Suomi | Svenska | English
Selkokieli | Lättläst språk
Viittomakieli | Teckenspråk
Suomi | Svenska | English | Pусский | Deutsch | 日本語
Suomi | Svenska | English | Eesti keel | Français | Pусский | Soomaali | Türkçe | Español | بالعربية | 中文 | فارسی
Työpajankatu 8
00580 Helsinki
PL 58235, 00099 Helsingin kaupunki
+358 9 310 2611
Toimipiste kartalla
Helsingin kaupungin meluselvitys 2022 on valmistunut. Selvitys on tehty kahdella eri tavalla: EU:n ympäristömeludirektiivin mukaisesti ja kansallisten säädösten mukaisesti. Näiden laskentatavat ja tulokset eroavat toisistaan. Ympäristömeludirektiivin tavoitteena on vähentää melulle altistumista ja saada EU:n jäsenmaiden melutilanteesta vertailukelpoista tietoa. Kansallisen selvityksen tuloksia käytetään Helsingissä esimerkiksi melutilanteen seurantaan sekä meluntorjunnan ja maankäytön suunnittelun lähtöaineistona.
Meluselvityksessä on arvioitu laskennallisesti maanteiden, pää- ja kokoojakatujen, rautateiden sekä raitio- ja metroliikenteen aiheuttamia melutasoja sekä arvioitu melulle altistuvien asukkaiden määrät liikennemuodoittain.
Meluselvitysten pohjalta aletaan laatia Helsingin meluntorjunnan toimintasuunnitelmaa, joka valmistuu kesällä 2024. Meluselvitys ja meluntorjunnan toimintasuunnitelma uusitaan viiden vuoden välein.
Merkittävin melulähde Helsingissä on tieliikenne. EU-meluselvityksen mukaan noin 36 % helsinkiläisistä asuu alueilla, joilla tie- ja katuliikenteen päivä-ilta-yömelutaso on yli 55 dB (Lden). Raitioliikenteen melulle altistuu noin 6 %, rautatieliikenteen melulle 1,5 %, ja metron melulle vajaa prosentti asukkaista.
Laskentamalliin ja melulle altistuvien asukkaiden laskentatapaan tulleiden muutosten takia tuloksia ei voi vertailla edellisten EU-meluselvitysten tuloksiin.
Suomessa ympäristömelua säännellään valtioneuvoston päätöksessä (993/92) annettujen ohjearvojen nojalla. Ohjearvot koskevat päivä- ja yöajan keskiäänitasoja LAeq. Kansallisen meluselvityksen mukaan Helsingin maapinta-alasta vajaa kolmannes on liikenteen melualuetta. Helsinkiläisistä noin 39 % asuu alueilla, joilla tie- ja katuliikenteen melutaso ylittää päiväajan keskiäänitason 55 dB. Altistujamäärä on noussut 2 prosenttiyksikköä viimekertaisesta selvityksestä. Tätä selittää pääosin asutuksen lisääntyminen melualueilla liikenneväylien läheisyydessä ja uusien katuosuuksien sisällyttäminen selvitykseen. Raitiotieliikenteen melulle altistuu 6 %, rautatieliikenteen melulle 1 % ja metron melulle 1,4 % helsinkiläisistä.
Altistujalaskenta ei ota huomioon rakennusten meluntorjuntaa. Uusi maankäyttö lisää laskennallisesti altistuvien asukkaiden määrää. Uudessa asuinrakentamisessa edellytetään meluntorjunnan toteuttamista niin, että melutason ohjearvot alittuvat rakennusten sisällä sekä leikki- ja oleskelualueilla. Meluselvitys ei siten kerro sisällä liikennemelulle altistuvien määrää vaan antaa kuvaa siitä kuinka suuren osan asuinympäristöä melu kuormittaa.