Suoraan sisältöön

Usein kysytyt kysymykset

Usein kysytyt kysymykset sähköisestä asioinnista

Terveyspalvelut

Pysäköintivirhemaksun oikaisuvaatimus

Täydentävä toimeentulotuki  

Yleiset

Ohjeita

Palaute

 

YLEISET

Sain ilmoituksen, että hakemukseni on ratkaistu, mutta en löydä päätöstä mistään
- Palvelun kuvauksessa kerrotaan, miten päätös toimitetaan hakijalle. Jos päätöstä ei löydy sähköisen asioinnin asiointikansiosta, se todennäköisesti tulee postitse kotiin. Jos saat ilmoituksen sähköisessä asioinnissa tapahtumista, mutta asiointikansiossasi ei näy mitään, tapahtuma saattaa liittyä terveyspalveluihin. Katso sivun oikeasta reunasta Terveyspalveluiden linkit.

Kun olen tunnistautunut, nimeni näkyy väärin
- Asiointi.hel.fi -palvelussa asiakkaan nimi ja syntymäaika tulevat väestörekisteristä. Mikäli tiedot väestörekisterissä ovat väärin, tulee ottaa yhteys väestörekisteriin tietojen korjaamiseksi. Suomi.fi sivujen kautta voi tarkistaa omat tietonsa, https://www.suomi.fi/etusivu

Haluan käyttää epävirallista nimeäni
- Koska asiakkaan nimitiedot tulevat väestörekisteristä, ei palvelussa valitettavasti voi käyttää epävirallisia nimiä, kuten lempinimiä.

En halua käyttää kaikkia etunimiäni
- Koska asiakkaan nimitiedot tulevat väestörekisteristä, ei palvelusta valitettavasti voi poistaa asiakkaan virallisia nimiä.

Kun menen asiointipalvelun tai lomakkeen sivulle, sieltä tulee virheilmoitus
- Mene ensin palvelun etusivulle, http://asiointi.hel.fi, ja katso aukeaako se. Jos etusivulta tulee virheilmoitus, on palvelussa todennäköisesti huoltokatko tai yhteyksissä vikaa. Tällöin kannattaa odottaa jonkin aikaa ja yrittää sitten mennä sivuille uudelleen.
- Jos etusivu aukeaa ilman ongelmia, on mahdollista että sivun osoite on jostain syystä kirjoitettu väärin. Tilanne korjaantuu siten, että menet etusivun kautta haluamaasi palveluun. 
- On myös mahdollista, että olet aiemmin yrittänyt sivuille huoltokatkon aikana, ja selaimeesi on jäänyt huoltokatkon aikainen ilmoitus. Tilanne korjaantuu joko tyhjentämällä selaimen muisti, tai siten että menet etusivun kautta haluamaasi palveluun.
- Palvelussa on lyhyitä huoltokatkoja yleensä tiistaiaamuisin klo 6-8 välillä. Joskus katkoja joudutaan tekemään muina aikoina välttämättömien päivitysten takia.

Palvelu toimii huonosti
- Jos sinulla on hyvin vanha selainversio, se kannattaa päivittää uudempaan versioon.
- Jos sinulla on koneessasi useampia selaimia, kokeile käyttää eri selainta.
- Lue lisää sivulta Tuetut selaimet.
- Sähköisen asioinnin toimivuutta ei voida taata kaikilla mobiililaitteilla, kuten kaikilla matkapuhelimella tai taulutietokoneilla. Kyseiset laitteet eivät välttämättä näytä/avaa lomakkeita oikein eivätkä kaikki toiminnot kuten painikkeet tai linkit toimi toivotulla tavalla. Suurin osa lomakkeista on uudistettu mobiililaitteisiin mukautuviksi.

En löydä etsimääni palvelua tai lomaketta
-
Kaupungin palvelut -sivuilla http://www.hel.fi/palvelut kuvataan kuhunkin palveluun liittyvät sähköisen asioinnin palvelut ja tulostettavat ja postitse palautettavat lomakkeet. Palvelujen ja lomakkeiden kuvaaminen on vielä kesken, joten kaikki tulostettavat lomakkeet eivät vielä löydy sivuilta. Lisätietoa ja linkkejä toimialojen sivulta tulostettavat lomakkeet.
- Palveluita voi etsiä myös Hel.fi -sivujen ylälaidassa olevan hakuruudun kautta.
- Ongelmatilanteissa voi ottaa yhteyttä kaupungin yleisneuvontaan, Helsinki-infoon.

En löydä luonnosta asiointikansiostani
- Kaikissa lomakkeissa ja palveluissa ei ole mahdollisuutta tallentaa luonnoksena.
- Luonnokset ovat asiointikansiossa alimmaisina, lähetettyjen lomakkeiden alla. Lomake pitää erikseen tallentaa luonnokseksi. Joissakin lomakkeissa on automaattinen luonnokseksi tallennus viiden minuutin välein. Voit hakea luonnoksen asiointikansiosta ja jatkaa lomakkeen täyttämistä myöhemmin, vaikka kirjautuisit ulos asiointipalvelusta.
- HUOM! Liitteet eivät tallennu luonnosversioon.

En pääse kirjautumaan sisään palveluun
- Jos toistuvista yrityksistä huolimatta sisään kirjautumisessa on ongelmia, ota yhteys pankkiisi tai mobiilitunnisteen antaneeseen operaattoriin.
- Mobiilitunnistamisessa pitää kuitata puhelimeen tulevat ilmoitukset nopeasti. Palvelussa on aikakatkaisu.
- Kansalaisen tunnistamis- ja maksamispalvelu Suomi.fi ei enää toimi koneilla joissa on vanha XP-käyttöjärjestelmä.

Katso-tunnistus ei toimi, mitä teen
- Jos Katso-tunnistus ei toimi, niin palveluun voi tunnistautua myös henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla, mobiilitunnuksilla tai varmennekortilla. Tällöin lomakkeen tiedot tallentuvat lähettäjän henkilökohtaiseen asiointikansioon, eikä yrityksen tai yhteisön asiointikansioon. 
- Palveluun ei voi tunnistautua yrityksen tai yhdistyksen pankkitunnuksilla.
- Yhdistykset voivat jättää avustushakemuksensa myös kaupungin kirjaamoon, Pohjoisesplanadi 11-13.

Palvelussa on väärä kieli
- Asiointisivut ovat suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Kielen voi vaihtaa sivun ylälaidan linkistä. Jos kielivalintaa klikkailee hyvin nopeasti edes takaisin, voi selain mennä sekaisin, ja esiin tulla väärä kieli. Tähän auttaa se, että klikkailee sivuja hitaammin, tai palaa palvelun etusivulle.
- Joissakin palveluissa, esimerkiksi hammashoidossa, on taustajärjestelmässä oma kielivalinta. Tällöin lomake näkyy asiointisivuilla sillä kielellä mikä on määritelty taustajärjestelmään. Jos haluat vaihtaa palvelun kieltä, ota yhteys palvelun tarjoavaan toimialaan.
- Kaikki lomakkeet ja palvelut eivät valitettavasti ole saatavissa kaikilla kolmella kielellä.

Mitä tarkoittaa kertakirjautuminen?
Kun olet kirjautunut Helsingin kaupungin sähköiseen asiointiin, pääset samalla kirjautumisella myös useisiin valtion palveluihin.
Voit siirtyä katsomaan omia terveystietojasi Omakanta.fi -palvelusta ilman uutta kirjautumista. Kelan sivuilta voit käydä hakemassa erilaisia tukia, hoitaa auto- ja venerekisteriasioita Trafin sivuilla, tai hakea passia poliisin sivuilta. Suomi.fi sivuilla voit tarkistaa henkilötietosi.
Lopettaessasi asioinnin kirjaudu ulos käyttämistäsi palveluista. Painettuasi ”kirjaudu ulos” näet vilahdukselta kaikki palvelut joihin olet ollut kirjautuneena ja joista kirjaudut ulos.

Sähköisen asioinnin neuvonta, missä asioissa neuvoo
- Helsingin kaupungin sähköisen asioinnin käytön tuki on avoinna ma-pe klo 08-18 puh. (09) 310 88800. Neuvonta opastaa Asiointi.hel.fi -sivujen käytössä. Tietoturvasyistä käytön tuessa ei nähdä hakemuksen tai hakijan tietoja.
- Tarkempia tietoja palveluista ja lomakkeiden täyttämisen yksityiskohdista saa palvelun tuottavalta toimialalta tai palvelukokonaisuudelta. Palvelusta vastaavan tahon nimi ja linkki palautelomakkeeseen löytyy www.hel.fi/palvelut -sivuilta, kunkin palvelun kuvaussivulta.
- Valtion asiointipalveluista, esim. Omakanta.fi tai Kela.fi -palveluista saa tietoa Kansalaisneuvonnasta, puh. 0295 000.


TERVEYSPALVELUT

Haluan lisätietoja palvelusta tai lomakkeen täyttämisestä
- Kunkin palvelun kuvauksessa on linkkejä lisätietoihin. Jos niistä ei löydy riittävästi tietoa, ota yhteys kyseisen palvelun tarjoavaan toimialaan. Toimialan nimi löytyy kuvauksen alalaidasta.

En löydä asiointikansiosta terveydenhuollon viestejä ja palveluja
- Terveydenhuollon viestit eivät tallennu asiointikansioon tietosuojasyistä. 
- Terveydenhuollon viestit löytyvät osoitteesta 
https://asiointi.hel.fi/wps/myportal/sahkas/viestinta
Terveydenhuollon sähköisten palvelujen Usein kysytyt kysymykset.

En löydä palvelusta reseptejäni tai terveystietojani
- Sähköiset reseptit ja terveystiedot löytyvät www.omakanta.fi -palvelusta. Lue lisää Sosiaali— ja terveystoimialan sivuilta


PYSÄKÖINTIVIRHEMAKSUN OIKAISUVAATIMUS

Miksi pysäköintivirhemaksun oikaisuvaatimuksessa on pakko antaa tilinumero, vaikka en ole maksanut vielä laskua?
- Oikaisuvaatimuksessa tilikenttä on pakollinen tieto, koska iso osa oikaisuvaatimuksen tekijöistä on maksanut virhemaksunsa ja tämä nopeuttaa mahdollista rahojen palauttamista. Jos pankkitilinnumeroa ei halua antaa voi oikaisuvaatimuksen toimittaa myös postitse, sähköpostitse (kymp.pysakointitunnus@hel.fi), faksilla tai henkilökohtaisesti kaupunkiympäristön asiakaspalveluun. 
http://www.hel.fi/www/Helsinki/fi/kartat-ja-liikenne/pysakointi/maksutavat-ja-pysakointivirhemaksu/


TÄYDENTÄVÄ TOIMEENTULOTUKI

Mitä liitteitä täydentävään toimeenulotukihakemukseen tarvitaan?
- Tieto tarvittavista liitteistä löytyy täydentävän toimeentulotuen ohjeista


SÄHKÖPOSTIOSOITE ON VÄÄRIN

Helsingin sähköisessä asioinnissa näkyy kahdesta eri paikasta tulevia sähköpostiosoitteita:

  1. Kirjautumisen yhteydessä näkyy Suomi.fi tunnuksilla varustetussa sivussa yksi sähköpostiosoite. Tätä pääsee muokkaamaan kirjautumalla suomi.fi palveluun ja muokkaamalla täällä Omia tietoja
  2. Helsingin sähköisen asioinnin tunnuksilla näkyvillä sivuilla, Omat tiedot kohdassa, näkyy toinen sähköpostiosoite, jota pääsee muokkaamaan painamalla Muokkaa.
  3. Lisäksi palveluissa saattaa olla aiemmin syötettyjä sähköpostiosoitteita

Näiden lisäksi terveyspalveluiden ja hammashuollon asioinneissa on sähköpostiosoite, jota pääsee muokkaamaan kyseisessä palvelussa.

Valitettavast järjestelmät eivät pysty siirtämään sähköpostiosoitetta muihin järjestelmiin, joten osoite on korjattava ja syötettävä erikseen jokaiseen palveluun.


OHJEITA

Sosiaali- ja terveystoimialan sähköisen asioinnin usein kysytyt kysymykset


LÄHETÄ PALAUTETTA
 Jos näillä sivuilla olevista ohjeista ei ole apua, voit lähettää palautetta kaupungille. Palautteeseen pyritään vastaamaan viiden arkipäivän kuluessa.



JAA
26.03.2019 17:12