Suoraan sisältöön

Suomi.fi-valtuuksien käyttö

Helsingin kaupunki on ottanut käyttöön sähköisissä asiointipalveluissa yritysasiakkaiden suomi.fi-valtuutuksen. Muutos koskee kaikkea asiointia asiointi.hel.fi-sivustolla, jossa suomi.fi-valtuutuspalvelu korvaa asteittain aiemman Katso-tunnistuksen.

Katso-tunnistus on toistaiseksi käytössä suomi.fi-palvelun rinnalla, mutta sen käyttö lopetetaan kokonaan tämän vuoden aikana. Suomi.fi-valtuutuspalvelun avulla yritys voi Helsingin sähköisessä asiointipalvelussa valtuuttaa myös työntekijöitään asioimaan yrityksen puolesta.

Vahvan tunnistautumisen jälkeen henkilö voi nähdä, minkä organisaatioiden puolesta hänellä on oikeus asioida, mikäli hänelle on merkitty kaupparekisterissä, Yritys- ja yhteisötietojärjestelmässä (YTJ) tai yhdistysrekisterissä jokin edustamiseen oikeuttava rooli yritykseen tai yhteisöön. Jos yritykset haluavat antaa asiointivaltuudet eri palveluihin työntekijöilleen, yrityksen nimenkirjoitusoikeudellisen pitää itse antaa yksitellen valtuutettaville henkilöille valtuudet toimia yrityksen puolesta. Organisaation nimissä valtuuden voivat antaa yrityksen toimitusjohtaja, elinkeinoharjoittaja tai nimenkirjoitusoikeuden haltijat. Valtuudella annetaan halutuille henkilölle oikeudet asioida sähköisesti yrityksen puolesta.
Suomi.fi-palvelussa annetuille valtuuksille määritellään aina voimassaoloaika, joka on pisimmillään 25 vuotta. Aiemmin annetun valtuuden voi myös mitätöidä ennen voimassaoloajan päättymistä. Tulevaisuudessa sähköistä valtuuttamista voidaan hyödyntää yhä useammassa palvelussa sitä mukaa, kun Suomi.fi-valtuuksia otetaan laajemmin käyttöön. Niin sanottuja avoimia valtakirjoja Suomi.fi-palvelussa ei voi luoda. Näin luot sähköisen valtuuden Helsingin kaupungin asioinnissa Suomi.fi-verkkopalvelussa:

  1. Kirjaudu Suomi.fi-verkkopalveluun pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla osoitteessa www.suomi.fi/
  2. Siirry kohtaan ”Valtuudet” ja valitse ylävalikosta ”Yrityksen puolesta asiointi”.
  3. Valitse ”Luo uusi” ja ”Anna valtuus”.
  4. Syötä sen henkilön etunimi, sukunimi ja henkilötunnus, jolle haluat myöntää valtuuden.
  5. Valitse valtuuden voimassaoloaika.
  6. Valitse valtuuden sisältö. Helsingin kaupungin sähköisessä asioinnissa ovat tällä hetkellä käytössä seuraavat valtuudet:
    • asumiseen kaavoitettujen tonttien hakeminen
    • avustushakemuksen tekeminen
    • johtoselvityspyynnön tekeminen
    • maa-aluevuokraus
    • meluilmoituksen tekeminen
    • pysäköintiluvan hakeminen
    • pysäköintivirhemaksuasioiden hoitaminen
    • tapahtumailmoituksen tekeminen
    • tilavarauksen tekeminen
    • ympäristöterveydenhuollon ilmoitukset
  7. Vahvista valtuus

Apua ja lisätietoja:

Ohjevideoita Valtuudet-palvelun käyttöön: https://dreambroker.com/channel/rr4ychki/

Tarvitsetko apua Suomi.fi -valtuudet kanssa? Kansalaisneuvonta auttaa: www.kansalaisneuvonta.fi

Katso

Yritykset, yhdistykset ja muut yhteisöt voivat kirjautua palveluihin Katso-tunnuksilla. Lue lisää tunnusten hankkimisesta verohallinnon sivuilta.

Kysy uusia tunnuksia ensin oman organisaatiosi yhteyshenkilöltä. Älä luo uutta Katso tunnistetta, jos organisaatiollasi on jo katsotunnisteet. Uusille käyttäjille myönnetään oikeuksia organisaation olemassa olevan tunnisteen alle.

Kun kirjaudut Katso-tunnuksilla sisään ensimmäistä kertaa, sinua pyydetään ensin rekisteröitymään. Rekisteröitymisen jälkeen saat käyttöösi yrityksen tai yhteisön oman asiointikansion. Voit myöhemmin muuttaa rekisteröityessä annettuja tietoja Organisaation tiedot -sivulla.

1. Kirjaudu sisään napauttamalla tämän sivun ylälaidassa olevaa Kirjaudu asiointiin -linkkiä. Valitse avautuvalta sivulta kohta Yritys- ja yhteisöasiakkaat, Kirjaudu Katso-tunnuksilla, ja napauta Kirjaudu. Vaihtoehtoisesti mene sivulle asiointi.hel.fi/yritys.
2. Siirryt Asiointi.hel.fi -sivujen Yritys- ja yhteisöasiakkaan sivuille. Valitse sieltä oikeasta yläkulmasta Kirjaudu sisään.
3. Noudata Katso-palvelun ohjeita kirjautuessasi.
4. Kun lopetat asioimisen, kirjaudu ulos sivun ylälaidassa olevasta Kirjaudu ulos -linkistä.

Verohallinnon Katso-tuki 
neuvoo yritysten ja yhdistysten Katso-tunnistuspalvelun käytössä.
Puhelin: 020 697 040, sähköposti katso(at)vero.fi.



10.06.2020 16:28