Suoraan sisältöön

Kuva: Tällä asenteella kohti esteitä

Maailman saavutettavin palvelukartta

Kaupunginkanslian tietohallinnon palvelukarttatiimi

 

Kaikki kirjoitukset

Palvelukartta auttaa meitä kaikkia

Monet meistä pitävät itsestäänselvyytenä yksinkertaisia asioita, kuten oviaukosta läpi kulkemista, portaikon kautta siirtymistä seuraavaan kerrokseen tai mukavia istuimia odotustilassa. Tuhansille ihmisille pääkaupunkiseudulla nämä asiat eivät kuitenkaan ole mahdollisia, jos pyörätuoli ei mahdu oviaukosta sisään, ei ole tarjolla hissiä tai istuimia. Ei ole siis yhdentekevää onko tietoa esimerkiksi edellä mainituista asioista tarjolla helposti ja saavutettavasti.

Hyppäsin Designeriksi Helsingin Kaupungin Palvelukartan pariin elokuussa kun kollegani siirtyi vanhempainvapaalle. Olin aiemmin urallani ollut mukana suunnittelemassa saavutettavia verkkopalveluja mutta en koskaan tiimissä missä tahtotilana on tehdä paras mahdollinen palvelu meille kaikille. Eli palvelua, jota voi käyttää suuri joukko ihmisiä, mukaan lukien henkilöt, joilla on näkö-, liikunta-, kuulo-, puhe- tai kognitiiviset vammat. Ajattelin aiemmin, että verkkosivuston tekeminen kaikille näille ryhmille yhtäaikaisesti on vaikeaa ja kallista, liki mahdotonta. Olin väärässä.

Jotta pystyin jatkamaan Otson aloittamaa suunnittelutyötä minun piti käydä läpi mittava määrä materiaaleja, tehdä paljon kysymyksiä ja ennen kaikkea kuunnella tiimin jäseniä sekä sitä kautta pystyä ymmärtämään mitä haasteita meillä vielä saattaa olla edessämme. Aiempi historia on todistanut sen että ongelmien korjaaminen maksaa yleensä vähemmän, jos löydät ne varhaisessa vaiheessa.

Tosin Palvelukartan saavutettavaksi saaminen ei ole vain minun vastuullani. Jokainen tiimin jäsen on vastuussa siitä että palvelu on saavutettava ja tukena meillä on myös käytettävyystestaajat, jotka auttavat meitä havaitsemaan mahdollisia ongelmia. Matkan varrella palvelua on testattu myös käyttäjillä, jolloin tekijöiden on ollut tärkeä oppia kuinka näkö-, kuulo-, motorisesti ja kognitiivisesti rajoittuneet henkilöt voivat käyttää Palvelukarttaa ja mahdollisesti mitä esteitä he kohtaavat sen käytössä.

Lyhyessä ajassa olen oppinut paljon suunnittelusta ja meistä ihmisistä. On hienoa olla mukana tässä projektissa ja tässä tiimissä. Ja kun Palvelukartta aikanaan valmistuu toivottavasti voin omalla panoksellani olla avuksi monille ihmisille, koska Palvelukartta ei ole tarkoitettu vain vanhuksille, sairaille tai vammaisille, se auttaa meitä kaikkia.

Nina Kannisto
Digital Designer

Nitor | Digitaalinen insinööritoimisto



JAA

Uusimmat kirjoitukset

Kuva: Tällä asenteella kohti esteitä
22.10.2019 08:04 -  Maailman saavutettavin palvelukartta
Luottamuksen arvoinen palvelu Kirjoittajat: Sanna Rauhala, Design anthropologist, CGI ja Anni Linturi, Designer, CGI Luottamus on avainsana silloin, kun palvelu otetaan osaksi omaa arkea. Luotanko siihen, että palvelu toimii? Entä siihen, että sen tarjoamat tiedot ovat ...
Kuva: Tällä asenteella kohti esteitä
27.09.2019 14:49 -  Maailman saavutettavin palvelukartta
Kirjoittaja: Katri Koskinen, Lead Designer, CGI Muistan vieläkin monta koskettavaa tapaamista viime syksyltä, kun keräsimme palautetta Palvelukartasta erilaisilta ihmisiltä ympäri Pääkaupunkiseutua. Kuinka lämpimät halaukset sain senioreilta haastattelun päätteeksi. Ja ...
Kuva: Tällä asenteella kohti esteitä
03.09.2019 08:45 -  Maailman saavutettavin palvelukartta
Monet meistä pitävät itsestäänselvyytenä yksinkertaisia asioita, kuten oviaukosta läpi kulkemista, portaikon kautta siirtymistä seuraavaan kerrokseen tai mukavia istuimia odotustilassa. Tuhansille ihmisille pääkaupunkiseudulla nämä asiat eivät kuitenkaan ole mahdollisia...
Kuva: Tällä asenteella kohti esteitä
18.06.2019 14:18 -  Maailman saavutettavin palvelukartta
Helsinki rakentaa maailman saavutettavinta palvelukarttaa esimerkillisellä otteella palvelun omistajien, koodareiden, designerien ja suuren yleisön saumattomalla yhteistyöllä. Uuden rakentumista voi seurata ilolla ja oppien edellisten ja tulevien blogipostausten välityk...
Kuva: Tällä asenteella kohti esteitä
14.06.2019 09:22 -  Maailman saavutettavin palvelukartta
Mitä kaipaisit seuraavaksi Palvelukarttaan? hieman kehittyneemmän demo/testiversion Palvelun nimessä tai sen perässä pitäisi lukea kaupungin nimi k...
Kuva: Tällä asenteella kohti esteitä
14.06.2019 08:22 -  Maailman saavutettavin palvelukartta
Teksti: Otso Hannula, Nitor Verkkopalveluiden saavutettavuus puhuttaa tällä hetkellä, erityisesti ensi syksystä alkaen julkisia toimijoita velvoittavan Saavutettavuusdirektiivin takia. Tässä kirjoituksessa Nitor, Helsingin kaupunki ja Annanpura Oy esittelevät, miten saa...
Kuva: Tällä asenteella kohti esteitä
10.06.2019 13:45 -  Maailman saavutettavin palvelukartta
Kirjoittaja: Palvelukartan tekninen projektipäällikkö Timo Tuominen Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta edellyttää kaikilta julkisen sektorin verkkopalveluilta saavutettavuuden huomioimista. Tämä on tietysti lähtökohtana ja tavoitteena Palvelukartankin uudistam...
Kuva: Tällä asenteella kohti esteitä
07.06.2019 13:18 -  Maailman saavutettavin palvelukartta
Mailman saavutettavinta palvelukarttaa tehdään myös helteillä. Oikeastaan sitä tehdään nyt niin ahkerasti, että blogin kirjoittaminen on jäänyt hieman taka-alalle. Lähipäivinä on kuitenkin tulossa mielenkiintoisia kirjoituksia. Kurkkaa, miltä uusi palvelukartta nyt näy...
Kuva: Tällä asenteella kohti esteitä
14.05.2019 12:20 -  Maailman saavutettavin palvelukartta
Mukavaa Maailman saavutettavuuspäivää 16.5.2019 Olemme saaneet arvokasta palautetta uudesta palvelukartasta. Kiitos teille. Palautetta otetaan edelleen kiitollisina vastaan. Palvelua on mukavampaa ja fiksumpaa kehittää, kun saamme siihen teidän käyttäjien näkemyksiä. An...
Kuva: Tällä asenteella kohti esteitä
07.05.2019 14:40 -  Maailman saavutettavin palvelukartta
Tulossa Juhannuksesta olemme vuorotellen lomilla. Työ jatkuu täydellä höyryllä elokuun alusta. Tullut Palvelukartan ensimmäinen testiversio julkaistu 3.5.2019 ...
<<  <  1  2  3  >  >>