Hoppa till innehållet

Stadsmiljösektorns kundtjänst


Visa en större karta
Adress:
Verkstadsgatan 8
00580 Helsingfors

Postadress:
Stadsmiljösektorns kundtjänst, PB 58231, 00099 Helsingfors stad

Telefon: +358 9 310 22111
E-post: kaupunkiymparisto@hel.fi


Öppettider:
öppet mån-tis 08:15-12, ons-tor 12-15, fre 10-14
Stadsmiljösektorns kundtjänst tel. +358931022111. Öppen måndag-torsdag 8.15-16.00, fredag 10.00-15.00.
Kundtjänst: kaupunkiymparisto@hel.fi
Under övriga tider parkerinsövervakningens kvällsjour tel. 09 310 70014 och anmälan om farliga gatuskador efter öppettiderna tel. 09 310 39310 (ej vinterskötsel)
.
Vi ber våra kunder att ringa kundtjänsten på numret 09 310 22111 när de behöver
- ett nytt parkeringstillstånd för invånare
- ett nytt parkeringstillstånd för invånare
- förlängning av nuvarande parkeringstillstånd för företag.
Tjänstemannen kontrollerar under telefonsamtalet kundens rätt till ett parkeringstillstånd. Ifall kunden har rätt till tillståndet, ger tjänstemannen kunden anvisningar för hur man kan lösa ut tillståndet.



Verksamhetsställen:
COVID-19: Se anvisningar för ansökning av parkeringstecken: https://www.hel.fi/helsinki/sv/kartor-och-trafik/parkering/parkering

Stadsmiljösektorns kundtjänst är öppen med begränsade öppettider mån-to för de kunder som måste uträtta sina ärenden på plats. Vår telefontjänst (tel. +358 9310 22111) är öppen mån-to kl 8.15-16.00 och fre kl 10.00-15.00.

- parkering, gator och parker
- hyrning av allmänna områden
- mätningsarbeten och digitala kartor

Via servicenumret får man råd och service i sektorns ärenden, bland annat

-tillfällig hyrning av områden (gator, parker, torg)
-förfrågningar om byggnadstillsynens tillstånd
-beställning av digitala kartor

Via servicenumret kan man också ge respons eller göra anmälningar gällande bland annat
-skötsel av gator och grönområden
-parkeringsövervakning
-avgiftsbelagd parkering.



På webben:
Information om parkering i Helsingfors

Ansvarig för verksamheten:
Stadsmiljösektorn, Tjänster och tillstånd

Tillgänglighet

Rutten till huvudingången

  • Hållplatsen för skjutstrafik ligger i närheten av ingången, på en plats varifrån det är lätt att ta sig till trottoaren.
  • Rutten till ingången är skyltad, jämn och tillräckligt bred samt belyst och dess ytmaterial ger anvisningar för hur man tar sig fram.
  • På rutten finns minst 4 trappsteg med räcken på båda sidorna.

Huvudingången

  • Ingången är lätt att urskilja och belyst.
  • Dörrarna vid ingången är lätta att urskilja och glasdörrarna har kontrastmarkeringar. Utanför dörren finns tillräckligt med fritt utrymme för att röra sig t.ex. med rullstol. Dörren öppnas automatiskt med en rörelsedetektor.

I lokalen

  • Servicepunkten finns på samma plan som ingången.
  • Vid servicepunkten finns skyltar till olika lokaler och ytmaterialet ger anvisningar om hur man tar sig fram i lokalerna.
  • Dörrarna vid servicepunkten är lätta att urskilja. Glasdörrarna har kontrastmarkeringar.
  • I servicepunktens väntrum finns ett könummersystem och stolar.
  • Vid servicepunkten finns en fast induktionsslinga.
  • Vid servicepunkten finns en tillgänglig toalett på plan 1.

Ingången \Tillgänglig ingång via gårdsplan \

  • Hållplatsen för skjutstrafik ligger i närheten av ingången, på en plats varifrån det är lätt att ta sig till trottoaren.
  • Rutten till ingången är skyltad, jämn och tillräckligt bred samt belyst och dess ytmaterial ger anvisningar för hur man tar sig fram.
  • Ingången är lätt att urskilja och belyst.
  • Dörrarna vid ingången är lätta att urskilja och glasdörrarna har kontrastmarkeringar. Utanför dörren finns tillräckligt med fritt utrymme för att röra sig t.ex. med rullstol. Dörren öppnas automatiskt med en rörelsedetektor.
  • Servicepunkten finns på samma plan som denna ingången.


Suomeksi » | På svenska | In English »