Suoraan sisältöön

Ajanvaraus

Käytä kasvomaskia sosiaali- ja terveyspalveluissa

Suosittelemme yli 12-vuotiaita käyttämään kasvomaskia kaikissa sosiaali- ja terveyspalvelujen toimipisteissä.

Lue lisää maskisuosituksesta Helsingin koronavirussivustolta.


Ota Maisa käyttöön!


Sosiaali- ja terveyspalvelut sähköisesti mukanasi

Maisa on uusi sähköisen asioinnin kanava Helsingin sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakkaille.

Tutustu Maisaan verkossa osoitteessa www.maisa.fi tai lataa maksuton Maisa-mobiilisovellus puhelimeesi iOS- tai Android-sovelluskaupasta.

Huom! Ammattilaiset vastaavat tavallisesti Maisan kautta lähettämääsi viestiin viimeistään kolmen arkipäivän kuluessa. Tällä hetkellä (elokuussa 2021) vastaukset viipyvät normaalia pidempään. Älä lähetä uutta viestiä samasta asiasta.

Lue lisää Maisasta


Kiireetön puhelinpalvelu ruuhkautunut

Kiireetön puhelinpalvelumme on ruuhkautunut. Kiireettömän hoidon takaisinsoittoa voi joutua odottamaan tällä hetkellä useita päiviä. Teemme jatkuvasti töitä ruuhkan purkamiseksi. Kiireettömissä asioissa suosittelemme yhteydenottoa myöhemmin. Pahoittelemme tilannetta.


Kiireetön hoito osittain ruuhkautunut

Suun terveydenhuollon kiireetön hoito on osittain ruuhkautunut. Ruuhkaa on muodostunut edeltävän vuoden aikana, kun hoitoaikoja on koronavirustilanteen vuoksi jouduttu vähentämään turvallisen hoidon takaamiseksi. Osa kuntalaisista on joutunut odottamaan hoitovuoroaan jo usean kuukauden ajan.

Hoitovelan purkaminen on käynnissä ja aikuisten osalta ruuhkaa puretaan oman toiminnan lisäksi ostopalvelutoiminnan ja palveluseteleiden avulla. Lasten osalta hoitovelkaa puretaan omassa toiminnassa.

Toivomme asiakkailtamme kärsivällisyyttä. Odota rauhassa vuoroasi, hoitovelkaa puretaan muodostumisjärjestyksessä. Mikäli hoidontarpeesi muuttuu kiireelliseksi, ota yhteyttä suun terveydenhuollon asiakaspalvelukeskukseen arkisin klo 8–15 p. 09 310 51400 tai tarvittaessa päivystykseen. Hoitoloiden toimistot palvelevat myös.

Pahoittelemme tilannetta.


Kiireettömän hoidon ajanvaraus

Vastaanottoajan hammashoitolaan voi varata ajanvarausnumerosta 09 310 51400 (ma‒to klo 7‒18, pe klo 7‒15), jossa hoidontarpeen kiireellisyys arvioidaan. Peruutuspuheluihin vastataan koko aukiolon ajan. Kiireettömiin ajanvarauspuheluihin voi jättää takaisinsoittopyynnön klo 7‒15. Takaisin soitetaan koko ajanvarauksen aukiolon ajan.

Oikomishoidon asiakkaita palvellaan 28.6. alkaen ajanvarausnumerosta 09 310 51500 (ma-pe klo 8-15). Käytössä on takaisinsoittopalvelu.
Lue lisää oikomishoidosta täältä

Voit varata ajan myös hammashoitolassa. Samoin hammashoidon chat-palvelussa voidaan tarvittaessa tehdä palvelutarpeen arvio ja varata aika. Hammashoidon chat on avoinna arkisin klo 8–15. Chat-palvelu on hyvin toimiva yhteydenottokanava myös mm. kuulovammaisille. Tällä hetkellä chat-palvelu on suomenkielinen. Chat toimii yleisimmillä selaimilla (Chrome, Edge, Firefox). Puolesta asiointia ei voi chat-palvelun kautta tehdä (ei myöskään lasten).

Ajanvarauksessa on käytössä takaisinsoittopalvelu, jonne voi jättää vain yhden soittopyynnön. Puhelinpalvelussa saattaa ilmetä tilapäistä ruuhkaa, minkä vuoksi kiireettömät puhelut voivat siirtyä seuraavaan päivään tai kiireetön ajanvarauslinja joudutaan ajoittain sulkemaan. Välttääksesi ruuhkaa suosittelemme soittamaan kiireettömät ajanvarauspuhelut loppuviikosta. 

Aika tulee perua edellisenä päivänä. Peruuttamattomasta ajasta peritään 50,80 euron sakkomaksu kaikilta 18 vuotta täyttäneiltä.

Asiakasmaksulaki uudistuu, miten maksut muuttuvat?

Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksulaki uudistuu 1. heinäkuuta, mikä aiheuttaa muutoksia erityisesti tulosidonnaisiin asiakasmaksuihin. 
Katso tästä, miten asiakasmaksulain uudistukset vaikuttavat asiakasmaksuihin


Kiireellisen hoidon ajanvaraus

Kiireelliset särky- ja tapaturmatapaukset hoidetaan hammaspäivystyksessä.

Päivystysajanvaraus arkisin 

  • Ma–pe klo 7–14, puh. 09 310 51400. Numerosta varataan aika sekä lasten ja nuorten että aikuisten hammashoidon päivystykseen.

Lasten ja nuorten hammashoidon päivystys arkisin päivällä on oman asuinalueen hammashoitolassa.

Aikuisten hammashoidon keskitetty päivystys arkisin päivällä on pääsääntöisesti klo 8–15

  • Suu- ja hammaskeskuksessa, Haartmaninkatu 1 D, Meilahti
  • Myllypuron hammashoitolassa Jauhokuja 4, 4. kerros

Suun terveydenhuollon ajanvaraus voi tarjota aikuispotilaalle tutkimus- tai hoitoaikaa ostopalveluvastaanotolle, mikäli potilaalla arvioidaan olevan kiireellistä tai välttämätöntä hoidontarvetta. Ostopalveluvastaanotolla ei hoideta koronataudin riskiryhmiin kuuluvia potilaita.

Päivystysajanvaraus iltaisin, viikonloppuisin ja arkipyhinä

  • Ma–pe klo 14–21 sekä viikonloppuisin ja arkipyhinä klo 8–21,
    puh. 09 471 71110.

Ilta-, viikonloppu- ja arkipyhäpäivystys on HUSin vastuulla.
Päivystys sijaitsee Haartmanin sairaalassa, Haartmaninkatu 4, rakennus 12.

Soita ennen kuin tulet päivystykseen, jotta hoidon tarpeen kiireellisyys voidaan arvioida.


HUS Suusairauksien opetus- ja hoitoyksikön potilaan ajanvaraus

Opetuspotilaaksi pääsee Helsingin kaupungin hammashoidon antamalla lähetteellä. Lähetteen käsittelyn jälkeen HUS ottaa yhteyttä potilaaseen ensimmäisen hoitoajan sopimista varten. Hoitojakson aikaiset ajanvarausasiat hoidetaan numerosta: 09 471 71702 (ma−pe klo 7.45−9.30 ja 11.45−13.30). HUS Suusairauksien opetus-ja hoitoyksikkö sijaitsee os. Mannerheimintie 172 (Kytösuontie 9 A), 3. kerroksessa.



01.09.2021 12:48

Henkilötietojen tarkastuspyyntö

Miten toimin, jos haluan tehdä pyynnön omien tietojeni tarkastamisesta?