Suoraan sisältöön

Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta

Käytä kasvomaskia sosiaali- ja terveyspalveluissa

Suosittelemme 12 vuotta täyttäneitä käyttämään kasvomaskia kaikissa sosiaali- ja terveyspalvelujen toimipisteissä.

Lue lisää maskisuosituksesta Helsingin koronavirussivustolta.


Oletko huolissasi läheisesi tai kohtaamasi henkilön tilanteesta?

Sosiaalihuoltolain mukainen ilmoitus voidaan tehdä kenestä tahansa henkilöstä, josta huoli herää. Henkilöllä voi esimerkiksi olla vaikeuksia huolehtia toimeentulosta, päihteidenkäytöstä tai itsenäisestä asumisesta, tai vaikea tilanne on pitkittynyt. Ilmoituksen tarkoituksena on varmistaa, että henkilö saa tarvitsemansa avun ja palvelut, joiden avulla hän selviytyy tilanteestaan.

Ilmoituksen voi tehdä ilman henkilön suostumusta.

Yksityishenkilönä voit tehdä ilmoituksen nimettömänä. Mikäli ilmoitat nimesi, on asianosaisella halutessaan oikeus saada se tietoonsa, vaikka olisit kieltänyt tiedon antamisen. Ilmoitukseen on hyvä täyttää mahdollisimman paljon tietoja (nimi, osoite, syntymäaika, puhelinnumero), jotta tavoitamme oikean henkilön.

Miten ilmoitus tehdään?

Voit tehdä ilmoituksen sosiaalihuollon tarpeessa olevasta henkilöstä Maisa-asiakasportaalissa ilman kirjautumista tästä linkistä tai valitsemalla Maisan etusivulta maisa.fi ”Tee sosiaalihuollon ilmoitus”. Kun ilmoituksesi koskee helsinkiläistä, valitse kunnaksi Helsinki. Täytä aukeava lomake ja paina ”Lähetä”.

Jos haluat täyttää paperisen ilmoituksen, voit toimittaa sen mihin tahansa aikuissosiaalityön palvelupisteeseen. Voit myös lähettää ilmoituksen postitse seuraavaan osoitteeseen. Tulostettava lomake on tulossa pian.

Helsingin kaupunki
Sosiaali- ja terveystoimiala
Aikuisten palvelut/Sosiaalineuvonta
Ala-Malmintori 2
PL 7970
00099 Helsingin kaupunki

Mihin otan yhteyttä?

Virka-aikana voit olla puhelimitse yhteydessä aikuissosiaalityön palvelupisteisiin. Voit myös toimittaa kirjallisen ilmoituksen suoraan palvelupisteisiin. Palvelupisteiden puhelinnumerot ja muut yhteystiedot löydät osoitteesta hel.fi/aikuissosiaalityo.

Jos kyse on alaikäisestä, voit olla yhteydessä lastensuojelun neuvontaan.
Jos kyse on iäkkäästä henkilöstä, voit olla yhteydessä seniori-infoon arkisin 09 310 44556 kello 9–15.

Jos tiedät, että henkilö asuu tai oleskelee jollain muulla paikkakunnalla, ota yhteyttä sen kunnan sosiaaliviranomaisiin.

Ohjausta ja neuvontaa saat sosiaalineuvonnasta puhelimitse ma–pe kello 9–16 numerosta 09 310 44400 tai chatista ma–pe 9–16. Lisätietoa hel.fi/sosiaalineuvonta.

Virka-ajan ulkopuolella voi ottaa yhteyttä sosiaalipäivystykseen, puh. 020 696 006. Hätätilanteessa soita 112.

Mitä yhteydenoton/ilmoituksen jälkeen?

Ilmoituksen saavuttua henkilön palvelutarpeen selvittäminen käynnistetään viipymättä 1–2 arkipäivän sisällä. Sosiaalialan ammattilainen arvioi ilmoituksen perusteella tilanteen ja sen kiireellisyyden ja aloittaa asian selvittämisen.

Kiireellinen tilanne

Jos kyse on kiireellisestä sosiaalihuollon tarpeenarvioinnista tai palveluista, ole yhteydessä virka-aikana arkisin 8.15–16 vaihteeseen 09 310 1691, virka-ajan ulkopuolella sosiaalipäivystykseen 020 696 006. Hätätilanteessa ole yhteydessä yleiseen hätänumeroon 112.



30.05.2022 13:14