Suoraan sisältöön

aloite äidinkielenomaisen ruotsin opetuksesta

07.05.2014 Thomas Wallgrenin ym. aloite äidinkielenomaisen ruotsin opetuksesta

Vi undertecknade föreslår att stadsstyrelsen vidtar åtgärder för att Helsingfors stad med det snaraste börjar ge elever i finska skolor, som har båda nationalspråken som hemspråk, undervisning i modersmålsinriktad svenska ( MOSVE). Vi förutsätter också att undervisning i modersmålsinriktad svenska skrivs in i den kommunala läroplanen. Dessutom föreslår vi att nivån på modersmålsinriktad finska (MOFI) i de svenska lågstadierna ses över. N

Då ett tvåspråkigt (finsk-svenskt) barn söker sig till svensk skola i Helsingfors, får eleven oftast möjlighet att utveckla sitt andra hemspråk finska. Modersmålsinriktad finska ( MOFI) erbjuds i många svenska lågstadier, högstadier och gymnasier.

Om ett tvåspråkigt barn däremot söker sig till en finsk skola i Helsingfors, får han/hon ej motsvarande stöd för sitt andra hemspråk. En elev som talar bra svenska, kan lätt bli frustrerad av att bli undervisad i svenska språkets grunder, som påbörjas i åk 7. En del skolor erbjuder A-svenska, men även denna undervisning är riktad till finskspråkiga, inte tvåspråkiga barn.

I de områden i Finland, där det bor många finlandssvenskar, finns skolor som erbjuder MOSVE ( bl.a. i Västra Nyland och Österbotten), men i Helsingfors är man i många finska skolor inte medveten om de möjligheter lagen erbjuder till undervisning i MOSVE. Och i de fall undervisning har erbjudits, har förverkligandet stupat på kraven på gruppstorlek.

Den s.k. Nomadskolan, den svenska motsvarigheten till den finska Kulkuri (http://www.nomadskolan.fi/start/) erbjuder individuell undervisning åt finlandssvenska barn bosatta utomlands. Undervisningen sker främst via nätet men även via regelbunden Skype-kontakt med läraren som befinner sig i Raseborg. Undervisning via Nomadskolan bör undersökas som en möjlighet för undervisning i MOSVE.

Undervisningen i modersmålsinriktad finska (MOFI) i svenska skolor har enligt vår erfarenhet varierat mycket, speciellt i grundskolans lägre klasser. Vi vill i detta sammanhang även fästa uppmärksamhet vid att tvåspråkiga barn borde undervisas av kompetenta lärare i MOFI för att elevernas skriftliga färdigheter ska utvecklas tillräckligt.

Thomas Wallgren

KÄÄNNÖS:

Ehdotus: Helsingin kaupunki ryhtyy mahdollisimman pian antamaan suomenkielistä koulua käyville oppilaille, joilla on kotikielenään molemmat maan kansalliskielet, opetusta äidinkielenomaisessa ruotsissa (ÄiRu). Esitämme myös, että äidinkielenomainen ruotsi sisällytetään kunnalliseen opetussuunnitelmaan. Samalla esitämme, että äidinkielenomaisen suomen (MoFi) tasoa ruotsinkielisillä ala-asteilla tarkistetaan.

Kun kaksikielinen (suomenruotsalainen) lapsi hakee ruotsinkieliseen kouluun Helsingissä, hän saa useimmiten mahdollisuuden kehittää toista kotikieltään suomea. Monet ruotsinkieliset ala-asteet, yläasteet ja lukiot tarjoavat äidinkielenomaisen suomen opetusta.

Jos kaksikielinen lapsi sen sijaan hakeutuu suomenkieliseen kouluun Helsingissä, ei hän saa vastaavaa tukea toisessa kotikielessään. Hyvää ruotsia puhuva oppilas voi helposti turhautua saadessaan opetusta ruotsin kielen perusteissa 7. luokalla alkavilla ruotsin kielen tunneilla. Osa kouluista tarjoaa ruotsia A-kielenä, mutta myös tämä opetus on suunnattu suomenkielisille eikä kaksikielisille lapsille.

Niillä alueilla Suomessa, joissa asuu paljon suomenruotsalaisia, on kouluja, jotka tarjoavat äidinkielenomaisen ruotsin opetusta (mm. Länsi-Uudellamaalla ja Pohjanmaalla), mutta Helsingissä ei monissa suomenkielisissä kouluissa olla tietoisia lain tarjoamista äidinkielenomaisen ruotsin opetuksen mahdollisuuksista. Niissä tapauksissa, joissa opetusta olisi tarjolla, on toteutus kaatunut ryhmäkokovaatimuksiin.

Suomenkielisen Kulkuri-koulun ruotsinkielinen vastine Nomadskolan, (http://www.nomadskolan.fi/start/) tarjoaa yksilöllistä opetusta suomenruotsalaisille ulkomailla asuville lapsille. Opetus tapahtuu ensisijaisesti internetin välityksellä, mutta myös säännöllisen Skype-yhteyden kautta opettajaan Raaseporissa. Nomadskolanin opetusta on tutkittava mahdollisuutena opettaa äidinkielenomaista ruotsia.

Äidinkielenomaisen suomen opetus ruotsinkielisissä kouluissa on kokemuksemme mukaan vaihdellut suuresti erityisesti peruskoulun alaluokilla. Haluamme tässä yhteydessä kiinnittää huomiota myös siihen, että kaksikielisten lasten opettajien tulisi olla päteviä äidinkielenomaisen suomen opettajia, jotta oppilaiden kirjalliset valmiudet kehittyisivät riittävästi.

Thomas Wallgren



JAA
05.12.2019 19:44