Suoraan sisältöön

Information om återuppringningstjänsten

Obs! Helsingfors coronavirusrådgivning och hälsostationernas återuppringningstjänst är för närvarande överbelastad. Svarstiden på klientsamtal kan vara längre än normalt. Vi beklagar situationen. Om ditt ärende gäller coronavirus, du kan göra en symtombedömning på omaolo.fi. Du kan också ta kontakt till hälsostation elektroniskt.

Tryggt att besöka hälsostationen även i coronatider

Hälsostationerna har öppet och du behöver inte avboka din tid. Det är tryggt att sköta ärenden i hälsovården.

Under coronaepidemin är det viktigt att sköta om den egna hälsan och de närståendes hälsa. Vare sig det är fråga om ett brådskande besvär eller vård av en långvarigare sjukdom.
Att vänta för länge med att söka vård kan vara fatalt om besväret eller sjukdomen blir värre.

På hälsostationen tar en aulahälsare emot dig. Aulahälsarens uppgift är att garantera ett säkert besök. Aulahälsaren ställer några frågor och skickar sedan dig vidare. Tack för samarbetet! 

Misstänker du att du har coronavirussmittan?

Gör en symtombedömning på omaolo.fi. Du får anvisningar utifrån dina symtom och du kan vid behov boka tid till coronavirustest.

Om du inte kan göra en symtombedömning, ring Helsingfors coronavirusrådgivning, tfn 09 310 10024 (vardagar kl. 7–16) och övriga tider till Jourhjälpen tfn 116 117.

Gör så här om du misstänker att du smittats av coronaviruset


Eftersom vi har infört återuppringningstjänsten behöver våra klienter inte längre köa i telefon. Om ett samtal inte genast kan besvaras, sparas klientens telefonnummer och en skötare ringer upp klienten så fort som möjligt.
 

Hur fungerar återuppringningstjänsten?  

När du ringer hälsostationen på vardagar hör du ett inspelat meddelande. I meddelandet frågas om du vill höra meddelandet på finska, svenska eller engelska och om ditt ärende gäller en avbokning, brådskande ärende eller något annat.

Därefter kopplas samtalet vidare till en skötare. Om alla skötare är upptagna sparas ditt nummer i systemet och en skötare ringer upp dig så fort som möjligt på numret som du ringde från eller på ett annat nummer som du angett. Lyssna på hela inspelningen och vänta tills du får besked om att ditt nummer har sparats.

Vi betjänar per telefon mån - fre kl. 8–16.

Hörselskadade klienter som inte kan använda återuppringningstjänsten kan med hjälp av en tolk ringa till hälsostationen via växeln (tfn 09 310 5015). På det sättet undviker man att samtalet går till återuppringningssystemet.

Om du ringer från utomlands, sparas samtalet inte i systemet, utan det blir och vänta tills någon av skötarna blivit ledig. 

Ta kontakt med hälsostationen

När du behöver råd om eller vård av en sjukdom på vardagar ska du ringa din egen sjukskötare. Skötaren bedömer först din situation, ger anvisningar om vård i hemmet eller hänvisar dig till sjukskötar- eller läkarmottagningen.

Skötarna har telefontid vardagar kl. 8–9 och kl. 12–13 och kan bäst nås under dessa tider. Under övriga öppettider kopplas samtalen vidare till skötare vid hälsostationens info.

Telefonnummer till sjukskötarna hittar du på webbplatsen www.hel.fi/halsostationer.

Hälsorådgivning 24 h – 09 310 10023

På numret 09 310 10023 betjänar hälsovårdare och sjukskötare dygnet runt. Ring hälsorådgivningen när du behöver vårdanvisningar för sjukdomar eller information om hälsotjänster eller hälsovårdens enheter. Vid akuta sjukdomsfall ska du ringa 112.



18.06.2020 10:41