Suoraan sisältöön

Liikunta

Liikunta terveyden edistäjänä ja apuna sairauksien hoidossa

Säännöllinen liikunta auttaa jaksamaan paremmin ja pysymään terveenä. Jokaiselle löytyy varmasti sopiva liikuntamuoto.

Liikunnan terveysvaikutukset

Liikunta ylläpitää fyysistä ja henkistä terveyttä samalla tapaa kuin laadukas ravitsemus. Liikunta

  • vähentää ennenaikaista kuolleisuutta
  • ylläpitää ja kehittää fyysistä kuntoa ja toimintakykyä ikääntyessä
  • pienentää todennäköisyyttä sairastua muun muassa masennukseen, osteoporoosiin ja kaatumisesta johtuviin luunmurtumiin, metaboliseen oireyhtymään ja kakkostyypin diabetekseen, korkeaan verenpaineeseen, veritulppaan, verenpaine-, sepelvaltimotautiin tai aivohalvaukseen sekä paksusuolisyöpään
  • ehkäisee ja hoitaa samalla useita sydäntautien riskitekijöitä kuten kohonnutta verenpainetta, kolesterolia tai verensokeriarvoja
    parantaa yleistä elämänlaatua psyykkisen hyvinvoinnin ja paremman terveyden myötä.

Lisätietoja

Liikunta apuna sairauksien hoidossa

Liikunnalla voi ehkäistä, hoitaa ja kuntouttaa monia pitkäaikaissairauksia, kuten kohonnutta verenpainetta, sepelvaltimotautia, sydämen vajaatoimintaa, lihavuutta, tyypin 2 diabetesta, astmaa, keuhkoahtaumasairautta, polven nivelrikkoa, nivelreumaa, niska- ja alaselkävaivoja sekä masennusta.

Liikunnan Käypä hoito –suosituksen mukaan terveille 18–65-vuotiaille suositellaan kohtuukuormitteista kestävyysliikuntaa, kuten reipasta kävelyä, vähintään 30 minuuttia päivässä vähintään viitenä päivänä viikossa tai raskasta liikuntaa vähintään 20 minuuttia päivässä kolmena päivänä viikossa.

Terveille yli 65-vuotiaille sekä pitkäaikaista sairautta sairastaville 50–64-vuotiaille suositellaan kestävyysliikunnan lisäksi nivelten liikkuvuutta ja tasapainoa ylläpitävää ja kehittävää liikuntaa, kuten kotivoimistelua.

Kaikille aikuisille liikuntasuositukseen kuuluu myös luustolihasten voimaa ja kestävyyttä ylläpitävää tai lisäävää liikuntaa vähintään kahtena päivänä viikossa.

Liikuntaneuvonnasta tietoa liikuntamahdollisuuksista

Liikuntaneuvonnasta on mahdollista saada tietoa Helsingin monipuolisista liikuntamahdollisuuksista, terveyttä edistävästä liikunnasta ja ohjatuista liikuntaryhmistä. Liikuntaneuvonta on maksutonta, eikä siihen tarvitse etukäteen ilmoittautua. Liikuntaneuvonta on tarkoitettu kaikenikäisille.

Aiheesta lisää

Liikuntakurssit

Helsinkiläisiä liikunta- ja urheiluseuroja

Terveysliikunnan suositukset
[ UKK-instituutti ]



JAA
28.03.2019 10:15