Suoraan sisältöön

Hammashoito

Hammashoitoon on turvallista tulla

Asiakkaiden ja henkilökunnan turvallisuuden varmistamiseksi

  • Hoidamme ainoastaan hengitystieoireettomia potilaita. Aikaa varatessa ja hoitolaan tullessa kaikilta asiakkailta kysytään koronaan altistumisesta ja mahdollisista oireista.
  • Koronavirukseen sairastuneiden ja altistuneiden sekä hengitystieoireellisten kiireellinen hammashoito toteutetaan HUSissa. Ohjaus tapahtuu Helsingin kaupungin hammashoidon ajanvarauksen kautta, puh. 09 310 51400.
  • Koronan vakavan tautimuodon riskiryhmille on varattu omat hammashoitolat. Tästä johtuen aikoja ei voida välttämättä tarjota asiakkaan lähihoitolasta. Palveluseteleitä vastaanottavat hammaslääkäriasemat ottavat myös riskiryhmiä vastaan esimerkiksi päivän ensimmäisenä potilaana.
  • Ennen toimenpidettä käytetään suuhuuhdetta, joka vähentää virusten taudinaiheuttamiskykyä.
  • Lisäksi hoidossa käytetään erilaisia suojaustoimenpiteitä.
  • Ylimääräisten henkilöiden liikkumista vältetään hoitoloissa. Toivotaan, että asiakkailla on mukana enintään yksi saattaja.

Kiireellinen hoito

Arkipäivisin Helsingin kaupungin hammashoitoloissa. Ajanvaraus puh. 09 310 51400 ma–pe klo 7–14.

Iltaisin, viikonloppuisin ja arkipyhinä kiireellinen hoito Haartmanin sairaalassa, Haartmaninkatu 4, rakennus 12. Ajanvaraus puh. 09 471 71110 arkisin klo 14–21 ja viikonloppuisin ja arkipyhinä klo 8–21. Soita ennen kuin tulet päivystykseen, jotta hoidon tarpeen kiireellisyys voidaan arvioida.

Öisin päivystys Töölön sairaalassa klo 21.00–8.00 (Töölönkatu 40, Helsinki). Potilaan tulee soittaa hoidon tarpeesta Töölön tapaturma-asemalle, p. 040 621 5699.

Yöpäivystyksessä hoidetaan vain välitöntä hoitoa tarvitsevia potilaita, joiden hoitoa ei voida lääketieteellisin perustein siirtää päivystysvastaanotolle seuraavalle päivälle klo 8.00 alkaen tehtäväksi. Yöpäivystys toimii lääketieteellisen kiireellisyysperiaatteen mukaisesti.

Kiireetön hammashoito

Toiminnassa ovat kaikki muut hammashoitolat, paitsi Ruskeasuo (avotila), Lauttasaari (remontti) ja Liikkuva suun hoitoyksikkö Liisu. Covid-19-riskiryhmään kuuluville potilaille on edelleen varattu omat hoitolat. Kevään ja kesän mittaan kiireetöntä hoitoa on lisätty aloittaen suun terveyden kannalta kriittisistä potilasryhmistä ja potilaskohtaisen arvioinnin perusteella. Pandemia on aiheuttanut suun terveydenhuollon palvelujen kysynnän ja hoidon patoutumista, jonka purkaminen vie aikaa.

Kaikki yhteydenotot hammashoitoloihin tapahtuvat ainoastaan puhelimitse tai chat-palvelun kautta. Kiireettömissä yhteydenotoissa pyydämme ottamaan yhteyttä ensisijaisesti loppuviikosta.

Ajanvarauksemme numero on 09 310 51400 ma‒to klo 7‒18 ja pe klo 7–15. Käytössä on takaisinsoittopalvelu (takaisinsoittopyynnön voi jättää klo 15:een saakka, peruutusten osalta klo 18:een saakka). Suun terveydenhuollon chat on auki arkisin klo 8‒15. Sähköisesti vastaanottoajan voi perua osoitteessa helsth.terveytesi.fi.

Palveluseteli

Helsingin suun terveydenhuollon palveluseteleitä voidaan myöntää hengitystieoireettomille asiakkaille. Jo myönnettyjen palveluseteleiden voimassaoloaikaa voidaan tarvittaessa jatkaa. Älä mene sairaana palvelusetelillä varattuun hammashoitoon.

Lisätietoa suun terveydenhuollon palvelusetelistä

Henkilökohtaista opastusta suun terveydenhuollon palveluseteliasioista saa seuraavista toimipisteistä:

  • Kalasataman hammashoitola, Työpajankatu 14 A, 2. krs. Palvelusetelin neuvontapiste on avoinna ma-pe klo 8–15. Hammashoitolan A-käytävän toimistosta sinut ohjataan neuvontapisteelle.
  • Keskitetty ajanvaraus ma‒to klo 7‒18 ja pe klo 7‒15, p. 09 310 51400.

Oikomishoito

Oikomishoitoa on keskitetty

Syyskuusta alkaen oikomishoitoa tarjotaan seitsemässä hoitolassa, jotka ovat Kivelä, Munkkiniemi, Kalasatama, Malmi, Pihlajamäki, Vuosaari ja Laajasalo. Keskittämisellä pystymme tarjoamaan moniammatillisen oikomishoidon tiimin (erikoishammaslääkäri, oikomishoitoon perehtynyt hammaslääkäri, suuhygienisti ja hammashoitaja) osaamisen potilaan parhaaksi. Oikomishoidossa olevien lasten vanhemmille ilmoitetaan erikseen, jos jo alkanut hoito siirtyy toiselle vastaanotolle.

Oikomishoidossa priorisoidaan jo hoidossa olevat ja välttämätöntä hoitoa tarvitsevat

Oikomishoidon kutsut on käyty kesän aikana läpi, ja kiireellisimmät potilaat tulevat saamaan kutsun oikomishoitoon loppuvuoden aikana. Uusista oikomishoidoista pystymme aloittamaan vain aivan välttämättömimmät. Vähemmän kiireiset uusien hoitojen aloitukset pystymme valitettavasti aloittamaan vasta ensi vuoden alussa.

Vastaanottoajasta voidaan muistuttaa tekstiviestillä

Hammashoidon asiakkaat saavat tekstiviestimuistutuksen noin vuorokausi ennen vastaanottoaikaa. Saat automaattisesti muistutuksen matkapuhelimeesi, jollet ole kieltänyt viestin lähettämistä. Muistutusviestin perille tuloa ei voida kuitenkaan teknisistä syistä aina taata. Viestin saapumatta jääminen ei oikeuta sinua jäämään vastaanotolta pois ilman peruutusta.

Aika tulee perua edellisenä päivänä klo 12:een mennessä. Peruuttamattomasta ajasta peritään 40,30 euron sakkomaksu kaikilta 15 vuotta täyttäneiltä.

Anna palautetta hammashoidon chatistä

Keräämme asiakaspalautetta suun terveydenhuollon chat-palvelusta kehittääksemme toimintaamme ja asiakaspalveluamme. Kun keskustelet suun terveydenhuollon chatissä, keskustelusi jälkeen laitteesi näytölle ponnahtaa lyhyt asiakaspalautekysely, johon vastaamiseen menee muutama minuutti.

Kyselyyn vastaaminen on vapaaehtoista ja maksutonta. Kyselyssä ei kerätä henkilötietoja. Ethän kirjoita kyselyyn henkilötietojasi, kiitos.

Suun terveydenhuollon chatin löydät tältä sivulta.



14.10.2020 16:01