
Tietoa mm. ruokavalion merkityksestä kansantautien ehkäisyssä.
[ Terveyden ja hyvinvoinnin laitos ]

Ravitsemusterapeutit auttavat ravitsemukseen liittyvissä pulmatilanteissa

Ravitsemusterapiapalveluja tarjoavat ravitsemusterapeutit, joiden puoleen voi kääntyä erilaisissa ravitsemukseen liittyvissä pulmatilanteissa. Tällaisia ovat mm.

  • erityisruokavaliota vaativat sairaudet
  • syömiseen liittyvät ongelmat
  • ravitsemuksen avulla ehkäistävissä olevien sairauksien riskitekijät tai
  • tilanteet, joissa syöminen muuten askarruttaa esim. lasten ruokailu, kasvisruokavaliot.

Ravitsemusterapeutin vastaanotolle voi hakeutua lääkärin, terveydenhoitajan tai sairaanhoitajan lähetteellä.

Lisätietoja ravitsemusterapiasta



29.10.2019 10:37