Suoraan sisältöön

Koronavirusneuvonta

Koronaneuvontapalvelun numero on 09 310 10024. Puhelinnumerossa palvellaan arkisin kello 7–16. Puhelinneuvonta on tarkoitettu kaupunkilaisille, jotka kokevat altistuneensa koronavirukselle tai jotka oireiden perusteella arvelevat saaneensa tartunnan. Numeroon voi soittaa myös, jos omaisen altistuminen tai oireet huolettavat.

Iltaisin kello 16:n jälkeen ja viikonloppuisin koronavirustartuntaan liittyvissä asioissa neuvoo Päivystysapu, p. 116 117.

Kuulovammaiset voivat ottaa yhteyttä puhelimitse tulkin välityksellä. Tulkkauspalveluista löytyy tietoa Kelan sivulta: Vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelu. Tulkkauspalvelun etäpalvelu on käytössä arkipäivisin kello 8–16.

Valtakunnallisesta Tietoa koronaviruksesta -puhelinneuvonnasta saa neuvontaa myös tekstiviestillä numerossa 050 902 0163. Neuvonta on auki arkipäivisin kello 8–21 ja lauantaisin kello 9–15.

Tarvitsetko apua ja tukea - tietoa kätevästi verkosta

Elämässä tulee toisinaan eteen tilanteita, joita et ole osannut odottaa. Ahdistuksen, huolen, terveysongelmien tai esimerkiksi työttömyyden kohdatessa voit kääntyä sosiaali- ja terveyspalvelujen ammattilaisten puoleen. Tutustu verkkosivuun osoitteessa www.hel.fi/apuajatukea

Helsinki-apu lapsiperheille tiivistää yhteistyötä kaupungin, seurakuntien ja järjestöjen kanssa

Apua saa Tarvitsen apua -napilla tai soittamalla numeroon 09 31015454. Perheiden tuen pysyvänä yhteydenottokanavana toimii kaupungin lapsiperheiden sosiaalineuvonta. Neuvontaan yhteyttä ottavien tilanteesta tehdään palvelutarpeen arviointi ja ohjataan tarpeellisiin avun ja tuen kanaviin. Jos asiakkaalle sopii, palveluja voidaan ohjata kaupungin pysyvien palvelujen lisäksi Helsingin seurakuntien ja järjestöjen palveluihin. Asiakas voi ottaa neuvontaan yhteyttä puhelimitse tai Tarvitsen apua -napilla, joka löytyy perheentuki-sivuilta oikeasta alakulmasta.

Lapsiperheiden sosiaalineuvonnan puhelinpalvelu auttaa arjen haasteissa

Lapsiperheiden sosiaalineuvonnan palvelunumerossa 09 3101 5454 sinua auttavat sosiaalialan ammattilaiset. Puhelin palvelee arkisin klo 9-12. Numeroon soittamalla voit hakeutua esimerkiksi lapsiperheiden kotipalveluun, perheneuvolaan, lapsiperheiden sosiaaliohjaukseen tai pariterapiaan.

Mitä mielessä? – Nuorten chatti vastaa

Helsinki on avannut Nuorten chatti -palvelun. Palvelu on tarkoitettu helsinkiläisille 16–29-vuotiaille nuorille, ja se on auki alkuvaiheessa arkisin klo 12–16. Chatti osoitteessa www.hel.fi/nuoret.

Helsinki-apu yli 70-vuotiaille helsinkiläisille

Helsinki-apu on puhelin- ja asiointiapupalvelu ikääntyneille helsinkiläisille. Uusi palvelu mahdollistaa avun tarpeessa olevien yli 70-vuotiaiden helsinkiläisten turvallisen kauppa-, asiointi- ja keskusteluavun. Helsinki-avun numeroon 09 310 10020 voi soittaa arkisin klo 9–16. Katso tästä, miten Helsinki-apu toimii

Palvelun tuottavat yhteistyössä Helsingin kaupunki ja Helsingin seurakuntayhtymä. Kaupungin ja seurakuntayhtymän työntekijät soittavat yli 80-vuotiaille kotona-asuville kaupunkilaisille ja kysyvät avuntarvetta.

Tukea ja neuvontaa ikääntyneille

Seniori-infon palveluaikaa on laajennettu, jotta ikäihmisten ja heidän läheistensä tarpeisiin pystytään vastaamaan paremmin. Seniori-info tarjoaa matalan kynnyksen neuvontaa ja etsii ratkaisuja ikääntyneiden arjen haasteisiin. Seniori-info palvelee arkisin kello 9–18 puhelimitse numerossa 09 310 44556 ja chatissa osoitteessa www.hel.fi/seniorit.

Enter ry on koonnut sivuilleen tietopaketin digitaalisista palveluista, joiden kautta ikäihmiset voivat hoitaa jokapäiväisen elämän asioita.

Helsingin kaupunki käynnistää etänä annettavan digituen

Tukea saa tietokoneen, tabletin ja älypuhelimen käytössä sekä sähköisen asioinnin, verkkopalveluiden ja yleisimpien sovellusten käyttöön liittyvissä ongelmissa. Tukipyynnön jälkeen digituen antaja ottaa asiakkaaseen yhteyttä soittamalla ja sopii digituesta tarkemmin.

Etädigitukipyyntöjä otetaan vastaan kolmella tavalla:

  • puhelimitse Helsinki-infon numerossa 09 310 11111 (ma–to klo 9–16, pe klo 10–15) 
  • chatissa osoitteessa Hel.fi tai Neuvonta.hel.fi
  • verkkolomakkeella osoitteessa Digituki.hel.fi

Kallioon avataan kaikille avoin väliaikainen digiasiointipiste

Kaupunki avaa väliaikaisen digiasiointipisteen Kallion virastotaloon niille kaupunkilaisille, joilla ei ole omaa tietokonetta tai älypuhelinta verkkoasiointia varten. Digiasiointipisteen asiakaskoneilla voi tarkistaa sähköpostit, täyttää lomakkeita, hakea tietoa, asioida verkossa sekä tarvittaessa skannata ja tulostaa. Asiakaskoneita on neljä ja niiden käyttöaika on 30 minuuttia kerrallaan, mikäli pisteessä on jonoa. Paikalle voi saapua ilman ajanvarausta ja mahdollinen jonotus hoidetaan turvaetäisyydet huomioiden. Väliaikainen piste toimii siihen asti, jolloin kirjastojen asiakaskoneet ovat jälleen käytössä.

Kallion digiasiointipiste (Kallion virastotalo, Toinen Linja 4 A) on avoinna arkisin kello 10–16.

Klaari Helsinki tarttui poikkeustilanteessa uuteen mahdollisuuteen ja syntyi podcast-sarja vanhemmille

Koronan aiheuttaman poikkeustilanteen vuoksi nuorten ehkäisevässä päihdetyössä Klaari Helsingissä lähdettiin etsimään erilaisia tapoja tehdä moniammatillista yhteistyötä nuorten hyväksi ja päädyttiin tekemään podcasteja.

Stadin osaamiskeskuksen matalan kynnyksen ohjauspalvelun työttömille maahanmuuttajille

Stadin osaamiskeskuksen palvelu on auki arkisin klo 9–15 puhelimitse numerossa 09 3102 8705. Numeroon soittaminen on maksutonta. Palvelua on mahdollista saada suomeksi ja englanniksi. Omakielistä palvelua pyritään antamaan mahdollisuuksien mukaan. Stadin osaamiskeskus

Helsingin kaupungin työllisyyspalvelujen palvelunumero – tukea työnhakijoille kausityöhön hakeutumiseen

Helsingin kaupungin työllisyyspalvelut avaa verkkosivun www.hel.fi/toihinmaalle sekä neuvontanumeron 09 310 28729, joka on toiminnassa arkisin kello 9–12. Kysymyksiä voi lähettää myös sähköpostitse osoitteeseen toihinmaalle@hel.fi.

Kirjaamo palvelee puhelimessa ja sähköpostitse

Kaupunginkirjaamo on siirtynyt palvelemaan asiakkaita puhelimitse numerossa 09 310 13700 ja sähköpostitse osoitteessa helsinki.kirjaamo@hel.fi arkisin kello 8.15-16. Kaupungintalon aula on toistaiseksi suljettu, mutta asiakkaat, joilla on postia kirjaamolle, voivat tulla aulaan ja jättää postinsa aulassa sijaitsevaan postilaatikkoon.

Asiakaspalveluissa poikkeuksia

Kaupunkiympäristön asiakaspalvelupiste (Sörnäistenkatu 1) ja tilapalvelujen asuntovuokrauksen asiakaspalvelu (Elimäenkatu 5) palvelevat asiakkaita pääsääntöisesti verkossa ja puhelimitse numerossa 09 310 22111. Yrityspysäköintitunnuksia ja uusia asukaspysäköintitunnuksia koskevissa asioissa pyydetään soittamaan numeroon 09 310 22111. Hekan asiakaspalvelupisteet ovat suljettuina ja vain vältämättömät asiat hoidetaan ajanvarauksella. Asiakaspalvelu toimii verkko- ja puhelinpalveluna.

Ympäristöpalvelujen asunnontarkastustoiminnassa tehdään toistaiseksi vain välttämättömät tarkistukset. Asumisterveysneuvonta palvelee numerossa 09 310 15000 ma-to klo 9-12 sekä ti klo 9-15.

Helsingin kaupungin ohjeita elintarvikeyrityksille koronaviruksen varalta.

Koronatietoa monella kielellä

Suomessa on poikkeustila koronaviruksen vuoksi. Seuraa tarkasti viranomaisten ohjeita. Infofinland.fi-sivulta löydät linkkejä 12 kielellä Suomen viranomaisten julkaisemaan luotettavaan tietoon koronaviruksesta ja sen vaikutuksista Suomessa.

Katso myös Information about coronavirus in different languages

Ohjeita karanteenissa olevalle

Koronavirusepidemian rajoittamiseksi taudille altistuneita henkilöitä on asetettu karanteeniin. Karanteenitoimenpiteillä pyritään katkaisemaan tartuntaketjuja ja viivästyttämään epidemiaa Suomessa. Katso tästä karanteeniohjeet



JAA
03.06.2020 14:27