Suoraan sisältöön

Ansvar gentemot kunder och intressegrupper

Vi producerar kostnadseffektiva, tillförlitliga, trygga och tillgängliga trafiktjänster av hög kvalitet för ägaren, beställarna och resenärerna.


Säkerheten framför allt

En trygg trafik i Helsingfors är den viktigaste indikatorn för vår verksamhet. Vi främjar säkerheten i samarbete med myndigheter, intressegrupper och andra aktörer. Kundernas önskemål gällande en tryggare kollektivtrafik förverkligas exempelvis med hjälp av respons och kundnöjdhetsundersökningar.

Vi utvecklar säkerheten genom ett säkerhetsstyrningssystem för trafiken i enlighet med lagen om spårbunden stadstrafik. Trafiksäkerhetsverket Trafi övervakar vår verksamhet exempelvis genom regelbundna auditeringar.

Resor utan hinder

Vi beaktar tillgängligheten såväl i metrotåg och spårvagnar som på stationerna och hållplatserna. Före slutet av 2018 är alla våra spårvagnar låggolvsvagnar, med undantag för reserv- och museispårvagnar. Metrotågen har tillgängliga ingångar och såväl tågen som våra nya Artic-spårvagnar har gott om plats för rullstolar.

Största delen av spårvagnshållplatserna är upphöjda för att det ska vara lättare att stiga in i låggolvsvagnarna. Alla metrostationer har hissar till perrongnivån, och hissarna har även ljudguider och knappar med punktskrift. Rulltrappor och hissar är utrustade med summer för att observeras lättare.

Nöjda passagerare

Kundupplevelsen på metrotågen, spårvagnarna och på färjorna till Sveaborg mäter vi genom HRT:s kundnöjdhetsenkät och kundrespons samt för spårvägstrafikens del även med hjälp av Mystery shopping-undersökningar.

Kunderna är nöjda med våra tjänster; vi har fått vitsordet 3,9–4,2/5 beroende på transportform.







DELA