Suoraan sisältöön

Baanat

Helsingin suunnitelmissa on rakentaa koko kaupungin kattava laadukkaiden pyöräteiden – baanojen – verkko. Baanat yhdistäisivät suurimmat asuinalueet keskustaan ja muihin työpaikkakeskittymiin. Ne mahdollistaisivat nopean, suoran ja tasavauhtisen pyöräliikenteen.

Baanaverkko koostuisi sekä uusista osuuksista että parannettavista nykyisistä pyöräteistä. Suunniteltu baanaverkko on kokonaisuudessaan 130 kilometrin pituinen.

Baanojen verkkosuunnitelma >>
Baanaverkon rakentuminen 2015–2020 >>

  Tulevaisuuden baanaverkko. Kuva: Koponen & Hilden Oy
Tulevaisuuden baanaverkko. Avaa isompi kuva >>

Ensimmäinen Baana valmistui 2012

Helsingin ensimmäinen baanayhteys avattiin kesällä 2012. Se kulkee vanhassa satamaradan kuilussa Kiasmalta Ruoholahteen. Pituutta väylällä on 1,3 kilometriä, ja sitä pitkin on kulkenut vuosittain noin 700 000 pyöräilijää. Baana sai nimensä nimikilpailun tuloksena vuonna 2009.

Baana. Kuva: Veikko Somerpuro

Baanan pyörälaskuri

Tarkemmat tiedot »

 

Pyöräily-tweetit



JAA
23.11.2018 14:22

Pyöräreittien rakentaminen

Rakentamisen painopiste on lähivuosina kantakaupungin pyöräreittien kehittämisessä uusien suunnitteluperiaatteiden mukaisesti: pyöräilyä ei enää rinnasteta jalankulkuun, vaan entistä selkeämmin ajoneuvoliikenteeseen.

Lue lisää

Pyöräilyn edistäminen

Helsinki on ottanut tavoitteekseen lisätä pyöräilyä. Jotta pyöräily olisi houkuttelevaa, pitää pyörällä päästä perille sujuvasti ja turvallisesti. Pyöräilyn edistäminen painottuukin voimakkaasti pyöräväylien parantamiseen.

Lue lisää