Suoraan sisältöön

Etävastaanotto ja etäkäynti: asiakkaan ohje

Etäkäynnillä tai etävastaanotolla tarkoitetaan videopuhelua, joka korvaa perinteisen tapaamisen kasvokkain, yleensä asiakkaan käynnin ammattilaisen luona. Videopuhelut soveltuvat voinnin seurantaan, kontrollikäynneille ja tilanteisiin, joissa ei tarvita fyysistä tutkimista.

Etäkäynnin toteutuksesta sovitaan aina ennakkoon. Saat tiedot etäkäynnistä ja ohjeet siihen liittymiseen asiaasi hoitavasta yksiköstä tai palvelusta. Alempaa tältä sivulta löydät myös lyhyet ohjeet. 

Tietoja käsitellään etäkäynnin yhteydessä yhtä luottamuksellisesti kuin perinteisellä kasvokkain tapahtuvalla käynnillä. Etäkäynnit toteutetaan ensisijaisesti VideoVisit-järjestelmän avulla. Koronaepidemian aiheuttaman poikkeustilanteen aikana etäyhteys saatetaan toteuttaa myös Microsoft Teams -palvelun kautta.


Videopuheluun valmistautuminen

  • Varaa rauhallinen ympäristö, jossa yksityisyytesi on turvattu.
  • Voit liittyä etäkäynnille joko mobiililaitteellasi (älypuhelin tai tabletti) tai tietokoneellasi.
  • Varmista, että laitteessasi on toimiva kamera ja kaiutinmikrofoni tai mikrofonilliset kuulokkeet sekä internetyhteys.
  • Varaa henkilöllisyystodistuksesi lähettyville, sillä henkilöllisyytesi voidaan varmistaa etäkäynnin alkaessa.

Videopuheluun liittymisen yleiset ohjeet

Saat linkin videopuheluun tekstiviestillä tai sähköpostilla (ammattilainen sopii tästä kanssasi).

Sinun kannattaa klikata liittymislinkkiä muutama minuutti ennen etäkäynnin alkua. Näin ehdit varmistaa, että tekniikka-asiat ovat kunnossa. VideoVisit-keskusteluun voit liittyä itseksesi viisi minuuttia ennen alkamisaikaa. Teams-keskusteluun pääset vasta, kun ammattilainen liittää sinut mukaan.

Klikkaa linkkiä sillä laitteella, jota haluat käyttää videopuhelussa. Katso laitekohtaiset valmisteluohjeet alta.

Salli kameran ja mikrofonin käyttäminen.

Miten toimitaan, jos sovittu videopuheluyhteys ei toimi?

Jos videopuheluun liittyminen ei jostain syystä onnistu tai esimerkiksi kuva ja ääni eivät välity, ammattilainen on sinuun yhteydessä puhelimitse. Joskus toimivan yhteyden saamiseksi tarvitaan yhteyden katkaiseminen ja videopuheluun uudelleen liittyminen.

VideoVisit

Vaihe vaiheelta -ohjeet VideoVisit-videopuheluun liittymisestä löytyvät järjestelmän omilta sivuilta. Samassa paikassa on paljon muitakin ohjeita. Aloitussivulle pääset tästä linkistä.

Laite- ja selainvaatimukset

Windows-tietokoneella suositellaan käyttämään Google Chrome tai Mozilla Firefox -internetselainten uusinta versiota.

Internet Explorer- tai Microsoft Edge -selainta käytettäessä laitteeseen pitää asentaa VideoVisit-sovellusohjelma. Ohje VideoVisitin sivuilla.

Mac-tietokonetta käytettäessä suositellaan Google Chrome tai Safari-selaimen käyttämistä.

Tablettitietokonetta tai älypuhelinta käytettäessä tulee ladata erillinen VideoVisit-sovellus. Sovelluksen lataaminen ei vaadi käyttäjäksi rekisteröitymistä ja kirjautumista. Ohjeet VideoVisitin sivuilla.

Microsoft Teams

Microsoft Teams -videopuheluun voit liittyä tietokoneen verkkoselaimella ilman käyttäjäksi rekisteröitymistä ja kirjautumista.

Jos käytät älypuhelinta tai tablettia, tarvitset Microsoft Teams -sovelluksen, jonka saat laitteesi sovelluskaupasta. Sinun ei kuitenkaan tarvitse hankkia Microsoft-tiliä tai kirjautua käyttäjäksi.

Ammattilainen lähettää sinulle vaihe vaiheelta -ohjeet Teams-videopuheluun liittymisestä, kun sovitte etätapaamisesta.

Lue Helsingin kaupungin Teams -etävastaanotto-ohjeet.

Microsoftin omilla sivuilla on myös paljon ohjeita.

Henkilötietojen käsittely

Tietosuoja Helsingin kaupungin palveluissa
VideoVisitin tietosuojaseloste
Microsoftin tietosuojalauseke (Teams)




31.07.2020 11:09