Suoraan sisältöön

Kuva: Tällä asenteella kohti esteitä

Maailman saavutettavin palvelukartta

Kaupunginkanslian tietohallinnon palvelukarttatiimi

 

Kaikki kirjoitukset

Palvelukartalla päämäärä on matkaa tärkeämpi - Kirjoitus tiimiläisiltä Turusta

Helsinki rakentaa maailman saavutettavinta palvelukarttaa esimerkillisellä otteella palvelun omistajien, koodareiden, designerien ja suuren yleisön saumattomalla yhteistyöllä. Uuden rakentumista voi seurata ilolla ja oppien edellisten ja tulevien blogipostausten välityksellä.

Palvelukartan rakentamisessa asiakas tarpeineen on aina kehittämisen fokuksessa, jolloin palautteiden hyvät arviot ilahduttavat, mutta syvä analysointi keskittyy kriittisempiin huomioihin. Palvelukartta on tarkoitettu kaikille vaivattomaksi avuksi. 

Miten pääkaupunkiseudun palvelutietojen wikipediasta suodatetaan ruudulle juuri sinun tarvitsemasi tieto helposti havaittavaksi kirkkaassakin auringonpaisteessa erilaisilla päätelaitteilla tai apuvälineillä? Miten kartalle tupsahtanut untuvikkokäyttäjä saatetaan onnellisesti kaipaamaansa maaliin? Digitaalisissa palveluissa toivottu päämäärä ja lopputulos ovat aina kuljettua matkaa tärkeämpiä.

Kevään kääntyessä kohti kesää useat käyttöliittymänäkymät ja -viilaukset ovat jalostuneet pienin askelin kohti toivottua selkeyttä käyttäjien arvioivien silmien ja sormien alla. Silti julkaisuversioon on vielä matkaa.

Tätä kaikkea Turun kaupungin digikehittäjät ovat saaneet olla seuraamassa ja tukemassa keskustellen, oppien ja tietoa jakaen. Kesän aikana sokea korkeakouluharjoittelijamme testaa syntyviä toiminnallisuuksia omasta näkökulmastaan auttaen meitä kaikkia näkemään asiat toisin.

Oppien ja yhteistyön lisäksi jo käytössä ja nyt rakenteilla olevat toteutukset ovat avoimella lähdekoodilla tehtyinä kenen tahansa hyödynnettävissä. Kaupunkien yhteistyö on syvää mahdollistaen järkevämmän verorahojen käytön, kun haasteet ovat meille kaikille kuitenkin samat. Näin myös Turun kaupunki on matkalla kohti omaa versiotaan maailman saavutettavimmasta palvelukartasta.  

Palvelukartan kehittämisen viikoittaiset tiimipalaverit alkavat aina fiilisarviolla: auringon paistaessa ylpeänä Helsingin tekemästä työstä ja iloisena mahdollisuudesta tuoda panoksensa mukaan olo on paras mahdollinen eli 5.



JAA

Uusimmat kirjoitukset

Kuva: Tällä asenteella kohti esteitä
22.10.2019 08:04 -  Maailman saavutettavin palvelukartta
Luottamuksen arvoinen palvelu Kirjoittajat: Sanna Rauhala, Design anthropologist, CGI ja Anni Linturi, Designer, CGI Luottamus on avainsana silloin, kun palvelu otetaan osaksi omaa arkea. Luotanko siihen, että palvelu toimii? Entä siihen, että sen tarjoamat tiedot ovat ...
Kuva: Tällä asenteella kohti esteitä
27.09.2019 14:49 -  Maailman saavutettavin palvelukartta
Kirjoittaja: Katri Koskinen, Lead Designer, CGI Muistan vieläkin monta koskettavaa tapaamista viime syksyltä, kun keräsimme palautetta Palvelukartasta erilaisilta ihmisiltä ympäri Pääkaupunkiseutua. Kuinka lämpimät halaukset sain senioreilta haastattelun päätteeksi. Ja ...
Kuva: Tällä asenteella kohti esteitä
03.09.2019 08:45 -  Maailman saavutettavin palvelukartta
Monet meistä pitävät itsestäänselvyytenä yksinkertaisia asioita, kuten oviaukosta läpi kulkemista, portaikon kautta siirtymistä seuraavaan kerrokseen tai mukavia istuimia odotustilassa. Tuhansille ihmisille pääkaupunkiseudulla nämä asiat eivät kuitenkaan ole mahdollisia...
Kuva: Tällä asenteella kohti esteitä
18.06.2019 14:18 -  Maailman saavutettavin palvelukartta
Helsinki rakentaa maailman saavutettavinta palvelukarttaa esimerkillisellä otteella palvelun omistajien, koodareiden, designerien ja suuren yleisön saumattomalla yhteistyöllä. Uuden rakentumista voi seurata ilolla ja oppien edellisten ja tulevien blogipostausten välityk...
Kuva: Tällä asenteella kohti esteitä
14.06.2019 09:22 -  Maailman saavutettavin palvelukartta
Mitä kaipaisit seuraavaksi Palvelukarttaan? hieman kehittyneemmän demo/testiversion Palvelun nimessä tai sen perässä pitäisi lukea kaupungin nimi k...
Kuva: Tällä asenteella kohti esteitä
14.06.2019 08:22 -  Maailman saavutettavin palvelukartta
Teksti: Otso Hannula, Nitor Verkkopalveluiden saavutettavuus puhuttaa tällä hetkellä, erityisesti ensi syksystä alkaen julkisia toimijoita velvoittavan Saavutettavuusdirektiivin takia. Tässä kirjoituksessa Nitor, Helsingin kaupunki ja Annanpura Oy esittelevät, miten saa...
Kuva: Tällä asenteella kohti esteitä
10.06.2019 13:45 -  Maailman saavutettavin palvelukartta
Kirjoittaja: Palvelukartan tekninen projektipäällikkö Timo Tuominen Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta edellyttää kaikilta julkisen sektorin verkkopalveluilta saavutettavuuden huomioimista. Tämä on tietysti lähtökohtana ja tavoitteena Palvelukartankin uudistam...
Kuva: Tällä asenteella kohti esteitä
07.06.2019 13:18 -  Maailman saavutettavin palvelukartta
Mailman saavutettavinta palvelukarttaa tehdään myös helteillä. Oikeastaan sitä tehdään nyt niin ahkerasti, että blogin kirjoittaminen on jäänyt hieman taka-alalle. Lähipäivinä on kuitenkin tulossa mielenkiintoisia kirjoituksia. Kurkkaa, miltä uusi palvelukartta nyt näy...
Kuva: Tällä asenteella kohti esteitä
14.05.2019 12:20 -  Maailman saavutettavin palvelukartta
Mukavaa Maailman saavutettavuuspäivää 16.5.2019 Olemme saaneet arvokasta palautetta uudesta palvelukartasta. Kiitos teille. Palautetta otetaan edelleen kiitollisina vastaan. Palvelua on mukavampaa ja fiksumpaa kehittää, kun saamme siihen teidän käyttäjien näkemyksiä. An...
Kuva: Tällä asenteella kohti esteitä
07.05.2019 14:40 -  Maailman saavutettavin palvelukartta
Tulossa Juhannuksesta olemme vuorotellen lomilla. Työ jatkuu täydellä höyryllä elokuun alusta. Tullut Palvelukartan ensimmäinen testiversio julkaistu 3.5.2019 ...
<<  <  1  2  3  >  >>