Hoppa till innehållet

Tandklinikerna och tidsbeställning

Börja använda Maisa


Social- och hälsovårdstjänsterna elektroniskt på fickan

Maisa är en ny kanal med e-tjänster för klienterna inom social- och hälsovårdstjänsterna i Helsingfors.

Öppna Maisa på webben www.maisa.fi eller ladda ner den avgiftsfria Maisa-mobilappen i din telefon från appbutiken för iOS eller Android!

Obs! Hälsovårdspersonalen svarar på meddelanden som du skickar via Maisa inom tre vardagar.

Läs mer om Maisa


Använd ansiktsmask vid besök till social- och hälsovårdstjänster

Vi rekommenderar att över 12-åringar använder ansiktsmask i alla social- och hälsovårdslokaler.

Läs mer här: Helsingfors - aktuellt om coronaviruset


Tandvården under coronavirustider

Det är tryggt att komma till Helsingfors tandvård även under coronavirustider. Nödvändig och brådskande vård försäkras.

Läs mer om Helsingfors tandvård under coronavirustider här.


Tandvårdens chatt betjänar må–fr kl. 8–15 (tillsvidare endast på finska)

Mottagningstid till tandkliniken kan beställas på numret 09 3105 1400 (må-to kl. 7‒18 och fr kl. 7‒15). Under samtalet bedöms hur brådskande vårdbehovet är. Vid icke-brådskande ärenden kan du lämna begäran om återuppringning ända till kl. 15. 

Telefontjänsten för icke-brådskande ärenden är överbelastad

Återuppringningen för icke-brådskande vård kan dröja flera dagar. Vi arbetar kontinuerligt för att avbelasta tjänsten. Vid icke-brådskande fall rekommenderar vi att du kontaktar oss senare. Vi beklagar situationen.
(4.5.2021 kl. 14.10)


Icke-brådskande vården är delvis överbelastad

Icke-brådskande munhälsovården är delvis överbelastad. Det har uppstått kö under det föregående året eftersom vi på grund av coronavirussituationen har varit tvungna att minska på antalet behandlingstider för att kunna garantera trygg vård. En del av kommuninvånarna har varit tvungna att vänta på sin tur redan i flera månader.

Vi arbetar på vårdskulden och vad gäller vuxna klienter använder vi förutom våra gena resurser också köpta tjänster och servicesedlar. Barnens vårdskuld avbelastas inom den egna verksamheten.

Vi ber om tålamod av våra klienter. Vänta på din tur i lugn och ro, vårdskulden avbelastas i den ordning den uppstår. Om ditt vårdbehov blir brådskande, vänligen kontakta munhälsovårdens kundservice vardagar klockan 8-15, tfn 09 310 51400 eller jouren vid behov. Mottagningarna vid klinikerna står också till tjänst.

Vi beklagar situationen.


Mottagningstider även från tandklinikerna

  • Avbokningssamtal besvaras under hela öppettiden.
  • Första hjälp-samtal besvaras dagligen ända till kl. 14. Efter det hänvisas patienten till att ringa huvudstadsregionens samjour på numret 09 471 71110 som svarar dagligen till klockan 21.
  • Vid icke-brådskande tidsbeställning kan du lämna begäran om återuppringning kl. 7-15. Återuppringning kan ske under bokningens hela öppettid. Vid tillfällig rusning kan vi tidvis vara tvungna att stänga återuppringningen för icke-brådskande samtal tidigare.

Tidsbeställningen använder återuppringningstjänst. Vissa tider kan det vara tillfällig rusning i telefontjänsten. Var vänlig och lämna endast en begäran om återuppringning så att vi inte ringer dig flera gånger om samma fråga.

Utanför tidsbeställningens öppettider kan beställda tider avbokas genom att ringa till tidsbeställningsnumret 09 3105 1400 och lämna ett meddelande i röstbrevlådan.

En besökstid ska avbokas senast föregående dag klockan 12. Ifall kunden blir sjuk under veckoslutet kan avbokningen göras måndag morgon kl. 8-9. I annat fall betalar klienten (15 år och uppåt) en avgift på 40,30 euro.

Du kan också göra en tidsbokning vid tandklinikernas receptioner som är i regel öppna vardagar kl. 8-15. Receptionerna vid Fiskehamnens och Nordsjö tandkliniker har öppet vardagar kl. 7-20.

Kontaktuppgifter till tandklinikerna finns under länkarna nedan:

Tandklinikerna på kartan



18.06.2021 14:13