Suoraan sisältöön

Nuorten tukipalvelut kätevästi saman katon alla: Ohjaamo

Saana Rantsi Ohjaamon ovella. Kuva: Vilja Pursiainen

Nyt riittää luukulta toiselle juoksentelu ja lomakkeiden kanssa tuskailu. Nuorten neuvontapalvelu Ohjaamossa tulevaisuudensuunnittelun apu on keskitetty yhteen paikkaan ja mietitty yhdessä nuorten kanssa.

Fredrikinkadun katutasossa sijaitsevassa Ohjaamossa pleksein suojattuja palvelupisteitä tai vuoronumeroita ei näy. Sen sijaan tilassa on paljon ikkunoita ja keltaisia nojatuoleja. Ilmassa leijuva kahvin tuoksu ja pyöreät pöydät luovat kahvilamaista tunnelmaa.

Ohjaamo on Helsingin kaupungin neuvontapalvelu 15–29-vuotiaille nuorille. Kampin toimipisteessä nuori saa ammattiapua tulevaisuuden suunnitteluun, opiskelu- ja työpaikan löytämiseen, asunnon hankintaan ja elämänhallintaan. Ohjaamo kokoaa kaikki palvelut saman katon alle, jotta nuoren ei tarvitse juosta luukulta toiselle.

“Halusimme luoda matalan kynnyksen palvelun, jossa nuoret voivat keskustella tasavertaisesti ammattilaisten kanssa”, kertoo hankkeen valmistelija Saana Rantsi.

Palvelu on osa maanlaajuista Ohjaamo-verkostoa ja se on työ- ja elinkeinoministeriön, opetus- ja kulttuuriministeriön sekä sosiaaliministeriön yhteishanke. Helsingin Ohjaamo on Suomen suurin Ohjaamo, ja sitä suunnittelivat muotoilutoimistot Rune & Berg ja ABCC.

Palvelumuotoilu rikkoo organisaatiorakenteita

Helsingin Kaupunginkanslian maahanmuutto- ja työllisyysasioiden päällikkö Ilkka Haahtelan mukaan palvelumuotoilun merkitys korostui heti projektin alkumetreiltä.

”Palvelumuotoilun ja käyttäjälähtöisyyden ansiosta pystyimme lähtemään tyhjältä pöydältä rikkomaan organisaatiorakenteita ja suojamuureja. Tilat, työtavat ja prosessit yhdistetään käyttäjän silmien kautta tehokkaaksi ja käyttäjäystävälliseksi kokonaisuudeksi”, hän kertoo.

Ja sellainen Kampin Ohjaamo on. Työntekijät esittelevät itsensä etunimellä ja kyselevät kuulumisia. Mieltä askarruttavista asioista voi puhua seisten tietokoneen äärellä, ryhmän kanssa ison pöydän ympärillä tai ammattilaisen kanssa sohvalla loosin suojissa.

Saana Rantsin mukaan palvelumuotoilun ammattilaiset pitivät myös monen tahon yhteistyöskentelyn ruodussa.

Työntekijöiden, nuorten ja muotoilijoiden yhteistyö tuotti uudenlaisen tavan palvella nuoria.

Kuva Ohjaamon tiloista. Kuva: Vilja Pursiainen

Ohjaamon toteutusta varten haastateltiin helsinkiläisnuoria ja heille järjestettiin palvelumuotoilijoiden fasilitoimia suunnittelutyöpajoja. Palvelun suunnitteleminen vahvasti muotoilun keinoin osoittautui toimivaksi konseptiksi, jota halutaan hyödyntää jatkossa. Siksi palvelumuotoiluprojektin opit koottiin yksiin kansiin Ohjaamo Palveluohjeeksi. Lopuksi Ohjaamon palvelut, työote ja toimintamallit yhdistetään muotoilijoiden avulla paketiksi, jota voi soveltaa muidenkin palveluiden suunnitteluun.

Monen toimijan projektissa nuori pysyy etusijalla

Ohjaamon ensimmäinen muotoiluvaihe toteutettiin tiiviinä puolentoista kuukauden rykäisynä. Palvelun pystyttämiseen ei vielä ollut erillistä henkilökuntaa tai lisäresursseja, vaan se pantiin tulille muiden töiden ohella. Ohjaamon työntekijöitä oli silloin jo valittu, ja vaikka työt eivät olleet vielä alkaneet, he osallistuivat palvelun suunnittelutyöpajoihin.

Saana Rantsin mukaan monen toimijan projektissa langat pysyivät käsissä jatkuvan keskustelun ja yhteistyön ansiosta. Ohjaamon työntekijät, esimiehet, hankkeen ohjausryhmä ja johto olivat jatkuvassa vuorovaikutuksessa omilla tasoillaan.

Saana Rantsi ja Ohjaamon kylttejä. Kuva: Vilja Pursiainen

Nuoren käyttäjän tarpeet eivät jääneet syrjään suunnittelussa, mutta niiden huomioimisessa oli välillä haasteita.

”Siinä on opettelemista, otetaanko nuoret mukaan jokaisessa suunnitteluvaiheessa ja miten aktiivisesti. Välillä tehdään liikaa asioita valmiiksi ilman nuoria, ja lopputulos voi olla hyvinkin kaukana siitä, mitä he haluavat”, Rantsi toteaa.

”Meidän pitää ymmärtää Ohjaamon taustalla olevien virastojen tavoitteet, kuulla nuoria ja osata lopulta kytkeä tarpeet yhteen. Virasto ei saa olla itsenäinen oma maailmansa, vaan sen pitää olla helposti lähestyttävä, ja siinä palvelumuotoilu auttaa”, Haahtela sanoo.

Tärkein oppi: Jotta monen toimijan yhteisprojekti pysyy kasassa ja nuori kohderyhmä suunnittelun keskiössä, omaa osaamista kannattaa täydentää ulkopuolisten ammattitaidolla. Palvelumuotoilijoiden avulla nuoret tavoitetaan paremmin.

Muotoilutarina vuodelta 2016.
Teksti: Kristiina Markkanen. Kuvat: Vilja Pursiainen



09.10.2020 16:38