Suoraan sisältöön

Hammashoito

Varautuminen koronavirukseen

Kiireellinen ja välttämätön hammashoito poikkeusaikana

Suun terveydenhuollossa turvataan poikkeusaikana kiireellinen ja välttämätön hammashoito Kalasataman, Myllypuron, Malmin ja Linnankoskenkadun hammashoitoloissa. Muut hammashoitolat on suljettu.

Kaikki yhteydenotot hammashoitoloihin ainoastaan puhelimitse tai chat-palvelun kautta. Hammashoitoloissa ei tehdä ajanvarauksia.

Voit soittaa kiireellisestä ajasta, perua tai siirtää vastaanottoaikaa numerosta 09 3105 1400 ma‒to klo 7‒18 ja pe klo 7–15. Käytössämme on takaisinsoittopalvelu.

Kiireetön hoito siirtyy

Kiireettömiä ajanvarauksia siirretään koronavirusepidemian jälkeiselle ajalle. Otamme yhteyttä kaikkiin asiakkaisiin, joiden vastaanottoaika siirtyy.

Sähköisesti vastaanottoajan voi perua osoitteessa helsth.terveytesi.fi/

Suun terveydenhuollon chat on auki arkisin klo 8‒15 osoitteessa www.hel.fi/hammashoito.

Epidemian laannuttua jatkamme lasten ja nuorten määräaikaistarkastuksia, aikuisten tutkimuksia ja kiireetöntä hoitoa.

Älä tule flunssaisena hammashoitoon.

Palveluseteli

Helsingin kaupungin suun terveydenhuollon palveluseteleitä myönnetään edelleen asiakkaille, jotka eivät ole

(Koronavirustartunnalle altistunut henkilö: oleskellut ulkomailla viimeisen 14 vrk:n sisällä tai hänen lähipiirissään on hengitystieinfektiota sairastava/ koronavirustartunnan saanut tai infektiolääkärin määräämässä karanteenissa olevat henkilöt.)

Palveluseteleitä myönnetään vain välttämättömään hoitoon. Jo myönnettyjen palveluseteleiden voimassaoloaikaa voidaan tarvittaessa jatkaa. Älä mene flunssaisena palvelusetelillä hammashoitoon.

Henkilökohtaista opastusta suun terveydenhuollon palveluseteliasioista saa seuraavista toimipisteistä:

  • Kalasataman hammashoitola, Työpajankatu 14 A, 2. krs, huone A12. Informaatiopiste on avoinna arkipäivinä ma‒pe klo 8‒15.15
  • Keskitetty ajanvaraus, avoinna ma‒to klo 7‒18 ja pe klo 7‒15, numerossa 09 3105 1400.

Ajankohtaista 

Ajanvaraus

Kiireettömän hoidon ajanvaraus 

Suun terveydenhuollon keskitetty ajanvaraus on avoinna ma‒to klo 7‒18 ja pe klo 7‒15. Ajanvarauksen numero on 09 3105 1400. Käytössä on takaisinsoittopalvelu.

Peruutuspuheluihin vastataan koko aukiolon ajan. Kiireettömiin ajanvarauspuheluihin voi jättää takaisinsoittopyynnön klo 7‒15. Takaisin soitetaan koko ajanvarauksen aukiolon ajan.

Ajanvarausasioita (mm. olemassa olevan ajan peruuttaminen tai oman ajan tarkistaminen) voi hoitaa pankkitunnuksilla hammashoidon sähköisissä palveluissa. Aika tulee perua edellisenä päivänä klo 12:een mennessä. Jos asiakas sairastuu viikonloppuna, kun hoitoyksikkö on kiinni, peruutus voidaan tehdä maanantaiaamuna klo 7–8. Peruuttamattomasta ajasta peritään 40,30 euron sakkomaksu kaikilta 15 vuotta täyttäneiltä.

Hammashoitoon pääsee hoidon tarpeen kiireellisyyden mukaan. Ajanvaraus tehdään soittamalla suun terveydenhuollon keskitettyyn ajanvaraukseen, jossa hoidon tarpeen kiireellisyys arvioidaan.

Voit varata ajan myös hammashoitolassa. Samoin hammashoidon chat-palvelussa voidaan tarvittaessa tehdä palvelutarpeen arvio ja varata aika. Hammashoidon chat on avoinna arkisin klo 8-15 välillä. Chat- palvelu on hyvin toimiva yhteydenottokanava myös mm. kuulovammaisille. Tällä hetkellä Chat-palvelu on suomenkielinen eikä puolesta asiointia voi Chat-palvelun kautta tehdä.
Lue lisää ajan varaamisesta hammashoitolassa
 

Suun terveydenhuollon päivystys


Kiireelliset särky- ja tapaturmatapaukset
hoidetaan arkisin suun terveydenhuollon päivystyksessä, puh. 09 310 51400 ma–pe klo 7–14.

Ilta-, viikonloppu- ja arkipyhäpäivystys on siirtynyt HUSin vastuulle 7.1.2019 alkaen.
Päivystys palvelee Haartmanin sairaalassa, Haartmaninkatu 4, rakennus 12.

Ilta-, viikonloppu- ja arkipyhäpäivystyksen ajanvarauksen puhelinnumero on 09 471 71110. Soita ennen kuin tulet päivystykseen, jotta hoidon tarpeen kiireellisyys voidaan arvioida. Ajanvaraus on auki arkisin klo 14–21 ja viikonloppuisin ja arkipyhinä klo 8–21.

Suusairauksien yöpäivystys

Suusairauksien yöpäivystys toimii Töölön sairaalassa klo 21.00–8.00 (Töölönkatu 40, Helsinki).

Yöpäivystyksessä hoidetaan vain välitöntä hoitoa tarvitsevia potilaita, joiden hoitoa ei voida lääketieteellisin perustein siirtää päivystysvastaanotolle seuraavalle päivälle klo 8.00 alkaen tehtäväksi.

Yöpäivystys toimii lääketieteellisen kiireellisyysperiaatteen mukaisesti. Potilaan tulee soittaa hoidon tarpeesta Töölön tapaturma-asemalle, puhelin p. 040 621 5699.

Hammashoidon sähköiset palvelut

Olemassa olevan ajan voi peruuttaa pankkitunnuksilla internetpalvelussa Hammashoidon sähköiset palvelut.


Vastaanottoajasta voidaan muistuttaa tekstiviestillä

Hammashoidon asiakkaat saavat tekstiviestimuistutuksen noin vuorokausi ennen vastaanottoaikaa. Muistutus lähtee automaattisesti asiakkaan matkapuhelinnumeroon, jollei hän ole kieltänyt viestin lähettämistä. Muistutusviestin perille tuloa ei voida kuitenkaan teknisistä syistä aina taata. Viestin saapumatta jääminen ei oikeuta jäämään vastaanotolta pois ilman peruutusta.
 

Osa aikuispotilaista sopimushammaslääkäreille

Hammashoitolat ohjaavat osan aikuispotilaista kaupungin kanssa sopimuksen tehneille yksityishammaslääkäreille. Heidän antamastaan hoidosta peritään potilaalta samat maksut kuin kaupungin omasta hammashoidosta.
 

Suun terveydenhuollon palveluseteli

Palveluseteliä voidaan tarjota vaihtoehtona terveyskeskuksen aikuisten hammashoidon palveluille. Palvelusetelillä voidaan nopeuttaa potilaiden hoitoon pääsyä ja lisätä heidän valinnanvapauttaan. Palvelusetelin avulla potilaat voivat itse valita hoitopaikan ja hoitavan hammaslääkärin suun terveydenhuollon hyväksymistä vaihtoehdoista.

Lisätietoa suun terveydenhuollon palvelusetelistä

Ohje palvelusetelin käyttöön

Helsingin kaupungin suun terveydenhuolto Facebookissa



JAA
01.04.2020 16:18