Suoraan sisältöön

Usein kysytyt kysymykset

Venepaikat ja niiden hakeminen ja vaihtaminen

1. Onko Helsingin kaupungilla vapaita venepaikkoja?
Venepaikkoja vapautuu kerran vuodessa tammikuun alkupuolella venepaikkalaskujen eräpäivän jälkeen. Paikkoja vapautuu vuosittain noin 600 - 700 kpl eri puolilta kaupunkia. Kaikki vapautuneet paikat vuokrataan hakujärjestyksessä kesäkuun loppuun mennessä.

Satamakartta ohessa https://www.hel.fi/static/liv/2013/veneopaskartta.pdf

2. Miten haen venepaikkaa?
Venepaikkaa haetaan sähköisellä lomakkeella osoitteessa venepaikat.hel.fi. Sähköinen venepaikkahakemus on maksuton. Otamme venepaikkahakemuksia vastaan ympäri vuoden.

3. Voinko hakea venepaikkaa, vaikka minulla ei ole vielä venettä?
Venepaikkaa voi hakea, vaikka ei ole vielä venettä hankittuna. Tarvitsemme hakemukseen kuitenkin arvion veneen leveydestä ja pituudesta sekä tiedon siitä onko kyseessä purjevene vai moottorivene.  Hakemusta voi päivittää sähköpostilla osoitteeseen venepaikkavaraukset@hel.fi

4. Venepaikkahakemusten käsittelyn aikataulu
Otamme yhteyttä mahdollisesta venepaikasta helmi-kesäkuun aikana. Lähetämme tarjouksen sähköpostilla. Jos et ole saanut tarjousta venepaikasta kesäkuun loppuun mennessä, toiveitasi vastaavaa paikkaa ei ole tällä hakukierroksella löytynyt.  Venepaikkahakemuksesi jää tällöin odottamaan seuraavan kevään käsittelykierrosta, ellet muuta ilmoita.

5. Millä perusteella venepaikat jaetaan?
Venepaikan voi vuokrata Helsingin kaupungin liikuntapalveluilta helsinkiläinen tai ulkopaikkakuntalainen henkilö, yritys tai yhteisö. Uudet ja vapautuvat venepaikat jaetaan vuosittain hakemusten saapumisjärjestyksessä kuitenkin siten, että paikkoja tarjotaan ensin helsinkiläisille suoravuokrauspaikan jo vuokranneille venepaikanhaltijoille, jotka ovat ilmoittaneet halukkuutensa vaihtaa venepaikka toiseen. Seuraavaksi venepaikkoja tarjotaan helsinkiläisille hakijoille ja tämän jälkeen ulkopaikkakuntalaisille hakijoille.

6. Jos saan tarjouksen venepaikasta, miten minun tulee toimia?
Jos saatte tarjouksen venepaikasta sähköpostilla, on viestissä mukana toimintaohjeet paikan lunastamiseksi.  

7. Olen jättänyt venepaikkahakemuksen jo kaksi vuotta sitten eikä mitään ole kuulunut, olenko edelleen jonossa?
Venepaikkahakemus ei poistu automaattisesti, jos ette erikseen ole sitä pyytänyt poistamaan (sama koskee venepaikanvaihtohakemusta). Hakemusta voi päivittää tai sen ”tilaa” voi kysyä venepaikkavarauksista. Toivomme, että päivitätte myös muuttuneen osoitteen tai puhelinnumeron ja mahdollisesti vaihtuneen veneen rekisterinumeron ja muut tiedot.

8. Nyt kun olen saanut venepaikan, pitääkö minun hakea sitä uudelleen ensi vuonna?
Ei tarvitse, olet kyseisen venepaikan haltija niin kauan kun maksat vuosittain venepaikkalaskun eräpäivään mennessä, etkä itse ole irtisanonut sitä.

9. Voiko veneen viedä venepaikalle jo maaliskuussa, vaikka purjehduskausi alkaa vasta 10.6.? Voiko vene olla venepaikassaan jäiden tuloon saakka, vai pitääkö vene nostaa ylös jo 15.9.?
Helsingin kaupungin virallinen purjehduskausi on 10.6. – 15.9. välinen aika. Veneen voi viedä venepaikkaan aikaisemmin omalla vastuulla. Laitureiden huolto- ja kunnostustyöt tehdään keväisin jäiden lähdön jälkeen. Jos omassa venepaikassa on vielä korjaustyöt tekemättä, on asiakas itse vastuussa veneelle mahdollisesti tapahtuneista vaurioista. Sama sääntö koskee purjehduskauden jälkeen venepaikalla pidettäviä veneitä.

10. Minulla on venepaikka kaupungilla, mutta haluaisin vaihtaa sen toiseen, miten toimin?
Kaikki venepaikat vaihdetaan venepaikanvaihtohakemusten perusteella. Venepaikkaa ei voi vaihtaa ellei ole maksettua venepaikkaa, nykyinen venepaikka tulee siis maksaa eräpäivään mennessä.

11. Milloin venepaikanvaihtohakemukset käsitellään? 
Otamme yhteyttä mahdollisesta uudesta venepaikasta tammi-maaliskuun aikana. Lähetämme tarjouksen sähköpostilla. Järjestelmä pitää varattuna sekä nykyisen venepaikan, että tarjotun paikan tarjouksessa mainittuun päivämäärään saakka. Jos päätätte jäädä nykyiseen paikkaan, vaihtotarjous raukeaa ja hakemus poistuu.

12. Miten minun tulee toimia, jos otan vastaan tarjotun paikan?
Jos otatte tarjotun paikan vastaan, lähetämme teille sähköpostitse toimintaohjeet.

13. Haluan luopua venepaikasta, miten toimin?
Jos haluatte luopua paikasta kesken kauden eli olette jo maksaneet tulevan veneilykauden, voitte ilmoittaa siitä venepaikkavarauksiin, niin vapautamme paikan eikä teille tule enää laskua seuraavalle kaudelle. Jos ilmoitus venepaikasta luopumisesta on tehty huhtikuun viimeiseen päivään mennessä, saatte jo maksetun rahan vielä takaisin. Tämän jälkeen maksua ei enää palauteta.

14.  Sain laskun venepaikasta, vaikka en tarvitse sitä enää, miten toimin?
Laskut lähetetään vuosittain joulukuun alussa ja laskujen eräpäivä on tammikuun alussa. Jos saatte laskun ja olette luopumassa venepaikasta, voitte vain jättää laskun maksamatta, eikä siitä tarvitse erikseen ilmoittaa. Tässä tapauksessa venepaikka vapautuu eteenpäin vuokrattavaksi.

15. Minulta jäi lasku epähuomiossa maksamatta eräpäivään mennessä, mutta olisin halunnut pitää paikkani, voinko maksaa sen vielä vaikka eräpäivä on mennyt jo?
Venepaikkaa ei voi valitettavasti maksaa enää eräpäivän jälkeen. Venepaikka vapautuu automaattisesti eräpäivän jälkeen ja menee eteenpäin vuokrattavaksi. Tässä tapauksessa teidän tulee tehdä uusi sähköinen venepaikkahakemus.

16. Olen maksanut venepaikan eräpäivään mennessä, mutta en ole saanut tarraa vielä, milloin tarrat lähetetään?
Lähetämme venetarrat vuosittain laskun maksaneille asiakkaille postissa viimeistään 10.6. Huom! Kaudelle 2020 venepaikkatarroja ei lähetetä.

17. Olen ulkokuntalainen ja olen hakemassa venepaikkaa Helsingin kaupungilta, onko sillä merkitystä venepaikan saannin kannalta?
Kyllä on. Vapautuneita venepaikkoja tarjotaan ensin helsinkiläisille venepaikanhakijoille ja tämän jälkeen ulkopaikkakuntalaisille venepaikanhakijoille. Venepaikkamaksu on kuitenkin sama helsinkiläisille ja ulkokuntalaisille. 



19.02.2021 14:57