Hoppa till innehållet

Mödra- och barnrådgivning

Suomeksi | In English

Använd ansiktsmask vid besök till social- och hälsovårdstjänster

Vi rekommenderar att över 12-åringar använder ansiktsmask i alla social- och hälsovårdslokaler.

Läs mer här: Helsingfors - aktuellt om coronaviruset


Obs! Vår telefontjänst är för närvarande överbelastad.

Under perioden 26.4–31.5 är vår telefontjänst öppen vardagar kl. 8–12, återuppringning kl. 8–16. Observera att telefontjänstens öppettider kan vara kortare än angivits på grund av köbildning. Sparade nummer rings upp inom 1–3 dagar.

Vi tar i bruk klientportalen Maisa 24.4. På Maisa kan du beställa tider och avboka dem samt sköta ärenden elektroniskt med din hälsovårdare.

Du kan logga in på Maisa på www.maisa.fi.


Textmeddelandepåminnelser kan innehålla felaktiga mottagningsplatser

Om du har fått en textmeddelandepåminnelse om en mottagningstid efter 24.4 kan platsen för mottagningen vara felaktig. Den felaktiga mottagningsplatsen syns också i e-tjänsten Maisa.

Om mottagningsplatsen i textmeddelandet skiljer sig från vad som tidigare kommits överens om, är den tidigare överenskomna mottagningsplatsen den korrekta.

Vi beklagar det möjliga felet. Vi ska korrigera det så snart som möjligt.


Ibruktagningen av Apotti ändrar på tjänsterna i april-maj

Den 24 april tar Helsingfors i en del social- och hälsovårdstjänster i bruk det nya klient- och patientdatasystemet Apotti.

Ibruktagningen av Apotti orsakar ändringar i våra tjänster i april–maj.

Läs mer om hur ibruktagningen av Apotti påverkar olika tjänster genom att klicka på den här länken



Rådgivningsbyråer och familjecenter har öppet trots coronavirussituationen

  • Vi meddelar om eventuella ändringar till kunderna.
  • Vi kontaktar alltid klienten om mottagningstiden avbokas. 
  • Partnern kan komma med vid besöket under graviditeten.
  • Högst två personer utöver barnet kan närvara vid rådgivningsbyråbesöket.
  • Vaccinationer enligt vaccinationsprogrammet ges som normalt även under undantagstillståndet.

Rådgivningens telefontjänst betjänar inte gällande coronavirusärenden

Om du misstänker coronavirussmitta, läs instruktionerna på Helsingfors coronavirussida.


Meddelande 15.12.2020

Den öppna rådgivningsbyrån är för närvarande stängd på grund av coronasituationen. Vi beklagar situationen.


E-tjänster 24 h


Börja använda Maisa


Social- och hälsovårdstjänsterna elektroniskt på fickan

Maisa är en ny kanal med e-tjänster för klienterna inom social- och hälsovårdstjänsterna i Helsingfors.

Öppna Maisa på webben www.maisa.fi eller ladda ner den avgiftsfria Maisa-mobilappen i din telefon från appbutiken för iOS eller Android!

Obs! Hälsovårdspersonalen svarar på meddelanden som du skickar via Maisa inom tre vardagar.

Läs mer om Maisa



Chatt-tjänsten vardagar kl. 10-12

I chatten kan du diskutera med en hälsovårdare anonymt. Chatten betjänar på finska. Ifall du vill sköta egna ärenden ber hälsovårdaren dig att identifiera dig.

När du identifierar dig kan vi ge personliga råd. Det går att identifiera sig på de flesta apparater och webbläsare.

Du hittar chatten nere i högra hörnet här.

NeRo-rådgivningsbyråroboten är tyvärr inte i bruk för tillfället.

Telefontjänst vardagar kl. 8-12 tfn 09 310 55530

Obs! Vår telefontjänst är för närvarande överbelastad.

Under perioden 26.4–31.5 är vår telefontjänst öppen vardagar kl. 8–12, återuppringning kl. 8–16. Observera att telefontjänstens öppettider kan vara kortare än angivits på grund av köbildning. Sparade nummer rings upp inom 1–3 dagar.

Vi tar i bruk klientportalen Maisa 24.4. På Maisa kan du beställa tider och avboka dem samt sköta ärenden elektroniskt med din hälsovårdare.

Du kan logga in på Maisa på www.maisa.fi.

I telefontjänsten kan du:

  • få rådgivning om mödra- och barnrådgivning
  • boka tid till rådgivningsbyrån
  • avboka tid till rådgivningsbyrån

Vi använder återuppringningsstjänst. Vi ringer tillbaka vardagar kl. 8-16.



26.04.2021 13:25