Suoraan sisältöön

Etävastaanotto ja etäkäynti: asiakkaan ohje

Etäkäynnillä tai etävastaanotolla tarkoitetaan videopuhelua, joka korvaa perinteisen tapaamisen kasvokkain. Videopuhelut soveltuvat erityisesti tilanteisiin, joissa ei tarvita fyysistä tutkimista.

Etäkäynnin toteutuksesta sovitaan aina ennakkoon. Saat tarvittavat tiedot etäkäyntiä varten asiaasi hoitavasta yksiköstä tai palvelusta. Alempaa tältä sivulta löydät myös lyhyet ohjeet. 

Tietoja käsitellään etäkäynnin yhteydessä yhtä luottamuksellisesti kuin perinteisellä kasvokkain tapahtuvalla käynnillä. Etäkäynnit toteutetaan ensisijaisesti VideoVisit-järjestelmän avulla.

Videopuheluun valmistautuminen

  • Varaa rauhallinen ympäristö, jossa yksityisyytesi on turvattu.
  • Voit liittyä etäkäynnille joko mobiililaitteellasi (älypuhelin tai tabletti) tai tietokoneellasi, jossa on
    • toimiva kamera
    • kaiutinmikrofoni tai erilliset mikrofonilliset kuulokkeet
    • internetyhteys.
  • Varaa henkilöllisyystodistuksesi lähettyville, sillä henkilöllisyytesi voidaan varmistaa etäkäynnin alkaessa.

Videopuheluun liittymisen yleiset ohjeet

  • Saat linkin videopuheluun tekstiviestillä tai sähköpostilla (ammattilainen sopii tästä kanssasi).
    • Tarkista ajoissa, että olet saanut luvatun viestin. Kurkkaa tarvittaessa myös roskapostikansio, koska joskus tällaiset viestit menevät sinne.
    • Jos et saa sovittua viestiä, ole yhteydessä ajan varanneeseen yksikköön tai palveluun.
  • Sinun kannattaa klikata liittymislinkkiä muutama minuutti ennen etäkäynnin alkua. Näin ehdit varmistaa, että tekniikka-asiat ovat kunnossa.
    • VideoVisit-keskusteluun voit liittyä itseksesi viisi minuuttia ennen alkamisaikaa.
  • Klikkaa linkkiä sillä laitteella, jota aiot käyttää videopuhelussa. Katso laitekohtaiset valmisteluohjeet alta.
  • Salli kameran ja mikrofonin käyttäminen.

Miten toimitaan, jos sovittu videopuheluyhteys ei toimi?

Jos videopuheluun liittyminen ei jostain syystä onnistu, ammattilainen on sinuun yhteydessä puhelimitse. Jos ensimmäinen yritys ei onnistu, kannattaa katkaista yhteys ja liittyä videopuheluun uudelleen.

VideoVisit

Vaihe vaiheelta -ohjeet VideoVisit-videopuheluun liittymisestä löytyvät järjestelmän omilta sivuilta. Samassa paikassa on paljon muitakin ohjeita. Aloitussivulle pääset tästä linkistä.

Laite- ja selainvaatimukset

  • Windows-tietokoneella suositellaan käyttämään Google Chrome- tai Mozilla Firefox -internetselaimen uusinta versiota.
  • Internet Explorer (IE)- tai Microsoft Edge -selainta käytettäessä laitteeseen pitää asentaa VideoVisit-sovellusohjelma. Ohje VideoVisitin sivuilla.
    • Jos Internet Explorer -selain on koneessasi ns. oletusselaimena, linkin klikkaaminen avaa aina sen.
    • Jos et halua ladata sovellusohjelmaa, kopioi saamasi linkki ja liitä se itse Chrome- tai Firefox-selaimen osoiteriville.
    • Voit myös vaihtaa Chrome- tai Firefox-selaimen oletusselaimeksi. Tämä tehdään esimerkiksi Windows 10 -käyttöjärjestelmässä Käynnistä-valikosta kohdasta Oletussovellukset. Oletusselaimen voi yleensä vaihtaa myös selaimen omista asetuksista
  • Mac-tietokonetta käytettäessä suositellaan Google Chrome tai Safari-selaimen käyttämistä.
  • Tablettitietokonetta tai älypuhelinta käytettäessä tulee ladata erillinen VideoVisit-sovellus. Sovelluksen lataaminen ei vaadi käyttäjäksi rekisteröitymistä ja kirjautumista. Ohjeet VideoVisitin sivuilla.

Henkilötietojen käsittely

Tietosuoja Helsingin kaupungin palveluissa
VideoVisitin tietosuojaseloste



02.03.2021 10:05