Hoppa till innehållet

Information om återuppringningstjänsten

Ibruktagningen av Apotti ändrar på tjänsterna i april-maj

Den 24 april tar Helsingfors i en del social- och hälsovårdstjänster i bruk det nya klient- och patientdatasystemet Apotti.

Ibruktagningen av Apotti orsakar ändringar i våra tjänster i april–maj.

Läs mer om hur ibruktagningen av Apotti påverkar olika tjänster genom att klicka på den här länken


Coronavaccination för Helsingforsbor

Information om coronavaccination här: coronavaccination.hel.fi.

Tryggt att besöka hälsostationen även under coronatider  fördröjningar i icke-brådskande tjänster

På grund av coronavirusepidemin kan det ta aningen längre att få tid för att sköta icke-brådskande ärenden vid hälsostationerna. Hälsostationerna har dock öppet och du behöver inte avboka din tid. Det är tryggt att sköta ärenden i hälsovården.

Under coronaepidemin är det viktigt att sköta om den egna hälsan och de närståendes hälsa. Vare sig det är fråga om ett brådskande besvär eller vård av en långvarigare sjukdom.
Att vänta för länge med att söka vård kan vara fatalt om besväret eller sjukdomen blir värre.

På hälsostationen tar en aulahälsare emot dig. Aulahälsarens uppgift är att garantera ett säkert besök. Aulahälsaren ställer några frågor och skickar sedan dig vidare. Tack för samarbetet!

Misstänker du att du har coronavirussmittan?

Oma du uppvisar symtom

  • Gör en symtombedömning på webben på adressen omaolo.fi. På basis av dina symtom får du instruktioner och kan vid behov boka tid till coronavirustestet. Omaolo betjäner 24/7. 

  • Om du inte kan göra symtombedömningen på webben kan du ringa Helsingfors stads coronavirusrådgivning, tfn 09 310 10024 (varje dag kl. 8–18).

Om Coronablinkern meddelar dig om exponering

  • Beställ tid till coronavirustest även om du inte har några symtom. Beställ tid på adressen omaolo.fi. Omaolo betjänar 24/7.

  • Om du inte kan använda Omaolo-tjänsten kan du ringa Helsingfors stads coronavirusrådgivning, tfn 09 310 10024 (varje dag kl. 8–18).

Ifall coronavirusrådgivningen är stängd och symtomen är milda, vänta till nästa dag. Ifall saken inte kan vänta på att coronavirusrådgivningen öppnar, eller det är fråga om någon annan brådskande sjukdom, får du betjäning av Jourhjälpen tfn 116 117. 

Gör så här om du misstänker att du smittats av coronaviruset

Om du fått en masscreeningskod

  • Beställ tid till coronavirustest på adressen omaolo.fi. Omaolo betjänar 24/7.

Eftersom vi har infört återuppringningstjänsten behöver våra klienter inte längre köa i telefon. Om ett samtal inte genast kan besvaras, sparas klientens telefonnummer och en skötare ringer upp klienten så fort som möjligt.
 

Hur fungerar återuppringningstjänsten?  

När du ringer hälsostationen på vardagar hör du ett inspelat meddelande. I meddelandet frågas om du vill höra meddelandet på finska, svenska eller engelska och om ditt ärende gäller en avbokning, brådskande ärende eller något annat.

Därefter kopplas samtalet vidare till en skötare. Om alla skötare är upptagna sparas ditt nummer i systemet och en skötare ringer upp dig så fort som möjligt på numret som du ringde från eller på ett annat nummer som du angett. Lyssna på hela inspelningen och vänta tills du får besked om att ditt nummer har sparats.

Vi betjänar per telefon mån - fre kl. 8–16.

Hörselskadade klienter som inte kan använda återuppringningstjänsten kan med hjälp av en tolk ringa till hälsostationen via växeln (tfn 09 310 5015). På det sättet undviker man att samtalet går till återuppringningssystemet.

Om du ringer från utomlands, sparas samtalet inte i systemet, utan det blir och vänta tills någon av skötarna blivit ledig. 

Ta kontakt med hälsostationen

När du behöver råd om eller vård av en sjukdom på vardagar ska du ringa din egen sjukskötare. Skötaren bedömer först din situation, ger anvisningar om vård i hemmet eller hänvisar dig till sjukskötar- eller läkarmottagningen.

Skötarna har telefontid vardagar kl. 8–9 och kl. 12–13 och kan bäst nås under dessa tider. Under övriga öppettider kopplas samtalen vidare till skötare vid hälsostationens info.

Telefonnummer till sjukskötarna hittar du på webbplatsen www.hel.fi/halsostationer.

Hälsorådgivning 24 h – 09 310 10023

På numret 09 310 10023 betjänar hälsovårdare och sjukskötare dygnet runt. Ring hälsorådgivningen när du behöver vårdanvisningar för sjukdomar eller information om hälsotjänster eller hälsovårdens enheter. Vid akuta sjukdomsfall ska du ringa 112.



18.06.2020 10:41