E-tjänster

På sidorna med e-tjänster http://asiointi.hel.fi kan du sköta dina ärenden hos Helsingfors stad elektroniskt. Du kan till exempel fylla i och sända elektroniska ansökningar och blanketter, eller anmäla dig till olika kurser efter att du loggat in. 

Det går nu att komma till e-tjänsterna genom att logga in sig via länken "Logga in" i balken uppe på Hel.fi-sidorna.

Du måste logga in varje gång du besöker e-tjänsten. När du loggar in första gången måste du också registrera dig innan det är möjligt att använda de elektroniska tjänsterna. När du har registrerat dig på e-tjänsten får du en personlig ärendemapp till ditt förfogande. 

Användning av e-tjänsterna

  1. Sök e-tjänster på sidan Stadens tjänster. Gå till tjänstens beskrivningssida genom att klicka på länken "Mer om tjänsterna".
  2. Logga in genom att klicka på länken "Gå till e-tjänsten" på tjänstens beskrivningssida eller via länken "Logga in" i balken uppe på Hel.fi-sidorna. Du kan logga in till tjänsten antingen med bankkoder, mobilcertifikat, certifikatkort eller Katso-kod för företag och sammanslutningar.
  3. Fyll i blanketten och skicka den genom att klicka "Sänd".
  4. När du avslutar besöket ska du logga ut genom att klicka på länken "Logga ut" uppe på sidan.

Rådgivning

Rådgivningen om stadens e-tjänster
öppen må–fr kl. 8–18 
tfn 09 310 88800

Helsingfors stads rådgivning Virka-info
Telefonrådgivning 09 310 111 11 (må–to 9–16, fr 9–15)

Information om statens tjänster, inloggning mer bankkoder och mobil id och digital ärendehantering:
Medborgarrådgivning Kansalaisneuvonta.fi
Tfn 0295 000 (må–fr 8–21, lö 9–15).
Servicen är stängd söndagar och söckenhelger.

Skatteförvaltningen svarar för Katso-tjänstens kundsupport.
Telefonnummer till supporten är 020 697 041 och e-postadress katso(at)vero.fi.

Respons

Respons om e-tjänsterna kan ges till vederbörande förvaltning med responsblanketten på tjänstens beskrivningssida.



DELA
24.08.2017 07:27