Suoraan sisältöön

Joukkoliikennehankkeet

Raide-Jokeri
Raide-Jokeri on seudullinen poikittainen pikaraitiotielinja, joka kulkee Itäkeskuksesta Viikin, Oulunkylän ja Leppävaaran kautta Keilaniemeen. Valmistuessaan pikaraitiolinja korvaa bussilinjan 550 (Bussi-Jokeri). Hanke toteutetaan allianssimallilla, jossa tilaajat, Helsingin ja Espoon kaupunki, sekä suunnittelijat ja urakoitsijat ovat yhdistetty organisaatioksi. Rakentaminen alkaa tämänhetkisten aikataulujen mukaan vuonna 2019. Raide-Jokeri valmistuu 2020-luvun alkupuoliskolla.
www.raidejokeri.info

Kruunusillat
Kruunusillat-hanke yhdistää raitiotieyhteydellä Laajasalon, Korkeasaaren ja Kalasataman osaksi kantakaupunkia. Samalla luodaan uusi merellinen ja nopea reitti myös pyöräilijöille ja jalankulkijoille. 
www.kruunusillat.fi

Länsimetro
Länsimetron ensimmäinen vaihe Ruoholahden ja Matinkylän välillä on valmistunut. Osuus sisältää kahdeksan uutta asemaa, joista kaksi Helsingin puolella. Seuraavassa vaiheessa metroa jatketaan Matinkylästä Kivenlahteen.
www.lansimetro.fi

Östersundomin metro
Östersundomin yleiskaavaehdotuksen käsittelyn yhteydessä päätetään myös alueen joukkoliikennejärjestelmästä. Kaavaehdotuksessa joukkoliikenne perustuu Sipoon Majvikiin asti ulottuvaan metrolinjaan sekä sen syöttöbussilinjoihin ja  verkkoa täydentäviin pikaraitiolinjoihin. 
www.yhteinenostersundom.fi

Pisararata
Pisararata on Helsingin keskustan alle suunniteltu lähijunien kaupunkiratalenkki. Pisaran mallinen rata alkaa Pasilasta ja kiertää tunnelissa keskustan kautta takaisin Pasilaan. Maanalaiset asemat on suunniteltu Hakaniemeen, keskustaan ja Töölöön. Liikennevirasto suunnittelee rataa yhdessä Helsingin kaupungin kanssa. Radan rakentamisesta ei ole vielä päätetty.
www.liikennevirasto.fi/pisara

Hernesaaren raitiotie
Hernesaaren uuden asuinalueen toteutuessa raitiolinja 6 käännetään palvelemaan aluetta. Ensimmäisessä vaiheessa toteutetaan Telakkakadun osuus Eiranrantaan. Osuuden valmistumistavoite on vuonna 2020. Raitiotietä jatketaan Eiranrannasta Hernesaaren kärkeen alueen rakentumisen yhteydessä 2020-luvun alussa.
Hernesaaren raitiotien yleissuunnitelma
Telakkakadun liikennesuunnitelma

Jätkäsaaren raitiotiet
Jätkäsaaren rakentamisen edistyessä myös alueen raitiolinjasto kehittyy. Linjoja 8 ja 9 jatketaan Saukonpaadesta Länsiterminaaliin ja linjaa 7 Länsiterminaalista tulevan Saukonlaiturin alueelle. 
HSL:n linjastosuunnitelmat

Kalasataman bussi- ja raitiolinjat
Kalasatamaan on tarkoitus päättää lähivuosina koillisen suunnan bussilinjoja. Kalasataman ja Pasilan välille suunnitellaan uutta raitiotietä, jonka valmistumistavoitteena on vuosi 2024.
Kalasataman raitioteiden yleissuunnitelma

Vihdintien pikaraitiotie
Helsingin uuden yleiskaavan toteuttaminen aloitetaan Vihdintien kaupunkibulevardista, jota palvelee uusi pikaraitiotieyhteys keskustan ja Lassilan välille. Samalla toteutetaan bussi-, raitio- ja lähijunaliikenteen yhdistävä vaihtoterminaali Valimon asemalle. Raitiotien yleissuunnitelma valmistuu vuoden 2019 aikana.

Läntisen kantakaupungin raitiotie
Vihdintien pikaraitiotien rinnalla suunnitellaan uusia ratayhteyksiä läntiseen kantakaupunkiin Fredrikinkadulle, Topeliuksenkadulle ja Nordenskiöldinkadulle. Rataosuudet mahdollistavat uusia raitioliikenteen reittejä, joilla korvataan ruuhkautuvaa bussiliikennettä. Raitiotien yleissuunnitelma valmistuu yhdessä Vihdintien pikaraitiotien suunnitelman kanssa vuoden 2019 aikana.

Viikin-Malmin pikaraitiotie
Keskustan, Latokartanon ja Malmin lentokenttäalueen välisestä raitiotiestä on laadittu periaatesuunnitelma. Raitiotien toteutusedellytysten selvittämistä jatketaan lähivuosina, ja raitiotien yleissuunnittelu voi alkaa valtuustokauden 2017–2021 aikana.

Tuusulanväylän pikaraitiotie
Tuusulanväylä on Vihdintien ohella ensimmäisiä Helsingin uuden yleiskaavan mukaisesti toteutettavia kaupunkibulevardeja. Bulevardin joukkoliikenteen runkoyhteydeksi toteutetaan uusi pikaraitiotie, joka kulkee keskustasta Hämeentien ja Mäkelänkadun kautta Tuusulanväylälle. Raitiotien yleissuunnittelu voi alkaa valtuustokauden 2017–2021 aikana.

Raitiolinja 9:n jatko Ilmalaan
Raitiolinja 9:n reittiä suunnitellaan jatkettavaksi Pasilasta Ilmalaan. Uusi päätepysäkki tulee Vesilinnojen pohjoispuolelle, uudelle Ilmalantorille. Tavoitteena on saada jatko rakennetuksi vuoteen 2021 mennessä.

Tulevaisuuden näkymät
Helsingin seudun 14 kunnan yhteinen näkemys tulevaisuuden liikennehankkeista on koottu Helsingin seudun liikenne­järjestelmä­suunnitelmaan (HLJ).
Lue lisää HSL:n sivuilta.



JAA
26.11.2018 12:23