Hoppa till innehållet

Hjälpmedelstjänster


Visa en större karta
Adress:
Rosasvägen 18
00390 Helsingfors

Postadress:
Hjälpmedelstjänster, PB 39660, 00099 Helsingfors stad

Telefon: +358 9 310 47589
E-post: sote.apuvalinepalvelut@hel.fi


Öppettider:
öppet mån-tis 08-16, ons-tor 09-17, fre 10-14
Dagen före en helgdag står vi till tjänst till klockan 16.

Service och reparationer:
må-fre 9-15, tfn 09 3104 6837


Stanna hemma om du har symtom på coronavirus. Du behöver inte gå till provtagningen om dina symtom är lindriga.

Om dina besvär inte går över eller du behöver bedömning av ett proffs, bedöm symtom i tjänsten Omaolo eller fråga råd av chatbotten på www.hel.fi (livechat vardagar kl. 9-14). Om du inte kan bedöma dina symptom, ring coronavirusrådgivningen tfn 09 310 10024 mån‒fre kl. 8- 16.

Om du har mer allvarliga symtom såsom andnöd eller allmänt mår sämre och funderar på att söka dej till jouren, ring jourhjälpen tfn 116 117.

Verksamhetsställen:
Du kan låna de vanligaste hjälpmedlen utan tidsbokning.

Boka tid för anpassning av ett individuellt hjälpmedel eller service av ett enskilt hjälpmedel per telefon under kundtjänstens öppettider. Vi använder en återuppringningstjänst. Om vi inte genast svarar, ringer vi upp dig så snart som möjligt.

Brådskande service för en rullstols- och rollators driftsäkerhet gör vi genast under kundservicens öppettider. Kom till servicen senast en timme före stängningstid.

Ta med dig ett ID-kort eller ett FPA-kort för att styrka identiteten. Om du är på någon annans uppdrag, ta med dennes legitimation eller FPA-kort.

Du sköter själv transporten av de hjälpmedel du lånat. Vi transporterar stora och tunga hjälpmedel till ditt hem, till exempel en personlyft eller eldriven säng.

Returnera hjälpmedlen till vår kundtjänst så snart som möjligt, när du inte längre behöver dem.

Vår kundtjänst har öppet mån-tis. kl. 8- 16, ons-tors 9-17 och fre. 10- 14.

Dagen före en helgdag betjänar vi till kl. 16.



Ansvarig för verksamheten:
Social- och hälsovårdssektorn

Tillgänglighet

Rutten till huvudingången

  • 4 bilplatser för rörelsehindrade ligger utomhus under 10 m från ingången. Parkeringsrutans bredd är minst 3,6 m.
  • Hållplatsen för skjutstrafik ligger i närheten av ingången, på en plats varifrån det är lätt att ta sig till trottoaren.
  • Rutten till ingången är skyltad, jämn och tillräckligt bred.

Huvudingången

  • Ingången är lätt att urskilja och belyst. Ingången har ett tak.
  • Dörrarna vid ingången är lätta att urskilja och glasdörrarna har kontrastmarkeringar. Utanför dörren finns tillräckligt med fritt utrymme för att röra sig t.ex. med rullstol. Dörren öppnas automatiskt med en rörelsedetektor.
  • Vindfånget är trångt.

I lokalen

  • Servicepunkten finns på plan 1.
  • Lokalerna har en hiss med plats för en rullstol med en automatdörr. Hissens nummerknappar kan avläsas med fingrarna. Bottenvåningens knapp är annorlunda än de andra. (Minimimåtten för en tillgänglig hiss är bredd 1,1 m och djup 1,4 m.)
  • Dörrarna vid servicepunkten är lätta att urskilja. Glasdörrarna har kontrastmarkeringar.
  • I servicepunktens väntrum finns ett könummersystem och stolar.
  • Vid servicepunkten finns en tillgänglig toalett på plan 1.

Ingången \Återlämning av hjälpmedel med bil\

  • 3 bilplatser för rörelsehindrade ligger utomhus under 10 m från ingången. Parkeringsrutans bredd är minst 3,6 m.
  • Hållplatsen för skjutstrafik ligger i närheten av ingången, på en plats varifrån det är lätt att ta sig till trottoaren.
  • Rutten till ingången är skyltad, jämn och tillräckligt bred.
  • Ingången är belägen i en nisch och belyst.
  • Dörrarna vid ingången är svåra att överblicka och glasdörrarna har kontrastmarkeringar. Utanför dörren finns tillräckligt med fritt utrymme för att röra sig t.ex. med rullstol. Dörren öppnas automatiskt med en rörelsedetektor.
  • Servicepunkten finns på samma plan som denna ingången.


Suomeksi » | På svenska | In English »