Suoraan sisältöön

Kuva: Tällä asenteella kohti esteitä

Maailman saavutettavin palvelukartta

Kaupunginkanslian tietohallinnon palvelukarttatiimi

 

Kaikki kirjoitukset

Maailman saavutettavin palvelukartta - Kiitos päivittäjille

Kirjoittajat: Mirjam Heikkinen ja Henna Niemi


Aikaisimmissa kirjoituksissa on pohdittu maailman saavutettavimman palvelukartan kehittämistä palvelukartan käyttöliittymän kautta. Helposti jää piiloon ja vähemmälle huomiolle itse mahdollistaja, eli tieto ja tiedon tuottajien ja päivittäjien jokapäiväinen työ, jotta edes päästään koodaamaan maailman saavutettavinta palvelukarttaa.

Haluamme hieman avata tätä puolta, koska kukapa sitä kissan häntää nostaisi, ellei kissa itse. Meidän tietojen tuottajat ja päivittäjät ansaitsevat hännän nostamista, he ovat mahdollistajia ja digitaalisten palvelujen kivijalka.

Palvelukartalle tietoa tuotetaan joko rajapintojen kautta tai toimialojen päivittäjien käsin syöttämällä. Jokainen toimiala/taho vastaa omien tietojensa ajantasaisuudesta ja näin omien palvelunsa saavutettavuustiedosta. Tämä vaatii esimerkiksi Helsingin kokoisessa kaupungissa resursseja ja palavaa sitoutumista tietojen päivittämiseen. Ja siksi onkin tärkeää, kun puhutaan palvelujen kehittämisestä, muistaa että tieto ja tietojen päivittämisprosessi ovat kunnossa. Tietovarasto ja rajapintaratkaisu ovat sellaisia, että tietoa voidaan joustavasti käyttää monen eri sovelluksen kehittämiseen ja että tietoon voidaan luottaa. TPR-perheen parissa tätä on tehty ja toteutettu reilu kymmenen vuotta. Nyt yhteyshenkilöitä ja päivittäjiä toimipisterekisteriperheen (TPR-perhe) tiimoilta on yhteensä noin 190. Toimipisteen esteettömyystietoa ei tuoteta keskitetysti, vaan sen tekee jokainen toimipiste itse. Näin päivittäjien määrä on tuhansia.

Keskitetysti on täytynyt myös miettiä, että kaupunkitasolla koordinoidaan ja kehitetään TPR-perheen sovelluksia ja tiedon hyödyntämistä vastaamaan eri tarpeita. Myös johdon täytyy silloin ymmärtää palvelujen saavutettavuustiedon tärkeys. Palvelukartta on vain yksi näkymä tietoon. Eli lyhyesti, kun seuraavan kerran katsotte palvelukarttaa, nähkää sen takana valtava määrä ihmisiä, jotka työskentelevät julkisten palvelujen parissa, tuottavat palveluja ja päivittävät tietoa. Aikamoinen määrä palvelukartan marjojen viljelijöitä, jotta palveluita tarvitseville olisi palveluita.

Tällä hetkellä joka yö rajapintojen kautta päivittyy TPR-perheeseen eri tietolähteistä noin 210 000 riviä tietoa. Todella paljon jää vielä päivitettävä käsin. Siirrämme joka yö lakisääteisesti valtion palvelutietovarantoon (PTV) 11 300 riviä. Palvelukartalle julkaistaan 15 700. Tiedot sisältävät toimipisteet, niiden yhteystiedot, palvelun kuvaukset sekä toimipisteiden lisäksi muut kanavat, joista palvelua saa, esim. sähköinen asiointi. Nämä tiedot löytyvät myös hel.fi palveluhakemistosta.

Haaste ainakin Helsingissä:
Palvelun kuvaukset, aukiolotiedot ja muut eivät aina ole selkeää kieltä. Tämä vaikuttaa palvelun saavutettavuustiedon ymmärtämiseen. Tähän yritämme saada paukkuja lisää.

Kaikki palaute on edelleenkin erittäin lämpimästi tervetullutta.


Lämpimät terveiset kaikille tietojen tuottajille ja päivittäjille,

Mirjam ja Henna



JAA

Uusimmat kirjoitukset

Kuva: Tällä asenteella kohti esteitä
22.10.2019 08:04 -  Maailman saavutettavin palvelukartta
Luottamuksen arvoinen palvelu Kirjoittajat: Sanna Rauhala, Design anthropologist, CGI ja Anni Linturi, Designer, CGI Luottamus on avainsana silloin, kun palvelu otetaan osaksi omaa arkea. Luotanko siihen, että palvelu toimii? Entä siihen, että sen tarjoamat tiedot ovat ...
Kuva: Tällä asenteella kohti esteitä
27.09.2019 14:49 -  Maailman saavutettavin palvelukartta
Kirjoittaja: Katri Koskinen, Lead Designer, CGI Muistan vieläkin monta koskettavaa tapaamista viime syksyltä, kun keräsimme palautetta Palvelukartasta erilaisilta ihmisiltä ympäri Pääkaupunkiseutua. Kuinka lämpimät halaukset sain senioreilta haastattelun päätteeksi. Ja ...
Kuva: Tällä asenteella kohti esteitä
03.09.2019 08:45 -  Maailman saavutettavin palvelukartta
Monet meistä pitävät itsestäänselvyytenä yksinkertaisia asioita, kuten oviaukosta läpi kulkemista, portaikon kautta siirtymistä seuraavaan kerrokseen tai mukavia istuimia odotustilassa. Tuhansille ihmisille pääkaupunkiseudulla nämä asiat eivät kuitenkaan ole mahdollisia...
Kuva: Tällä asenteella kohti esteitä
18.06.2019 14:18 -  Maailman saavutettavin palvelukartta
Helsinki rakentaa maailman saavutettavinta palvelukarttaa esimerkillisellä otteella palvelun omistajien, koodareiden, designerien ja suuren yleisön saumattomalla yhteistyöllä. Uuden rakentumista voi seurata ilolla ja oppien edellisten ja tulevien blogipostausten välityk...
Kuva: Tällä asenteella kohti esteitä
14.06.2019 09:22 -  Maailman saavutettavin palvelukartta
Mitä kaipaisit seuraavaksi Palvelukarttaan? hieman kehittyneemmän demo/testiversion Palvelun nimessä tai sen perässä pitäisi lukea kaupungin nimi k...
Kuva: Tällä asenteella kohti esteitä
14.06.2019 08:22 -  Maailman saavutettavin palvelukartta
Teksti: Otso Hannula, Nitor Verkkopalveluiden saavutettavuus puhuttaa tällä hetkellä, erityisesti ensi syksystä alkaen julkisia toimijoita velvoittavan Saavutettavuusdirektiivin takia. Tässä kirjoituksessa Nitor, Helsingin kaupunki ja Annanpura Oy esittelevät, miten saa...
Kuva: Tällä asenteella kohti esteitä
10.06.2019 13:45 -  Maailman saavutettavin palvelukartta
Kirjoittaja: Palvelukartan tekninen projektipäällikkö Timo Tuominen Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta edellyttää kaikilta julkisen sektorin verkkopalveluilta saavutettavuuden huomioimista. Tämä on tietysti lähtökohtana ja tavoitteena Palvelukartankin uudistam...
Kuva: Tällä asenteella kohti esteitä
07.06.2019 13:18 -  Maailman saavutettavin palvelukartta
Mailman saavutettavinta palvelukarttaa tehdään myös helteillä. Oikeastaan sitä tehdään nyt niin ahkerasti, että blogin kirjoittaminen on jäänyt hieman taka-alalle. Lähipäivinä on kuitenkin tulossa mielenkiintoisia kirjoituksia. Kurkkaa, miltä uusi palvelukartta nyt näy...
Kuva: Tällä asenteella kohti esteitä
14.05.2019 12:20 -  Maailman saavutettavin palvelukartta
Mukavaa Maailman saavutettavuuspäivää 16.5.2019 Olemme saaneet arvokasta palautetta uudesta palvelukartasta. Kiitos teille. Palautetta otetaan edelleen kiitollisina vastaan. Palvelua on mukavampaa ja fiksumpaa kehittää, kun saamme siihen teidän käyttäjien näkemyksiä. An...
Kuva: Tällä asenteella kohti esteitä
07.05.2019 14:40 -  Maailman saavutettavin palvelukartta
Tulossa Juhannuksesta olemme vuorotellen lomilla. Työ jatkuu täydellä höyryllä elokuun alusta. Tullut Palvelukartan ensimmäinen testiversio julkaistu 3.5.2019 ...
<<  <  1  2  3  >  >>