Suoraan sisältöön

Kuva: Jussi Hellsten

Helsinki – kasvun ytimessä

Helsingin kaupunginkanslian elinkeino-osasto

 

Kaikki kirjoitukset

Kannattaako Helsinki-Tallinna tunneli?

Kirjoittajana erityisasiantuntija Ulla Tapaninen
kaupungin kilpailukyvyn kehitys -yksiköstä.

 

 

 

 

 

Helsingin kaupunki on jättänyt Euroopan Unionin Keskisen Itämeren ohjelmaan hakemuksen Tallinnan tunnelin selvityksestä. Tarkoitus on tutkia hankkeen toteutusta teknisestä, taloudellisesta ja sosiaalisesta näkökulmasta. Hakemus on jätetty yhdessä Tallinnan kaupungin, Uudenmaan ja Harjun maakuntien sekä Viron ja Suomen valtioiden kanssa. Jos Euroopan Unioni  suhtautuu hakemukseen myötämielisesti, laskelmien teko voidaan aloittaa ensi vuonna. Mutta miksi ihmeessä?

Viro on koko ajan lähempänä Suomea. Tallinna tuntuu melkein osalta Helsinkiä – tai päinvastoin. Suomessa työskentelee tällä hetkellä noin 60 000 virolaista, joista suuri osa matkustaa merireittiä Helsinkiin viikoittain. Virolaisten huvimatkojakin on Helsinkiin melkein yhtä paljon kuin työmatkoja. Lisäksi lähes 20 prosenttia Virosta lähtevistä on matkalla johonkin muuhun maahan kuin Suomeen, yleensä Helsinki-Vantaan lentokentän kautta.

Vertailuna mainittakoon, että Malmön ja Kööpenhaminan välisen sillan ylittää päivittäin vain noin 20 000 työmatkalaista, eli se on työpaikka-alueena jäänyt jo nyt jälkeen Suomenlahdesta.
 

Esiselvityksessä tunneliyhteyden valmistumisen mahdollinen tavoitevuosi on 2030 jälkeen. Yhteys on toteutuessaan maailmanlaajuisesti huomattava hanke.


Kokonaisuutena Tallinnan ja Helsingin välillä matkusti vuonna 2014 jo yli 8 miljoonaa matkustajaa. Lukumääräisesti suurin osa kaikista matkalaisista on suomalaisia huvimatkustajia, mutta suomalaisia ja virolaisia työmatkalaisia on yhtä paljon. Henkilöautojakin reitillä kuljetetaan lähes 1,2 miljoonaa vuodessa. Ja määrät kasvavat jatkuvasti.

Matkustajaliikenteen lisäksi kuorma-autojen määrä reitillä on kasvanut tasaisesti parinkymmenen vuoden ajan, ollen nykyisin yli 200 000 autoa vuodessa. Kasvu jatkuu: viime vuosina on avattu Länsisataman ja Katajanokan satamien rinnalle uudet linjat sekä Hangosta että Vuosaaren satamasta. Tanskan ja Saksan välisen salmen, johon ollaan nyt rakentamassa tunnelia EU-rahoituksella, välissä kulkee vain vajaat kaksi kertaa sama määrä, eli noin 360 000 kuorma-autoa vuodessa. Rahtiliikenne tulee vain lisääntymään, kun kauan odotettu Rail Baltica -rautatieyhteys Tallinnasta Varsovaan valmistuu vuonna 2025. Silloin suomalainen vienti- ja tuonti saa yhden uuden reitin käyttöönsä. Matkustajienkin on mahdollista päästä runsaassa kuudessa tunnissa Berliiniin.

Helmikuussa 2015 valmistuneessa esiselvityksessä tarkasteltiin Helsingin ja Tallinnan välisen tunnelin kannattavuutta. Keskimäärin jo noin 30 prosentin matkustaja- ja rahtivolyymien kasvuilla nykyisestä katetaan yli puolet mahdollisen tunnelin kustannuksista. Kun vielä muistetaan, että Euroopan Unioni tukee tällä hetkellä muun muassa Tanskan ja Saksan välisen tunnelin rakentamista noin 40 prosentilla, saataisiin koko tunneli kustannettua käyttäjämaksuilla ja EU:n tuella.

Taloudelliset ja sosiaaliset suhteet Suomen ja Viron välillä ovat niin vahvat, ettei niiden enää voi katsoa perustuvan vain palkkojen tai verotuksen eroon. Viro on ja tulee olemaan kumppanimme pysyvästi. Yhdessä pystymme aidosti kilpailemaan esimerkiksi Tukholman ja Kööpenhaminan seutujen kanssa. Muutama vuosi sitten saksalaiset tutkijat Spiekermann & Wegener laskivat, että mahdollisen tunnelin vaikutukset olisivat 1-3 prosenttia lisäystä kansantuotteeseen riippuen alueesta.

Nyt on tärkeää mennä eteenpäin ja selvittää tarkemmin, kannattaisiko tunneliyhteys Helsingin ja Tallinnan välillä taloudellisesti, sosiaalisesti ja kansainvälisen kilpailukyvyn kannalta. On katsottava laajasti tunnelin antamia hyötyjä koko Suomelle. Kyseessä on koko maan etu!



JAA

Uusimmat kirjoitukset

Kuva: Jussi Hellsten
12.02.2018 15:34 -  Helsinki – kasvun ytimessä
SeaFocus ja Helsingin kaupungin elinkeino-osasto yhdessä partnereidensa kanssa organisoivat marraskuussa Helsingissä reilun viikon kestäneen, yli 100 henkeä mobilisoineen ja keskimäärin neljä eri tilaisuutta päivässä sisältäneen tapahtumakokonaisuuden Maritime Busi...
Kuva: Jussi Hellsten
22.12.2017 14:11 -  Helsinki – kasvun ytimessä
Matkailijoiden yöpymiset Helsingissä jatkoivat myös lokakuussa kasvuaan, ja jo totuttuun tyyliin mentiin ulkomaiset yöpymiset edellä. Ulkomaisten matkailijoiden yöpymiset lisääntyivät 13,7 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna ja kotimaisetkin 5,9 prosenttia. Kasvu oli...
Kuva: Jussi Hellsten
10.11.2017 11:29 -  Helsinki – kasvun ytimessä
Helsinkiin suuntautuvassa matkailussa näyttää olevan käynnissä jonkinlainen murros: tilastoissa ollaan nousemassa uudelle tasolle. Helsinki haluaakin olla strategiansa mukaisesti entistä vetovoimaisempi kaupunki myös matkailijoille. Tässä onnistuminen vaatii ymmärrystä ...
Kuva: Jussi Hellsten
22.09.2017 13:55 -  Helsinki – kasvun ytimessä
Vieraskynäkirjoittajamme on Helsingin kaupunkitutkimus ja tilastot -yksikön erikoistutkija Pekka Mustonen, joka analysoi kuukausittain Helsinkiin kohdistuvaa matkailua. Mustonen pureutuu ilmiöihin ja muutoksiin tilastolukujen takana pohtien kunkin ajanjakson erityispiir...
Kuva: Jussi Hellsten
08.09.2017 12:42 -  Helsinki – kasvun ytimessä
Vieraskynäkirjoittajamme on Helsingin kaupunkitutkimus ja tilastot -yksikön erikoistutkija Pekka Mustonen, joka analysoi kuukausittain Helsinkiin kohdistuvaa matkailua. Mustonen pureutuu ilmiöihin ja muutoksiin tilastolukujen takana pohtien kunkin ajanjakson erityispiir...
Kuva: Jussi Hellsten
22.06.2017 10:56 -  Helsinki – kasvun ytimessä
FinEst Smart Mobility -projekti on kolmivuotinen Interreg Central Baltic -ohjelmasta rahoitettu hanke, joka keskittyy liikkumisvirtojen parantamiseen Helsingin Länsisatamassa ja Tallinnan Vanhassa satamassa. Hankkeessa kehitetään rajat ylittäviä älykkäitä ratkaisuja, jo...
Kuva: Jussi Hellsten
21.06.2017 20:17 -  Helsinki – kasvun ytimessä
Vieraskynäkirjoittajamme on Helsingin kaupunkitutkimus ja tilastot -yksikön erikoistutkija Pekka Mustonen, joka analysoi kuukausittain Helsinkiin kohdistuvaa matkailua. Mustonen pureutuu ilmiöihin ja muutoksiin tilastolukujen takana pohtien kunkin ajanjakson erityispiir...
Kuva: Jussi Hellsten
02.06.2017 12:34 -  Helsinki – kasvun ytimessä
Vieraskynäkirjoittajamme on Helsingin kaupunkitutkimus ja tilastot -yksikön erikoistutkija Pekka Mustonen, joka analysoi kuukausittain Helsinkiin kohdistuvaa matkailua. Mustonen pureutuu ilmiöihin ja muutoksiin tilastolukujen takana pohtien kunkin ajanjakson erityispiir...
Kuva: Jussi Hellsten
04.05.2017 15:14 -  Helsinki – kasvun ytimessä
Vieraskynäkirjoittajamme on Helsingin tietokeskuksen erikoistutkija Pekka Mustonen, joka analysoi kuukausittain Helsinkiin kohdistuvaa matkailua. Mustonen pureutuu ilmiöihin ja muutoksiin tilastolukujen takana pohtien kunkin ajanjakson erityispiirteitä sekä sivuten kesk...
Kuva: Jussi Hellsten
22.12.2016 14:21 -  Helsinki – kasvun ytimessä
Miten kevyt citylogistiikka muualla rullaa ja soveltuvatko nämä ratkaisut myös Helsinkiin? Kustannus- ja palvelutehokkailla kevyillä jakeluratkaisuilla voidaan vähentää raskasta jakeluliikennettä kaupunkien keskustoista ja lisätä kaupunkiympäristön viihtyisyyttä. V...
<<  <  1  2  3  4  >  >>