Suoraan sisältöön

Herttoniemi

Herttoniemen metroasema

Herttoniemi on vilkas terminaaliasema, jolta lähtevät Laajasalon suunnan bussit.

Opaskartta Herttoniemen metroasemasta ja sen lähialueesta (pdf).

Kohokartat:

3D tulostettava kohokartta aseman laituritasolta (stl),

3D tulostettava kohokartta aseman ylätasolta (stl), tiedostot voi tulostaa kotona tai esimerkiksi kirjastossa

Tulostuspalvelu, jonka kautta kohokartan voi ostaa,

Herttoniemi laituritaso: http://shpws.me/OIs0

Herttoniemi ylätaso: http://shpws.me/OIs1

Lisätietoa karttojen lukemisesta ja 3D-tulostamisesta

Aseman katuosoite:

Hiihtomäentie 13, 00810 Helsinki

Vastauksia Herttoniemen metroaseman hisseihin liittyviin kysymyksiin

Herttoniemen metroaseman hissien tilanne on herättänyt runsaasti keskustelua. Kokosimme yleisimpiin aiheeseen liittyviin kysymyksiin vastaukset. 

1. Miksi Herttoniemen metroaseman molemmat hissit ovat olleet välillä pois käytöstä kesästä asti?
Hissit ovat olleet pois käytöstä huoltotöistä johtuen. Hissit ovat jo vanhoja ja käyttöikänsä lopussa. Siksi hisseissä käytetty tekniikka kärsii lämpötilan noususta, minkä aiheuttaa runsas ajojen määrä.

2. Mitä hisseille on tehty, jotta ne toimisivat?
Hisseille on tehty lukuisia korjaustoimenpiteitä. Vaihdettu on muun muassa ovikoneistoja, hissinohjauskeskus, pumppuyksikkö, lauhdutin, pääsylinterin tiivisteet ja venttiiliyksikkö. Lisäksi on muutettu konehuoneen eristykset.

3. Mitä hisseille aiotaan vielä tehdä, jotta ne toimisivat?
Itäpään hissille on nyt tehty kaikki, mitä sille on mahdollista tehdä. Länsipään hissiin asennetaan vielä jäähdytinyksikkö, joka jäähdyttää hissinkonehuonetta.

4.Miksi hissejä ei voi uusia kokonaan?
Hissin elinkaari on tyypillisesti 10–60 vuotta. Uuden hissin toimittaminen veisi noin 6 kuukautta valmistus-, asennus- ja väistötöistä johtuen, joten uuden hissin käyttöikä olisi hyvin lyhyt metroaseman tulevasta peruskorjauksesta johtuen. Verorahoja käytettäessä on oltava tarkka, että ne käytetään järkevästi.

5. Milloin metroaseman peruskorjausta ryhdytään tekemään?
Tämän hetkisen tiedon mukaan kilpailutukset ja asennukset alkavat vuonna 2021.

6. Miksi peruskorjauksen aloitusajankohtaa ei voida kertoa?
Työ pitää ensin suunnitella ja toimijat kilpailuttaa ennen kuin päästään itse peruskorjaustöihin. Hankkeen kaikkiin vaiheisiin liittyy muuttujia, osittain odottamattomia.

7. Miksi metroaseman peruskorjausta ei ryhdytä tekemään aiemmin?
Herttoniemen metroaseman korttelissa suunnitellaan metroaseman ja bussiterminaalin maanalaisten osien peruskorjausta ja maanpäällisten osien uusimista. Joukkoliikennetoimintojen päälle suunnitellaan asuin- ja toimitilarakentamista. Ensin vanha metroasema tullaan purkamaan, jolloin se ja bussiterminaali tarvitsevat väistötilat, jonne toiminnot siirtyvät.

Metroaseman peruskorjausta ei kannata aloittaa ennen metroaseman korttelin suunnittelua ja peruskorjausta koskevan kilpailun ratkaisemista ja uuden asemakaavan laatimista. Näihin kilpailu- ja suunnitteluvaiheisiin valitettavasti kuluu edelleen varsin runsaasti aikaa, mutta on syytä pitää mielessä, että tavoitteena on korkealaatuinen lopputulos seuraaviksi lukuisiksi vuosikymmeniksi, ellei jopa sadaksi vuodeksi.

Ennen metrokorttelia metroaseman länsipäähän on kuitenkin tarkoitus rakennuttaa väliaikainen ratkaisu uusimalla nykyinen pieni lippuhalli suuremmalla paviljonkimaisella lippuhallilla. Suunnittelu on jo alkanut, ja rakennustyöt tehdään arviolta vuosina 2020–2021. Paviljonki toimii matkustajille tarkoitettuna metron pääsisäänkäyntinä ja lippuhallina vähintään metroaseman korttelin remontoinnin/rakentamisen ajan. Sisäänkäyntiin on tavoitteena rakentaa kaksi uutta hissiä ja liukuporrasta, joilla parannetaan aseman esteettömyyttä. Pysyvä metron Hertan puoleinen sisäänkäyntirakennus suunnitellaan todennäköisesti samanaikaisesti metroaseman korttelin suunnittelun kanssa vuosien 2020–2021 aikana alueelle laadittavaa asemakaavanmuutosta varten.

.




JAA