Betalningssätt, felparkeringsavgift och omprövningsbegäran

BETALNINGSSÄTT

  • Mobiltelefon: Två tjänsteleverantörer (EasyPark och ParkMan guide) står till buds och bägge kräver registrering.
  • Comet betalapparat: Parkeringen kan också betalas med en för ändamålet specifikt avsedd Comet betalapparat. Apparaten kan användas till 31.12.2017. Mera information comet.fi
  • Biljettautomater: De nya biljettautomaterna är utrustade för att kunna ta emot kreditkort och bankkort. Biljettautomater med myntbetalning finns fortfarande i bruk. Ifall du betalar parkeringen med ett kombinationskort debiteras betalningen på kreditsidan. De nya biljettautomaterna innehåller även information om den närmaste biljettautomaten som accepterar mynt.  Ifall du inte har ett bank- eller kreditkort kan du skaffa ett prepaidkort till exempel på din bank eller på närmaste R-kiosk. OP-Visa Electron har en funktion som förhindrar betalning från chipet utan PIN-kod. Lokal Betalning kräver inte en PIN-kod. Betalning av parkering med kortautomat
  • Du kan också betala en timmes parkering via SMS.  Det kräver inte registrering. Priset är parkeringsavgiften + 0,42 euro. Läs mer >>

 

FELPARKERINGSAVGIFT

När du parkerar fel kan du få en felparkeringsavgift  på 60–80 euro. Om du inte betalar inom den utsatta tiden, höjs den med 14 euro. Du kan ansöka om förlängd betalningstid, om det finns tvingande skäl för det.


OMPRÖVNINGSBEGÄRAN

Om du anser att felparkeringsavgiften är grundlös, kan du göra omprövningsbegäran.

  • Omprövningsbegäran ska framställas inom 30 dagar.
  • Du behöver inte betala felparkeringsavgiften medan omprövningsbegäran handläggs.
  • Handläggningen av omprövningsbegäran kan ta flera månader.
  • Omprövningsbegäran – webblankett

Framställande av ett yrkande om rättelse när avgiften har betalats med en Comet betalapparat för parkeringsavgifter

Vid ett yrkande om rättelse behöver du Comet betalapparatens betalhistoria och den ska du genast läsa på Internet när du har fått boten, emedan apparaten endast visar de 20 senaste parkeringarna. Du kan också ta med dig apparaten till stadsmiljösektorns kundtjänst eller till ett Comet säljställe. På så sätt kan handläggarna av yrkandet om rättelse kontrollera i Cometens data om apparaten har fungerat. Du behöver också apparatens serienummer när du framför ditt yrkande om rättelse.
 

Yrkande om rättelse på annat sätt än med en webblankett

Yrkande om rättelse ska framställas skriftligt. I framställan ska du ange

  • namn och adress för sökanden av ändring
  • fordonets registernummer
  • parkeringsbotens nummer.


Alla dokument som yrkandet om rättelse hänvisar till ska bifogas till yrkandet. Om du anger ett bankkontonummer kan en eventuell återbetalning av avgiften betalas snabbare. Du kan inlämna yrkandet om rättelse också per post, e-post (till adressen: pysakointi@hel.fi), telefax eller annars personligen till stadsmiljösektorns kundtjänst.

 

 



DELA
20.06.2017 12:53