Suoraan sisältöön

Koronavirusneuvonta

Yhdessä koronavirusta vastaaN

Koronaneuvontapalvelun numero on 09 310 10024

Puhelinnumerossa palvellaan päivittäin kello 8-18. Puhelinneuvonta on tarkoitettu kaupunkilaisille, jotka kokevat altistuneensa koronavirukselle tai jotka oireiden perusteella arvelevat saaneensa tartunnan. Numeroon voi soittaa myös, jos omaisen altistuminen tai oireet huolettavat.

Miten toimia jos koronaneuvonta on suljettu?

Kun koronavirusneuvonta on kiinni ja koronaan viittaavat oireet ovat lieviä, odota seuraavaan päivään. Jos asia ei voi odottaa koronaneuvonnan aukeamista tai kyse on muusta kiireellisestä sairaudesta, palvelee sinua Päivystysapu, p. 116 117. Hätätilanteessa soita hätänumeroon 112.

Kuulovammaiset voivat ottaa yhteyttä puhelimitse tulkin välityksellä. Tulkkauspalveluista löytyy tietoa Kelan sivulta: Vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelu. Tulkkauspalvelun etäpalvelu on käytössä arkipäivisin kello 8–16.

Valtakunnallisesta Tietoa koronaviruksesta -puhelinneuvonnasta saa neuvontaa myös tekstiviestillä numerossa 050 902 0163. Neuvonta on auki arkipäivisin kello 8–21 ja lauantaisin kello 9–15.

Estä koronaviruksen leviäminen – katso ohjeet videolta:

Epäiletkö koronataruntaa?

Lue täältä miten toimia, jos epäilet koronavirustartuntaa ja haluat testiin »

Lisätietoa testaamisesta Helsingissä

Miten toimin karanteenissa?

Lue täältä ohjeita karanteenissa elämiseen »

Koulunkäynnin puhelinneuvonta avattu uudelleen Helsingissä

Numerossa 09 310 10025 vastataan helsinkiläisten oppilaiden ja opiskelijoiden kouluun liittyviin kysymyksiin suomeksi ja englanniksi arkisin klo 9–17. Ruotsinkielistä opetusta koskeviin kysymyksiin vastataan keskiviikkoisin klo 9–17 numerossa 09 310 10027.

Koronatietoa lapsiperheille

Lapsiperheiden koronatietopaketti löytyy omalta sivultaan »

Helsingin ruokajaot ja ruokailut palaavat normaaliin – akuuttikassien jako päättyy

Poikkeusajan akuuttikassien jako päättyy elokuun alussa viikolla 33. Akuuttikassien jaon päättyessä siirrytään normaaliin ruoka-apuun ja ruokailuihin. Kaupungin tiedote

Ilmaiset maskit vähävaraisille

Tieto ilmaisten maskien jakopaikoista ja aukioloajoista on koottu omalle sivulleen »

Tarvitsetko apua ja tukea - tietoa kätevästi verkosta

Elämässä tulee toisinaan eteen tilanteita, joita et ole osannut odottaa. Ahdistuksen, huolen, terveysongelmien tai esimerkiksi työttömyyden kohdatessa voit kääntyä sosiaali- ja terveyspalvelujen ammattilaisten puoleen. Tutustu verkkosivuun osoitteessa www.hel.fi/apuajatukea

Lapsiperheiden sosiaalineuvonnan puhelinpalvelu auttaa arjen haasteissa

Lapsiperheiden sosiaalineuvonnan palvelunumerossa 09 3101 5454 sinua auttavat sosiaalialan ammattilaiset. Puhelin palvelee arkisin klo 9-12. Numeroon soittamalla voit hakeutua esimerkiksi lapsiperheiden kotipalveluun, perheneuvolaan, lapsiperheiden sosiaaliohjaukseen tai pariterapiaan.

Mitä mielessä? – Nuorten chatti vastaa

Helsinki on avannut Nuorten chatti -palvelun. Palvelu on tarkoitettu helsinkiläisille 16–29-vuotiaille nuorille, ja se on auki alkuvaiheessa arkisin klo 12–16. Chatti osoitteessa hel.fi/nuoret.

Helsinki-avun puhelinpalvelu päättyi

Ikääntyneiden kaupunkilaisten tueksi korona-aikana käynnistetty Helsinki-apu päättää toimintansa suunnitellusti 31.8.2020, jolloin puhelinpalvelu on auki viimeistä päivää. Lisää: Helsinki-avun puhelinpalvelu päättyi

Tukea ja neuvontaa ikääntyneille

Seniori-info tarjoaa matalan kynnyksen neuvontaa ja etsii ratkaisuja ikääntyneiden arjen haasteisiin. Seniori-info palvelee arkisin kello 9–15 puhelimitse numerossa 09 310 44556 ja chatissa osoitteessa www.hel.fi/seniorit.

Enter ry on koonnut sivuilleen tietopaketin digitaalisista palveluista, joiden kautta ikäihmiset voivat hoitaa jokapäiväisen elämän asioita.

Helsingin kaupunki käynnistää etänä annettavan digituen

Tukea saa tietokoneen, tabletin ja älypuhelimen käytössä sekä sähköisen asioinnin, verkkopalveluiden ja yleisimpien sovellusten käyttöön liittyvissä ongelmissa. Tukipyynnön jälkeen digituen antaja ottaa asiakkaaseen yhteyttä soittamalla ja sopii digituesta tarkemmin.

Etädigitukipyyntöjä otetaan vastaan kolmella tavalla:

  • puhelimitse Helsinki-infon numerossa 09 310 11111 (ma–to klo 9–16, pe klo 10–15) 
  • chatissa osoitteessa Hel.fi tai Neuvonta.hel.fi
  • verkkolomakkeella osoitteessa Digituki.hel.fi

Klaari Helsinki tarttui poikkeustilanteessa uuteen mahdollisuuteen ja syntyi podcast-sarja vanhemmille

Koronan aiheuttaman poikkeustilanteen vuoksi nuorten ehkäisevässä päihdetyössä Klaari Helsingissä lähdettiin etsimään erilaisia tapoja tehdä moniammatillista yhteistyötä nuorten hyväksi ja päädyttiin tekemään podcasteja.

Stadin osaamiskeskuksen matalan kynnyksen ohjauspalvelun työttömille maahanmuuttajille

Stadin osaamiskeskuksen palvelu on auki arkisin klo 9–15 puhelimitse numerossa 09 3102 8705. Numeroon soittaminen on maksutonta. Palvelua on mahdollista saada suomeksi ja englanniksi. Omakielistä palvelua pyritään antamaan mahdollisuuksien mukaan. Stadin osaamiskeskus

Koronatietoa monella kielellä

Suomessa on poikkeustila koronaviruksen vuoksi. Seuraa tarkasti viranomaisten ohjeita. Infofinland.fi-sivulta löydät linkkejä 12 kielellä Suomen viranomaisten julkaisemaan luotettavaan tietoon koronaviruksesta ja sen vaikutuksista Suomessa.

Katso myös Information about coronavirus in different languages

Jalkautuvat koronaneuvojat Itäkeskuksessa ja Vuosaaressa

Helsingin monikieliset koronaneuvojat ovat tavattavissa Itiksen kauppakeskuksessa maanantaista perjantaihin kello 10–18. Lisäksi voi tavata monikielisiä jalkautuvia koronaneuvojia Kannelmäen, Kontulan, Malmin, Itäkeskuksen ja Vuosaaren alueella. Palvelua saa useilla kielillä, kuten suomeksi,englanniksi, ranskaksi, arabiaksi ja somaliksi.



15.01.2021 10:35