Hoppa till innehållet

Information om återuppringningstjänsten

Influensavaccineringarna inleds i början av november

Influensavaccineringarna inleds i Helsingfors 1.11 och de centraliseras till de nuvarande coronavaccinationspunkterna. Man ska boka tid för vaccineringen och tidsbokningen öppnas i slutet av oktober. Vi meddelar separat om den exakta tidpunkten.

Coronavaccination för Helsingforsbor

Information om coronavaccination här: coronavaccination.hel.fi.

Coronavaccinationsintyget finns på Mina Kanta-sidor inom cirka fem dygn efter att man vaccinerats. Läs mer: Varifrån får jag vaccinationsintyg?

Från och med 1.10 vårdas patienter med luftvägssymtom och coronapatienter på den egna hälsostationen

Den centraliserade coronahälsostationsverksamheten i Dal och Malm har upphört 30.9.2021.

I fortsättningen vårdas de som insjuknat i covid-19 och andra klienter som lider av luftvägssymtom på sin egen hälsostation med tidsbeställning.

Vården av luftvägsinfektioner är i huvudsak hemvård och kräver inte utvärdering av en yrkesutbildad person inom hälsovården.

Om du upplever att du behöver en utvärdering av en sjukskötare eller läkare, gör då en symtombedömning på omaolo.fi eller kontakta coronarådgivningen tfn 09 310 10024 eller din egen hälsostations servicenummer.

Sök dig inte direkt till hälsostationen, utan kontakta alltid först personalen per telefon eller elektroniskt.

Misstänker du att du har coronavirussmittan?

Gör så här om du misstänker att du smittats av coronaviruset


Eftersom vi har infört återuppringningstjänsten behöver våra klienter inte längre köa i telefon. Om ett samtal inte genast kan besvaras, sparas klientens telefonnummer och en skötare ringer upp klienten så fort som möjligt.
 

Hur fungerar återuppringningstjänsten?  

När du ringer hälsostationen på vardagar hör du ett inspelat meddelande. I meddelandet frågas om du vill höra meddelandet på finska, svenska eller engelska och om ditt ärende gäller en avbokning, brådskande ärende eller något annat.

Därefter kopplas samtalet vidare till en skötare. Om alla skötare är upptagna sparas ditt nummer i systemet och en skötare ringer upp dig så fort som möjligt på numret som du ringde från eller på ett annat nummer som du angett. Lyssna på hela inspelningen och vänta tills du får besked om att ditt nummer har sparats.

Vi betjänar per telefon mån - fre kl. 8–16.

Obs! Fram till 31.8.2021 vi betjänar per telefon mån-fre kl. 8–15.

Hörselskadade klienter som inte kan använda återuppringningstjänsten kan med hjälp av en tolk ringa till hälsostationen via växeln (tfn 09 310 5015). På det sättet undviker man att samtalet går till återuppringningssystemet.

Om du ringer från utomlands, sparas samtalet inte i systemet, utan det blir och vänta tills någon av skötarna blivit ledig. 

Ta kontakt med hälsostationen

När du behöver råd om eller vård av en sjukdom på vardagar ska du ringa din egen sjukskötare. Skötaren bedömer först din situation, ger anvisningar om vård i hemmet eller hänvisar dig till sjukskötar- eller läkarmottagningen.

Skötarna har telefontid vardagar kl. 8–9 och kl. 12–13 och kan bäst nås under dessa tider. Under övriga öppettider kopplas samtalen vidare till skötare vid hälsostationens info.

Telefonnummer till sjukskötarna hittar du på webbplatsen www.hel.fi/halsostationer.

Hälsorådgivning 24 h – 09 310 10023

På numret 09 310 10023 betjänar hälsovårdare och sjukskötare dygnet runt. Ring hälsorådgivningen när du behöver vårdanvisningar för sjukdomar eller information om hälsotjänster eller hälsovårdens enheter. Vid akuta sjukdomsfall ska du ringa 112.



13.08.2021 09:25