Suoraan sisältöön
Etusivu
A A A
Kuva: Lähijuna / Helsingin kaupunki

Tulevaisuudessa lippu lähijunaan ostetaan jo ennen matkaa

Pääkaupunkiseudun lähijunaliikenteessä otetaan 19. kesäkuuta käyttöön uusi asiakaspalvelumalli. Lipunmyynti lähijunissa loppuu ja konduktöörit alkavat kiertää junissa pareittain. Uudistus koskee sekä HSL-alueen (Helsingin seudun liikenne) junia että VR:n lähijunia.  

Kesäkuun 19. päivä alkaen lippu lähijunaan pitää olla ostettuna ennen junamatkan alkua. Valtaosa junalipuista ostetaan jo nyt muualta kuin junista. Eniten lippuja ostetaan automaateista ja matkakortilla, samoin mobiilin käyttö on vahvassa kasvussa. Junista myytävien lippujen osuus on koko ajan vähentynyt: VR:n lähiliikennealueen junamyynnin osuus koko myynnistä laski viime vuonna 40% prosenttia edellisvuodesta. Myös HSL:n junista myytävien lippujen osuus (1,6%) on laskenut tasaisesti.

Juhannusviikosta alkaen konduktöörit liikkuvat junissa pareittain auttaen ja opastaen sekä katsoen samalla asiakkaiden matkaliput. Ollessaan junassa konduktöörit palvelevat asiakkaita koko junassa, kun aiemmin konduktööri liikkui vain lipunmyyntivaunussa. Käytyään yhden junan läpi, konduktöörit siirtyvät seuraavaan.  Konduktöörit käyvät noin 75 %:ssa junista kuitenkin niin, että vilkkaimmilla reiteillä käydään useimmin. Ilta- ja yöaikaan kaikissa junissa on konduktöörit.

– Uuden toimintatavan myötä asiakkaat tapaavat konduktöörimme aiempaa useammin, mikä parantaa henkilökunnan tavoitettavuutta ja lisää asiakkaiden turvallisuuden tunnetta, sekä varmasti vähentää liputta matkustamista, VR:n lähiliikennejohtaja Teemu Sipilä sanoo.

– HSL valmistautuu kilpailun avautumiseen vuonna 2021 ja tavoitteena on Euroopan toimivin lähijunaliikenne. Kesän muutokset ovat askel siihen suuntaan. Asiakkailla on monia vaihtoehtoja lipun hankkimiseen, HSL:n asiakkuus- ja myyntiosaston johtaja Mari Flink sanoo.

Lisää aiheesta:

HSL:n uutinen

JAA