Suoraan sisältöön

Sähköinen asiointi

Helsingin sähköisen asioinnin sivuille asiointi.hel.fi on koottu kaupungin sähköiset palvelut.

Sivuston ylälaidassa on linkki "Kirjaudu asiointiin", josta aukeavat eri kirjautumisvaihtoehdot. Kirjauduttuasi palveluun voit esimerkiksi täyttää ja lähettää lomakkeita tai ilmoittautua kursseille.

Helsingin kaupungin tarjoamat sähköiset palvelut löytyvät alta linkkeinä. 

Neuvonta ja sähköisen asioinnin käytön tuki

Helsingin kaupungin sähköisen asioinnin käytön tuki, avoinna ma-pe klo 8-18, puh. 09 310 88800.  Tietoturvasyistä käytön tuessa ei nähdä soittajan, hakemuksen tai hakijan tietoja.

Helsingin kaupungin neuvonta, puh. 09 310 111 11, tietoa kaupungin palveluista
Muut kaupungin neuvontanumerot

Yritysten ja yhdistysten sähköinen asiointi

Suomi.fi valtuudet

Suomi.fi-valtuutuspalvelun avulla sähköisissä palveluissa voidaan asioida toisen henkilön tai yrityksen puolesta. Aluksi Helsingin kaupunki ottaa käyttöön suomi.fi-valtuutuksen vain yrityksen tai yhteisön puolesta asiointiin. Sähköinen valtakirja luodaan suomi.fi-palvelussa ja valtuudet tallentuvat tietoturvalliseen kansalliseen valtuusrekisteriin. Suomi.fi-verkkopalvelua ja -valtuuksia ylläpitää Digi- ja väestötietovirasto.

Lisätietoa: https://www.suomi.fi/ohjeet-ja-tuki/tietoa-valtuuksista/yrityksen-tai-yhteison-puolesta-asiointi
Tarvitsetko apua Suomi.fi -valtuudet kanssa? Kansalaisneuvonta auttaa: www.kansalaisneuvonta.fi/fi-FI

Katso-tunnistus

Yritykset ja yhdistykset voivat edelleen kirjautua sisään Katso-tunnisteilla, mutta sen käyttö lopetetaan kokonaan tämän vuoden aikana, joten suosittelemme siirtymään suomi.fi-valtuuksien käyttöön. 

Kirjautuminen Katso-tunnuksilla.

Palvelun käyttö tapahtuu tunnistamisen jälkeen samalla tavalla kuin henkilöasiakkailla.

Ohjeet

Sähköisen asioinnin ohjeet (.pdf ,1 Mt). Ohjeissa on kuvakaappauksia sivuista.




24.08.2020 08:04