Suoraan sisältöön

Kaupunkimarkkinointi

Kaupunkimarkkinoinnissa nostetaan esiin Helsingin tarinaa: vaikuttavia ihmisiä, tekoja ja kohtaamisia, jotka tekevät Helsingistä Helsingin. Kaupunkimarkkinoinnin tavoitteena on parantaa Helsingin asemaa kilpailussa matkailijoista, investoinneista, tapahtumista ja osaajista.

Kaupunkimarkkinoinnilla haluamme vaikuttaa siihen, että Helsinki on houkuttelevin osaamiskeskittymä yrityksille, yhteisöille ja yksilöille, jotka haluavat rakentaa tulevaisuuden hyvinvointia.  

Tavoitteena vaikuttava Helsinki 2020

Helsingin kaupungille valmistui toukokuussa 2016 markkinoinnin tavoitteita ja suunnittelua ohjaava brändikonsepti ja markkinointistrategia, jotka kaupunginhallitus hyväksyi. Lähes vuoden mittainen Brand New Helsinki -projekti kartoitti Helsingin vahvuuksia ja heikkouksia sekä kokosi yhteen näkemyksen siitä, mistä haluamme että Helsinki tulevaisuudessa maailmalla tunnetaan.

Helsingin brändikonseptin ytimessä on helsinkiläisten halu ratkaista merkityksellisiä ongelmia ja rakentaa yhdessä maailman edistyksellisintä arkea: Helsinki on vuonna 2020 vaikuttavien ihmisten, tekojen ja kohtaamisten kaupunki.

Elämänlaadultaan Helsinki on jo nyt maailman parhaita paikkoja asua. Asukkaille toimiva, turvallinen ja aktiivinen arki syntyy yhdessä tekemällä ja uutta keksimällä. Kaupungin nykyiset korkeatasoiset palvelut ja jatkuva kehitystyö luovat perustan brändin toteutumiselle. Helsingin kaupunkiorganisaation tavoitteena on olla ratkaisukeskeinen kumppani, jonka osaaminen ja palvelut tuovat merkittävää arvoa uusien ideoiden ja kokeilujen käynnistämisessä.

Elinkeinoelämän ja kasvuyritysten kannalta kaupunkimme on yksi maailman innovatiivisimmista. Matkailijoille tarjoamme virkistävän kohteen, jonka vetovoima syntyy urbaanin luonnon ja omintakeisen kaupunkikulttuurin yhdistelmästä.

Mielikuva Helsingistä syntyy kaikkialla, missä ihmiset kokevat kaupungin. Helsingin maineen tärkein sisältö ja tärkeimmät tekijät ovat helsinkiläiset itse. Yhteiseen tulevaisuuskuvaan ja yhdessä tekemiseen perustuva brändikonsepti ja markkinointistrategia tulee näkyväksi vaikuttavien tekojen ja brändiä tukevien projektien kautta. Tätä tukee myöhemmin valmistuva uusi visuaalinen identiteetti.  

Tutustu uuteen brändiin ja markkinointistrategiaan, jotka ohjaavat Helsingin kaupungin markkinointia http://www.brandnewhelsinki.fi/2020/ 



05.12.2019 21:30

Matkailukaupunki

Helsinki on Suomen suosituin matkakohde, jossa vierailee vuosittain lähes kolme miljoonaa ulkomaista matkailijaa. Matkailuneuvontapisteissä vierailee yli puoli miljoonaa asiakasta ja verkkosivuilla yli 1,5 miljoonaa eri kävijää.

Kansainväliset risteilyt

Helsinki on yksi on Itämeren suosituimmista risteilysatamista. Kesäisin kaupungissa vierailee noin 280 kansainvälistä risteilyalusta ja niiden mukana noin 400 000 matkailijaa.