Hoppa till innehållet

Mödra- och barnrådgivning

Suomeksi | In English

Obs! Vår telefontjänst är för närvarande överbelastad. Fredagen 5.3. betjänar telefontjänsten kl. 8–11.30.  Vi beklagar dröjsmålet. 


Använd ansiktsmask vid besök till social- och hälsovårdstjänster

Vi rekommenderar att över 12-åringar använder ansiktsmask i alla social- och hälsovårdslokaler.

Läs mer här: Helsingfors - aktuellt om coronaviruset



Meddelande 15.12.2020

Den öppna rådgivningsbyrån är för närvarande stängd på grund av coronasituationen. Vi beklagar situationen.


Influensavacciner är ännu tillgängliga i rådgivningsbyråerna

Vi vaccinerar gravida kvinnor och barn i rådgivningsålder (6 mån.–6 år) i rådgivningsbyråerna så länge som det finns vacciner. Du får vaccinet i samband med rådgivningsbesöket. Du kan beställa vaccineringstid till vilken som helst rådgivningsbyrå.

Beställ tid till ditt barn så här

  1. Gå till asiointi.hel.fi/sv.
  2. Logga in vid ”Privatkunder” och identifiera dig med bankkoder, mobilcertifikat eller certifikatkort.
  3. Välj ”Hälsovårdens tidsbeställning” från högra sidan.
  4. Välj vilket barn du sköter ärendet för.
  5. Klicka på ”Boka ny tid”.
  6. Vid Kundrelation välj ”Vaccinationstid för barn, rådgivningen”.
  7. Vid ”Tjänst” välj ”Vaccinationstid för barn, rådgivningen”.

Du kan också boka tid genom att ringa vardagar kl. 8–12 till rådgivningens telefontjänst, tfn 09 310 55530.




Periodiska kontroller av 3–6-åriga barn flyttas på grund av ibruktagandet av ett nytt klient- och patientdatasystemt

1.3–16.5.2021 utför hälsovårdarna inga periodiska kontroller för 3–6-åriga barn på rådgivningsbyrån på grund av ibruktagandet av det nya patientdatasystemet Apotti. Tider för den ovannämnda perioden kan inte bokas via e-tjänsten heller. För vaccinationer som ingår i det allmänna vaccinationsprogrammet för barn kan man boka en vaccinationstid på 15 minuter via telefontjänsten.

Om det uppkommer någon oro kring barnets hälsa hos vårdnadshavarna kan de kontakta den egna hälsovårdaren elektroniskt eller ringa till telefontjänsten.

Efter den 17 maj 2021 finns tider för kontroller av barn i lekåldern tillgängliga som vanligt. Den elektroniska tidsbeställningen för mottagningstider i maj öppnas i mitten av februari (15.2) och tider kan bokas för upp till tre månader framåt från beställningsdagen. På sommaren utförs kontroller för barn i lekåldern som vanligt.


Rådgivningsbyråer och familjecenter har öppet trots coronavirussituationen

  • Vi meddelar om eventuella ändringar till kunderna.
  • Vi kontaktar alltid klienten om mottagningstiden avbokas. 
  • Partnern kan komma med vid besöket under graviditeten.
  • Högst två personer utöver barnet kan närvara vid rådgivningsbyråbesöket.
  • Vaccinationer enligt vaccinationsprogrammet ges som normalt även under undantagstillståndet.

Rådgivningens telefontjänst betjänar inte gällande coronavirusärenden

Om du misstänker coronavirussmitta, läs instruktionerna på Helsingfors coronavirussida.

Kundbrev: Rådgivningsbyråns telefontjänst hjälper i rådgivningsärenden – information och hjälp gällande symptom och tester fås av coronavirusrådgivningen och på webben (pdf)

E-tjänster 24 h

I e-tjänsterna kan du:

  • boka tid till rådgivningens hälsovårdare
  • flytta eller avboka tider
  • skicka ett meddelande eller kontakförfrågan till din egna hälsovårdare
  • få en påminnelse per textmeddelande om en bokad tid

För att e-tjänsterna ska fungera ska du vara kund vid rådgivningsbyrån, samt ha ett kontrakt för e-tjänster. När du använder e-tjänsterna för första gången ska du fylla i kontraktet under hälsovårdens blanketter. 

För att uträtta ärenden för ett barn kan du printa ut en pappersblankett som du hittar i e-tjänsterna. Ta med dig blanketten till rådgivningen eller hälsostationen.

Chatt-tjänsten vardagar kl. 10-12

I chatten kan du diskutera med en hälsovårdare anonymt. Chatten betjänar på finska. Ifall du vill sköta egna ärenden ber hälsovårdaren dig att identifiera dig.

När du identifierar dig kan vi ge personliga råd. Det går att identifiera sig på de flesta apparater och webbläsare.

Du hittar chatten nere i högra hörnet här.

NeRo-rådgivningsbyråroboten är tyvärr inte i bruk för tillfället.

Telefontjänst vardagar kl. 8-12 tfn 09 310 55530

I telefontjänsten kan du:

  • få rådgivning om mödra- och barnrådgivning
  • boka tid till rådgivningsbyrån
  • avboka tid till rådgivningsbyrån

Vi använder återuppringningsstjänst. Vi ringer tillbaka vardagar kl. 8-16.

Obs! Telefontjänsten är överbelastad. Du kan även sköta ärenden via e-tjänsterna.

Obs! Fredagen 29.1 betjänar telefontjänsten kl. 8–11.00





16.02.2021 09:31