Suoraan sisältöön

Kaupunkiympäristön asiakaspalvelu

Työpajankatu 8
00580 Helsinki
PL 58231, 00099 Helsingin kaupunki
+358 9 310 22111
Toimipiste kartalla

Usein kysytyt kysymykset Ilmalan raitiotie


1. Yleistä

a) Mitä Ilmalan ratikan katutyössä tehdään?
b) Miksi katutyö ylipäätään tehdään?
c) Kuinka kauan remontti kestää?

2. Liikenne ja kulkeminen työmaa-aikana

a) Miten työmaa-aikana Pasilankadulla ja Radiokadulla pääsee kulkemaan?
b) Vaikuttaako katutyö nykyisten bussilinjojen (23, 50, 59, 518) kulkuun Radiokadulla? Missä ovat bussipysäkit työmaan aikana?
c) Miten pyörällä pääsee kulkemaan työmaa-alueella?
d) Aiheuttaako työmaa ruuhkia?
e) Mitä parkkipaikoille tapahtuu?

3. Muut työmaata koskevat asiat

a) Mistä kohdasta työmaa alkaa ja miten työ etenee alueellisesti? 
b) Mitkä ovat päivittäiset työajat? Tehdäänkö töitä viikonloppuisin tai öisin?
c) Tuleeko työmaan aikana vesi- tai sähkökatkoja?
d) Mitä uudistusremontti maksaa?
f) Kuka uudistusremonttia tekee?
g) Mitä jos taloyhtiö haluaa tehdä omaa remonttia katutyömaan aikana?

4. Uudistusremontin lopputulos

a) Mikä on paremmin uudistusremontin jälkeen?
b) Aiheuttaako uudistusremontin lopputulos ruuhkia?
c) Kun uudistusremontti on valmis, missä ovat ratikka ja bussipysäkit?
d) Mitä tapahtuu pysäköintipaikoille?
e) Tuleeko kadulle uusia puita tai pensaita?

5. Ratikkaliikenne remontin jälkeen

a) Muuttuuko 2-ratikan reitti?
b) Länsi-Pasilan oikaisu ilmeisesti tehdään vasta joskus hamassa tulevaisuudessa?
c) Mitä muutoksia raitioliikenteen linjoille on suunniteltu Pasilassa tulevaisuudessa?

1. Yleistä


a) Mitä Ilmalan ratikan katutyössä tehdään?

Urakassa rakennetaan raitiotielinja Pasilankadulta Ilmalantorille. Kiskojen lisäksi rakennetaan muun muassa ratikkapysäkit ja raitiovaunun tarvitsema tekniikka.

Raitiotien rakentamisen yhteydessä uusitaan Pasilankadun ja Radiokadun kunnallistekniikkaa, kuten vesiputkia, viemäreitä ja kaapeleita.

Katupinnat ja rakenteet uusitaan. Liikkumisesta tulee viihtyisämpää ja turvallisempaa, sillä Radiokadulle rakennetaan vain kävelylle varatut jalkakäytävät ja yksisuuntaiset pyörätiet. Pysäköintipaikkoja tulee edelleen Radiokadun varteen, vaikka ne joudutaan poistamaan katutyön ajaksi.

Radiokadulle ja Pasilankadulle istutetaan uusia katupuita ja muita istutuksia.

b) Miksi katutyö ylipäätään tehdään?

Ensisijainen syy on raitiotien jatkaminen Ilmalantorille. Koko Pasilan alue kehittyy nopeasti. Myös Länsi-Pasilaan tulee uutta toimitilarakentamista ja yrityksiä. Sen lisäksi myös asuinrakentamista on tulossa lisää ja alueen asukasmäärä kasvaa. Helsinki haluaa edistää kestäviä liikkumismuotoja, minkä vuoksi julkista liikennettä halutaan siirtää raiteille. Lisäksi autoliikenne tulisi helposti ruuhkautumaan kulkijamäärien kasvaessa nopeasti.

c) Kuinka kauan remontti kestää?

Työ valmistuu vuonna 2022.


2. Liikenne ja kulkeminen työmaa-aikana


a) Miten työmaa-aikana Pasilankadulla ja Radiokadulla pääsee kulkemaan?

Työmaalla pääsee kulkemaan kaikilla liikkumismuodoilla, mutta työn aikana liikennejärjestelyt muuttuvat. Lisäksi talorakennustyömaat vaikuttavat liikennejärjestelyihin.

Kesällä 2021 Radiokadulla tehdään suuria työvaiheita ja katu joudutaan sulkemaan yhdeltä osuudelta. Tämän työvaiheen vaikutuksista liikkumiseen kerrotaan vuonna 2021.

b) Vaikuttaako katutyö nykyisten bussilinjojen (23, 50, 59, 518) kulkuun Radiokadulla? Missä ovat bussipysäkit työmaan aikana?

Bussilinjojen muutoksista tiedottaa HSL, kun työmaa on käynnistynyt.

Bussipysäkkien paikkoja joudutaan siirtämään työmaan eri vaiheissa.

Kesällä 2021 Radiokadulla tehdään suuria työvaiheita ja katu joudutaan sulkemaan yhdeltä osuudelta. Tämän työvaiheen vaikutuksista liikkumiseen kerrotaan vuonna 2021.

Bussipysäkit sijoitetaan mahdollisimman lähelle nykyisiä tai lopullisia pysäkkien paikkoja. Töiden edetessä paikkoja joudutaan muuttamaan.

c) Miten pyörällä pääsee kulkemaan työmaa-alueella?

Kävely ja pyöräilyreitit ovat pääsääntöisesti yhdistettyjä.

d) Aiheuttaako työmaa ruuhkia?

Kyllä, ajoittain. Tosin ajokaistojen määrä pysyy ennallaan.

Veturitien sillan ja Ratapihakortteleiden katutyömaa alkaa vuoden 2021 alussa, mikä osaltaan vaikuttaa liikkumiseen alueella.

e) Mitä parkkipaikoille tapahtuu?

Suurin osa Radiokadun varressa olevista pysäköintipaikoista poistuu työmaan vuoksi.


3. Muut työmaata koskevat asiat


a) Mistä kohdasta työmaa alkaa ja miten työ etenee alueellisesti?

Katutyö alkaa Pasilankadulla ja Radiokadulla muuttaen liikennejärjestelyjä 20. heinäkuuta alkavalla viikolla. Samalla viikolla aloitetaan puidenkaato tulevan Ilmalantorin kohdalla olevasta jyrkästä rinteestä Ilmalan aseman lähellä.

b) Mitkä ovat päivittäiset työajat? Tehdäänkö töitä viikonloppuisin tai öisin?

Työt tehdään pääasiassa arkisin klo 7–18. Poikkeustilanteessa työskennellään myös iltaisin ja viikonloppuisin. Poikkeusaikaan tehtävistä töistä kerrotaan etukäteen.

c) Tuleeko työmaan aikana vesi- tai sähkökatkoja?

Kyllä. Vesi- ja sähkökatkoista tiedotetaan etukäteen rappukäytäviin jaettavilla tiedotteilla. Katkot ovat lyhytkestoisia.

d) Mitä uudistusremontti maksaa?

Hanke maksaa noin 14 miljoonaa euroa.

e) Kuka uudistusremonttia tekee?

Urakoitsijana toimii GRK Infra Oy. Työn tilaaja on Helsingin kaupunki. Lisäksi hankkeessa on mukana YKT-osapuolia.

f) Mitä jos taloyhtiö haluaa tehdä omaa remonttia katutyömaan aikana?

Isännöitsijän täytyy olla yhteydessä urakoitsijaan. Taloremontit on käsiteltävä ja keskusteltava tapauskohtaisesti, sillä taloyhtiön sijainti, remontin laatu ja remontin ajankohta vaikuttavat siihen, voiko sen toteuttaa katutyömaan aikana.


4. Uudistusremontin lopputulos

a) Mikä on paremmin uudistusremontin jälkeen?

Paremmat julkisen liikenteen yhteydet, sillä 9-linja kulkee Ilmalantorilta saakka.

Liikkuminen alueella on turvallisempaa, sillä Radiokadulle rakennetaan vain kävelylle varatut jalkakäytävät ja yksisuuntaiset pyörätiet. Pysäköintipaikkoja palautuu kadun varteen, vaikka ne joudutaan poistamaan katutyön ajaksi.

b) Aiheuttaako uudistusremontin lopputulos ruuhkia?

Ratikkayhteyksen paraneminen vähentää tarvetta käyttää autoa.

c) Kun uudistusremontti on valmis, missä ovat ratikka ja bussipysäkit?

Radiokadulle rakennetaan yksi pysäkkipari Hannanportin ja Uutiskadun väliin. Pysäkillä pysähtyvät sekä raitiovaunut että linja-autot. Edellinen pysäkki sijaitsee Pasilankadulla Halkopiipunkallion kohdalla ja sitä seuraava pysäkki raitiovaunuille tulevalla Ilmalantorilla ja linja-autoille Ilmalankadun alussa.

d) Mitä tapahtuu pysäköintipaikoille?

Pysäköinnin määrä ei muutu oleellisesti, mutta pysäköinti tullaan osoittamaan maksulliseksi ma-pe 9-21, maksimissaan neljän tunnin kertapysäköinnillä.

e) Tuleeko kadulle uusia puita tai pensaita?

Kyllä. Kadulle istutetaan jälleen puita ja muita istutuksia.


5. Ratikkaliikenne remontin jälkeen


a) Muuttuuko 2-ratikan reitti?

Kakkonen kulkee nykyiseen tapaan Länsi-Pasilan lenkin arviolta vuoteen 2024. Länsi-Pasilan lenkki jää käyttöön myös tämän jälkeen, ja sitä pitkin kulkee uusi linja 13 eli Kalasatama-Pasila -ratikka.

b) Länsi-Pasilan oikaisu ilmeisesti tehdään vasta joskus hamassa tulevaisuudessa?

Länsi-Pasilan lenkki jää käyttöön, ja sen rinnalle tulee myös suorempi yhteys. 9-linja kulkee tulevaisuudessa Ilmalantorilta Radiokatua pitkin suoraan Pasilankadulle ja Pasilansillalle. Myös Länsi-Pasilan lenkki jää käyttöön ja sitä pitkin kulkee uusi linja 13 eli Kalasatama-Pasila -ratikka.

c) Mitä muutoksia raitioliikenteen linjoille on suunniteltu Pasilassa tulevaisuudessa?

2022 Ilmalan raitiotie valmistuu ja 9-ratikka alkaa kulkea sitä pitkin.
2024 Linjat 7 ja 13 eli Pasila-Kalasatama ratikka kulkevat Länsi-Pasilan lenkkiä.

Lisätietoa Pasilan ja Kalasataman välisestä ratikasta saa verkkosivulta:
https://www.kalasatamastapasilaan.fi/








20.07.2020 10:55