Suomi | Svenska | English
Selkokieli | Lättläst språk
Viittomakieli | Teckenspråk
Suomi | Svenska | English | Pусский | Deutsch | 日本語
Suomi | Svenska | English | Eesti keel | Français | Pусский | Soomaali | Türkçe | Español | بالعربية | 中文 | فارسی
su – 13:15
Studium Catholicum, Ritarikatu 3 B A 4, Helsinki , Angelicum-sali
Suomalaisen Barokkiorkesterin (FiBO) konsertti Klassisia kvartettohelmiä esitetään marraskuussa Angelicum-salissa.
Fanny Henselin (1805–1847) järjestämät sunnuntaimusiikit olivat 1830-luvulla merkittävä osa Berliinin porvarillista konserttielämää. Leipzigerstrassen kodin puutarharakennukseen mahtui parisataa kuulijaa. Konserttien ohjelmisto vaihteli kamarimusiikista oratorioihin ja oopperaan ja Bachista Beethoveniin sekä Chopiniin. Nyt kuultava Henselin ainoan jousikvarteton (1834) ensimmäinen osa on melankolinen, siinä soi romantiikan fantasioivuus ja historiatietoisuus.
Henselille ja hänen veljelleen Felix Mendelssohnille (1809–1847) Beethoven edusti jousikvarteton klassikkoa. Mendelssohnin ensimmäisessä jousikvartetossa (Es-duuri, op. 12, nro 1, 1829) on kuultu Beethovenin myöhäisten kvartettojen vaikutusta. Kvartetossa yhdistyy klassistinen selkeys ja romantiikalle tyypillinen syklinen muoto, jossa ensiosan teema palaa finaalissa.
Ludwig van Beethovenin (1770–1827) viimeinen kvartetto (F-duuri, op. 135, nro 16, 1826) sai aikalaiset kiittämään hänen huumorintajuaan. Finaalille säveltäjä antoi otsikon ”Vaivoin tehty päätös” ja nimikoi kaksi motiivia: ”Muss es sein?” ja ”Es muss sein” (Täytyykö olla niin? Niin täytyy olla). Beethovenin jalostunut kvartettotyyli on pienten yllätysten ja herkullisten hienouksien musiikkia.
Angelicum-sali, Studium Catholicum
27.11.2022 klo 12
Liput 10-30€ (vapaavalintainen hinta) Holvi Shopista, kesto 1 h 15 min
Vapaan taiteen tila
Suomen kansallisooppera ja -baletti