Suoraan sisältöön

Aaro Hallikainen

Diggaillaan dataa

Tietoturva-asiantuntija, kaupunginkanslia, #heltietoturva

 

Kaikki kirjoitukset

Robotti asiakaspalvelussa

Haloo haloo robotti, täällä vauva!
Moi vauva, mikä hätänä?
Vielä ei ole varsinaista hätää, mutta missä kissa on?
Oletko katsonut pöydän alta tai sohvalta?
Siellä kissa on! Kiitos avusta!

Neuvolan verkkosivun asiakaspalvelussa keskustelun voi aloittaa vuoropuheautomaatin kanssa (chatbot). Chatbotin avulla asiakaspalvelua saa kellon ympäri joka päivä. Chatbotille esitetään yksi asia kerrallaan mahdollisimman selkeästi ja lyhyesti.

Vauva surffaa verkossa

Chatbot etsii omasta tietokannastaan asiaan liittyvää tietoa ja antaa tämän tiedoksi asiakkaalle. Mitä enemmän chatbottia käytetään, sitä enemmän se oppii yhdistämään asioita. Kun tiedot osuvat toisiinsa chatbotin tietokannassa hyvin, niin chatbotin antamat vastaukset ovat hyviä.  Jos tietokannan tiedot ovat mitä sattuu, niin chatbot vastailee hölmösti.

Chatbot voi myös etsiä vastauksia muista tietolähteistä ja yhdistellä niitä vastauksiksi. Chatbotin voi ajatella olevan luonnollisen kielinen käyttöliittymä aihealueensa tietoihin. Varsinaista älykkyyttä vuoropuheautomaatilla ei ole.

Neuvolan chatissa robotin kanssa keskustelusta voi siirtyä jatkamaan keskustelua terveydenhoitajan kanssa. Hyvin onnistuvan chatbotin avulla palvelu toimii asiakkaan kannalta joustavasti ja mukavasti. Vuorovaikutusautomaatti auttaa nopeuttamaan palvelutapahtumaa, kun vakiokysymykset saadaan selville chatbotin avulla ennen henkilökohtaista asiakkaan kanssa keskustelua.

Neuvolarobotti NeRo

[]

Neuvolan chat ja neuvolarobotti NeRo, hel.fi 5.4.2019
Tekoäly, Diggaillaan dataa 30.4.2018


Kuvat: Aaro Hallikainen



JAA

Uusimmat kirjoitukset

Aaro Hallikainen
17.07.2019 07:00 -  Diggaillaan dataa
Lähtökohtana on digipalvelua kehittävän tiimin monipuolinen osaaminen valitsemallaan omalla osaamisalueella. Käyttämällä tiimin valitsemia työkaluja ja kehitysympäristöjä monipuolisesti ja usein, niiden osaamisesta tulee varmaa. Kukin kehitysympäristö vaatii oman harjaa...
Aaro Hallikainen
01.07.2019 14:54 -  Diggaillaan dataa
- Tuleeko siellä kesäuusintana niitä pitkiä salasanoja?- Tulee, ja taas sanotaan, että vain omilla tunnuksilla saa käyttää tietokonetta.- Entäs eri palveluiden salasanoista?- Juu – eri palveluihin eri sala-ananakset. Video. Tietoturva työpisteellä: Salsa-ananas, He...
Aaro Hallikainen
31.05.2019 16:10 -  Diggaillaan dataa
Kaupungin tulee suhtautua pilvipalveluihin kuten muihinkin tieto- ja viestintätekniikkaan perustuviin hankintoihin (ICT-hankintoihin). Jos pilvipalvelu on paras ympäristö digipalvelun toteuttamiseen, tulee se ensisijaisesti valita. Erityisesti on hyvä muistaa, että julk...
Aaro Hallikainen
08.04.2019 10:59 -  Diggaillaan dataa
— Haloo haloo robotti, täällä vauva! — Moi vauva, mikä hätänä? — Vielä ei ole varsinaista hätää, mutta missä kissa on? — Oletko katsonut pöydän alta tai sohvalta? — Siellä kissa on! Kiitos avusta! Neuvolan verkkosivun asiakaspalvelussa keskustelun voi aloittaa ...
Aaro Hallikainen
25.03.2019 16:30 -  Diggaillaan dataa
Pilvipalveluita on monenlaisia. Pilvipalveluna voi saada tallennustilaa tiedoille. Tallennustilan pilvipalveluita on saataville yksityishenkilöiden käyttöön maksutta tai osana käyttöjärjestelmään liittyviä palveluita. Esimerkiksi Microsoftin Windows-käyttöjärjestelmän k...
Aaro Hallikainen
01.02.2019 06:00 -  Diggaillaan dataa
Verkkoon liitettävä laite (IoT-laite; Internet of Things) on turvallisempi, jos siinä voi vaihtaa salasanan. Vielä turvallisempi se on, jos siinä on alun perin yksilöllinen käyttötunnus ja sen salasana. Eli kaikki sellaiset laitteet eivät ole hallittavissa samalla laitt...
Aaro Hallikainen
01.01.2019 20:20 -  Diggaillaan dataa
Koneoppimisen (tekoälyn) käyttö on paljon aiempaa helpompaa ja halvempaa. Vuorovaikutusautomaatteja (chatbot) käytetään monissa verkon asiakaspalveluissa. Koneoppimisen hyödyntämisessä on kyse aina pohjimmiltaan tietokoneohjelmasta. Tietokoneohjelma voi oppia hassusti, ...
Aaro Hallikainen
21.12.2018 15:00 -  Diggaillaan dataa
Tietoturvassa onnistumisen perusta on teknisesti laadukkaat järjestelmät ja laitteet. Kaikkein tärkeintä on kuitenkin ihmisen toiminta. Tietoturvaan ja tietotekniikan käyttöön liittyvää osaamista voi opetella työväenopiston kursseilla. Kursseja on internetin ja mobiilil...
Aaro Hallikainen
08.11.2018 09:43 -  Diggaillaan dataa
Helsinki-kanavan tietoturva työpisteellä -sarjan ICT riskienhallinta -jakso käsittelee tietoihin sekä tieto- ja viestintäjärjestelmiin kohdistuvien riskien hallintaa. Tunnin luento on tarkoitettu riskienhallinnan työpajoihin osallistuville. Esitelmä sopii kaikille...
Aaro Hallikainen
25.09.2018 17:04 -  Diggaillaan dataa
Helsinki-kanavan tietoturva työpisteellä -sarjassa on videoita työpaikan arjessa eteen tulevista tietoturvan asioista. Videoissa esitellään tietoturvan peruskäsitteitä sekä hyviä toimintatapoja. Aiheena on muun muassa tietokoneen peruskäyttö, tiedostojen siirtäminen tie...
<<  <  1  2  3  4  5  >  >>