Hoppa till innehållet

Utdelning av egenvårdsartiklar

Använd ansiktsmask vid besök till social- och hälsovårdstjänster

Vi rekommenderar att över 12-åringar använder ansiktsmask i alla social- och hälsovårdslokaler.

Läs mer här: Helsingfors - aktuellt om coronaviruset


Obs! Egenvårdsartiklar sänds per post

Under coronaepidemin skickas egenvårdsartiklar till klienterna per post. De kan hämtas från ett upphämtningsställe eller en paketautomat (avgiftsfri tjänst). Produkterna kan inte hämtas från utdelningspunkten för egenvårdsartiklar.

Ifall övriga leveransmetoder inte är möjliga, kan produkter som beställts på förhand hämtas vid en överenskommen tidpunkt från utdelningspunkten i Forsby.

Ibruktagningen av Apotti ändrar på tjänsterna i april-maj

Den 24 april tar Helsingfors i en del social- och hälsovårdstjänster i bruk det nya klient- och patientdatasystemet Apotti.

Ibruktagningen av Apotti orsakar ändringar i våra tjänster i april–maj.

Läs mer om hur ibruktagningen av Apotti påverkar olika tjänster genom att klicka på den här länken


Forsby seniorcenter

Kottbyvägen 11, N-huset, b-trappan, 3 vån.
00600 Helsingfors
PB 6410
Tfn 09 310 55002 mån–fre kl. 10–14, återuppringningstjänsten
Obs! Telefontid i kundtjänsten från måndagen den 26 april till fredagen den 7 maj är vardagar kl. 10–13.
Fax 09 310 55014
Öppet mån–fre kl. 8–16

Vem kan få egenvårdsartiklar?

Du kan få egenvårdsartiklar kostnadsfritt om du behöver dem för vård av din sjukdom i minst tre månader. Vårdstället avgör hur länge behovet av egenvårdsartiklar varar.

Om vårdstället avgör att du kommer att behöva egenvårdsartiklar över tre månader, kan du få dem avgifsfritt genast då du behöver dem.

Hur får jag remiss för egenvårdsartiklar?

Remiss för egenvårdsartiklar skrivs ut på patientens egen hälsostation där husläkaren bedömer behovet av egenvårdsartiklar i samarbete med hälsovårdaren. Inom hemvården skriver hemvårdsläkaren ut en remiss för egenvårdsartiklar.

Hur beställs egenvårdsartiklar?

Beställ artiklarna i förväg. Leveranstiden är två veckor.

Beställning per telefon

Ring 09 3105 5002 må-fr kl. 10-14.
Obs! Telefontid
i kundtjänsten från måndagen den 26 april till fredagen den 7 maj är vardagar kl. 10–13.

Vi använder återuppringningstjänst. Om vi inte genast kan svara på ditt samtal, sparas ditt nummer och vi ringer upp dig så snabbt som möjligt.

Hörselskadade klienter som inte kan anlita återuppringingstjänsten, kan med hjälp av en tolk ringa växeln (09 310 5015) och begära att bli kopplade till Forsby utdelning av egenvårdsartiklar.

Börja använda Maisa


Social- och hälsovårdstjänsterna elektroniskt på fickan

Maisa är en ny kanal med e-tjänster för klienterna inom social- och hälsovårdstjänsterna i Helsingfors.

Öppna Maisa på webben www.maisa.fi eller ladda ner den avgiftsfria Maisa-mobilappen i din telefon från appbutiken för iOS eller Android!

Obs! Hälsovårdspersonalen svarar på meddelanden som du skickar via Maisa inom tre vardagar.

Läs mer om Maisa


Hur levereras egenvårdsartiklarna? 

Leveranstiden för egenvårdartiklar är två veckor. Artiklarna sänds per post till ett uthämtningsställe eller en paketautomat (avgiftsfri tjänst). Stomiartiklar och katetrar levereras hem (avgiftsfri tjänst).

Observera att det för närvarande inte är möjligt att själv hämta artiklar från utdelningen av egenvårdsartiklar.




22.04.2021 10:13