Suoraan sisältöön

Joukkoliikennehankkeet

Raide-Jokeri

Raide-Jokeri on seudullinen poikittainen pikaraitiotielinja, joka kulkee Itäkeskuksesta Viikin, Oulunkylän ja Leppävaaran kautta Keilaniemeen. Valmistuessaan pikaraitiolinja korvaa bussilinjan 550 (Bussi-Jokeri). Hanke toteutetaan allianssimallilla, jossa tilaajat, Helsingin ja Espoon kaupunki, sekä suunnittelijat ja urakoitsijat ovat yhdistetty organisaatioksi. Radan rakentaminen on alkanut kesällä 2019. Raide-Jokeri valmistuu 2020-luvun alkupuoliskolla.
www.raidejokeri.info

Kruunusillat

Kruunusillat-hanke yhdistää raitiotieyhteydellä Laajasalon, Korkeasaaren ja Kalasataman osaksi kantakaupunkia. Samalla luodaan uusi merellinen ja nopea reitti myös pyöräilijöille ja jalankulkijoille. Raitiotie toteutetaan allianssihankkeena ja Nihti-Korkeasaari-Kruunuvuorenranta -siltayhteys erillisenä kokonaisurakkana. Rakentaminen alkaa näillä näkymin syksyllä 2021, ja tavoitteena on yhteyden valmistuminen vuonna 2026.
www.kruunusillat.fi

Pisararata

Pisararata on Helsingin keskustan alle suunniteltu lähijunien kaupunkiratalenkki. Pisaran mallinen rata alkaa Pasilasta ja kiertää tunnelissa keskustan kautta takaisin Pasilaan. Maanalaiset asemat on suunniteltu Hakaniemeen, keskustaan ja Töölöön. Väylävirasto on suunnitellut rataa yhdessä Helsingin kaupungin kanssa. Radan rakentamisesta ei ole vielä päätetty.
vayla.fi/pisara

Hernesaaren raitiotie

Hernesaaren uuden asuinalueen toteutuessa raitiolinja 6 käännetään palvelemaan aluetta. Ensimmäisessä vaiheessa toteutetaan Telakkakadun osuus Eiranrantaan. Sen rakentaminen on jo alkanut ja rataosuus valmistuu syksyllä 2021. Raitiotietä jatketaan Eiranrannasta Hernesaaren kärkeen alueen rakentumisen yhteydessä 2020-luvun alussa.
Hernesaaren raitiotien yleissuunnitelma
Telakkakadun liikennesuunnitelma

Jätkäsaaren raitiotiet

Jätkäsaaren rakentamisen edistyessä myös alueen raitiolinjasto kehittyy. Linjoja 8 ja 9 jatketaan Saukonpaadesta Länsiterminaaliin ja linjaa 7 Länsiterminaalista tulevan Saukonlaiturin alueelle. Atlantinkadun ja Atlantinsillan rakentaminen on alkanut, ja yhteys valmistuu syksyllä 2021. Viimeiset tavoitelinjaston mahdollistavat kääntöpaikat valmistuvat arviolta vuoteen 2023 mennessä.
HSL:n linjastosuunnitelmat

Kalasataman bussi- ja raitiolinjat

Kalasatamaan on tarkoitus päättää lähivuosina koillisen suunnan bussilinjoja. Bussilinjoja 50 ja 59 pidennetään Sompasaareen vuoden 2020 alkupuolella. Kalasataman, Vallilanlaakson ja Pasilan välille toteutetaan uusi raitiotie, jonka rakentaminen alkaa allianssihankkeena vuonna 2021.
Kalasataman raitioteiden yleissuunnitelma

Länsi-Helsingin raitioteiden yleissuunnitelma

Helsingin yleiskaavan toteuttamiseen liittyen laaditaan yleissuunnitelma Vihdintien kaupunkibulevardin pikaraitiotiestä Keskustasta Munkkiniemen ja Lassilan kautta Kannelmäkeen. Samalla suunnitellaan bussi-, raitio- ja lähijunaliikenteen yhdistävä vaihtoterminaali Valimon asemalle.

Vihdintien pikaraitiotien rinnalla suunnitellaan uusia ratayhteyksiä läntiseen kantakaupunkiin Fredrikinkadulle, Topeliuksenkadulle ja Nordenskiöldinkadulle. Rataosuudet mahdollistavat uusia raitioliikenteen reittejä, joilla korvataan ruuhkautuvaa bussiliikennettä. Yleissuunnitelma valmistuu vuoden 2020 aikana.

Viikin-Malmin pikaraitiotie

Viikin-Malmin pikaraitiotien (VIIMA) yleissuunnittelu on alkanut. Uusi pikaraitiotie yhdistää Viikin ja Malmin lentokenttäalueen Helsingin keskustaan. Lentokenttäalueelta tutkitaan jatkosuuntia Malmin asemalle ja Jakomäkeen, josta on mahdollista liittyä Vantaan raitiotiehen. Yleissuunnitelma valmistuu vuoden 2020 loppuun mennessä, pikaraitiotien rakentamisen on tarkoitus alkaa vuonna 2027.

Tuusulanväylän pikaraitiotie

Tuusulanväylä on Vihdintien ja Laajasalontien ohella ensimmäisiä Helsingin uuden yleiskaavan mukaisesti toteutettavia kaupunkibulevardeja. Bulevardin joukkoliikenteen runkoyhteydeksi toteutetaan pikaraitiotie, joka kulkee keskustasta Hämeentien ja Mäkelänkadun kautta Tuusulanväylälle. Raitiotien yleissuunnittelu ajoittuu vuosille 2021–2022 ja radan rakentaminen 2020-luvun loppupuolelle. Bulevardihankkeen yhteydessä uusitaan myös Käpylän vaihtoterminaali.

Raitiolinja 9:n jatko Ilmalaan

Raitiolinja 9:n reittiä suunnitellaan jatkettavaksi Pasilasta Ilmalaan. Uusi päätepysäkki tulee Vesilinnojen pohjoispuolelle, uudelle Ilmalantorille. Tavoitteena on saada jatko rakennetuksi vuoteen 2021 mennessä.

Tulevaisuuden näkymät

Helsingin seudun 14 kunnan yhteinen näkemys tulevaisuuden liikennehankkeista on koottu Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL 2019 -suunnitelmaan.

Lisätietoa



JAA
06.12.2019 00:44