Hoppa till innehållet

Åggelby hälsostation

Använd ansiktsmask vid besök till social- och hälsovårdstjänster

Vi rekommenderar att över 12-åringar använder ansiktsmask i alla social- och hälsovårdslokaler.

Läs mer här: Helsingfors - aktuellt om coronaviruset


Influensavaccineringarna inleds i början av november

Influensavaccineringarna inleds i Helsingfors 1.11 och de centraliseras till de nuvarande coronavaccinationspunkterna. Man ska boka tid för vaccineringen och tidsbokningen öppnas i slutet av oktober. Vi meddelar separat om den exakta tidpunkten.

Coronavaccination för Helsingforsbor

Information om coronavaccination här: coronavaccination.hel.fi.

Coronavaccinationsintyget finns på Mina Kanta-sidor inom cirka fem dygn efter att man vaccinerats. Läs mer: Varifrån får jag vaccinationsintyg?

Från och med 1.10 vårdas patienter med luftvägssymtom och coronapatienter på den egna hälsostationen

Den centraliserade coronahälsostationsverksamheten i Dal och Malm har upphört 30.9.2021.

I fortsättningen vårdas de som insjuknat i covid-19 och andra klienter som lider av luftvägssymtom på sin egen hälsostation med tidsbeställning.

Vården av luftvägsinfektioner är i huvudsak hemvård och kräver inte utvärdering av en yrkesutbildad person inom hälsovården.

Om du upplever att du behöver en utvärdering av en sjukskötare eller läkare, gör då en symtombedömning på omaolo.fi eller kontakta coronarådgivningen tfn 09 310 10024 eller din egen hälsostations servicenummer.

Sök dig inte direkt till hälsostationen, utan kontakta alltid först personalen per telefon eller elektroniskt.

Misstänker du att du har coronavirussmittan?

Gör så här om du misstänker att du smittats av coronaviruset


Åggelby hälsostation:
Mån–fre kl. 8–16

Obs! Åggelby hälsostation är stängd onsdagen 22.9.2021. I brådskande fall kan patienterna kontakta Rönnbacka hälsostation, 09 310 59800, Bärnstensvägen 8, 00710 Helsingfors.

Återuppringningen är upptagen

Återuppringningstjänsten på hälsostationerna har rusning. Vi beklagar att det tar längre tid än vanligt att svara.

  • Vänligen notera att samtalet till hälsostationernas återuppringning sparas endast en gång och till en hälsostation åt gången.
  • Om ditt ärende gäller coronan, kan du göra en coronabedömning på webben i Omaolo och boka tid till test för coronavirus.
  • Vid icke-brådskande ärenden kan du kontakta hälsostationen även via Maisa. Icke-brådskande kontakter via Maisa besvaras inom cirka tre vardagar. Meddelanden i Maisa spa-ras i klient- och patientdatasystemet.
  • Du hittar svar på ofta ställda frågor på hälsostationernas chatbothel.fi/terveysasemat (på finska).
  • Vid andra oväntade symtom gör en symtombedömning på nätet på Omaolo.fi. Tjänsten står till tjänst 24/7. Du får vid behov kontakt med en expert. På vardagar svarar vi under samma dag på kontaktbegäran som har lämnats före klockan 16.

Vid plötsliga hälsoproblem står Jourhjälpen till tjänst, tfn 116 117 (24 h).

I nödfall
ring 112.

Hälsostationernas återuppringning står till tjänst mån–fre kl. 8–16.


I akuta fall se närmare instruktioner nedan.

Jag behöver hjälp, vad ska jag göra? 

Jag vill boka tid elektroniskt 

Jag söker vårduppgifter, laboratorieresultat eller recept (Kanta) 

Jag vill göra en elektronisk hälsoundersökning 

Jag vill starta en elektronisk väl­befinnande­coachning 

Vår personal 

Laboratorium 

Röntgen (bilddiagnostik) 



13.09.2021 15:30