Sähköinen asiointi

Huom!

Terveydenhuollon sähköisessä asioinnissa (ei hammashoidossa) on käyttökatko pe 24.2.2017 klo 22 – la 25.2.2017 klo 06 välisenä aikana, koska taustajärjestelmään tehdään ohjelmistopäivitys. Pahoittelemme häiriötä.

***

Sosiaali- ja terveysviraston asiakkaana ja potilaana voit käyttää sähköistä asiointia terveyspalveluissa sekä ehkäisevän ja täydentävän toimeentulotuen hakemisessa.

Mitä ovat Omakanta tai eAsiointi palvelut ja mitä niistä löytyy?

Omakanta-palvelu

Valtakunnallinen Omakanta-palvelu on osoitteessa www.omakanta.fi. Palveluun tunnistaudutaan verkkopankki- tai mobiilitunnuksin tai sähköisellä henkilökortilla. Omakannasta löydät tiedot sähköisistä resepteistäsi. Voit myös pyytää eReseptin uusintaa Omakannan kautta. Lisäksi näet lääkäreiden ja hoitajien tekemiä sairauskertomustekstejä.

Hoitoosi liittyvät tiedot ja laboratoriotuloksesi näkyvät Omakannassa yleensä viikon sisällä.

Huomioi kuitenkin, että Omakannasta et välttämättä vielä näe kaikkia tietojasi eri terveyspalveluista. Helsingin kaupungin terveystoimi liittyi palveluun 26.11.2014, ja palvelusta pitäisi löytyä sen jälkeen syntyneet merkinnät. Muut terveyspalveluja tuottavat tahot (toiset kunnat, HUS, yksityiset lääkäriasemat) liittyvät (tai ovat liittyneet) tähän valtakunnalliseen palveluun omien aikataulujensa mukaisesti.

Lisätietoja Omakanta-palvelusta
Kirjautuminen Omakantaan
Omakannan käyttöohje (.pdf)

eAsiointi-palvelu

eAsiointi on Helsingin kaupungin sähköisen asioinnin sivusto osoitteessa asiointi.hel.fi. Jos kirjaudut ensimmäistä kertaa Helsingin asiointipalveluun, sinua pyydetään rekisteröitymään ja ilmoittamaan sähköpostisi tai matkapuhelinnumerosi. Palveluun tunnistaudutaan verkkopankkitunnuksin tai mobiilivarmenteella.

Terveyspalvelujen sähköinen asiointi (suun terveydenhuoltoa lukuun ottamatta) edellyttää, että teet suostumuksen/sopimuksen sähköiseen asiointiin. Suostumus annetaan sähköisesti eAsiointi-portaalissa. Tarvitset pankkitunnukset tai mobiilivarmenteen, kun kirjaudut palveluun.

Sopimus-/suostumuslomake on eAsiointi-sivuilla kohdassa Terveyspalvelut Terveydenhuollon lomakkeet. Suostumuksesta/sopimuksesta kirjautuu tieto sähköiseen potilastietojärjestelmään, jonka jälkeen sähköinen asiointi on mahdollista.

Suostumuksen/sopimuksen voit tehdä myös täyttämällä paperisen sähköisen asioinnin käytön sopimus-/suostumuslomakkeen, jonka voit palauttaa omalle terveysasemallesi. Huom! Paperinen lomake tarvitaan aina silloin, kun asioidaan toisen puolesta (kuten lapsi). Lisäksi tarvitaan valtakirja, jos omainen, jonka puolesta asioidaan, on yli 18-vuotias.

  • Sähköisen asioinnin käytön sopimus/suostumus lapsen tai muun omaisen puolesta asiointia varten:
    .doc | .pdf
  • Valtakirja puolesta asiointiin:
    .doc | .pdf

Terveydenhuollon sähköisiä asiointipalveluja ovat esim. viestipalvelu, sähköinen ajanvaraus ja erilaiset esitietolomakkeet. Suun terveydenhuollossa on käytössä hammashoidon sähköinen asiointipalvelu.

Omasta hoitopaikasta saat parhaiten tiedon siitä, missä laajuudessa sähköistä asiointia siellä käytetään.

Alla olevista linkeistä saat lisätietoja tarjottavasta sähköisestä palvelusta. Sivulta näet mm. sen, missä yksiköissä kyseinen sähköinen palvelu on käytössä, ja sivun alalaidasta kohdasta Siirry palveluun / Siirry sähköiseen palveluun / Siirry lomakkeeseen pääset itse toimintoon.

Toimeentulotuen hakeminen sähköisesti

Täydentävän ja ehkäisevän tuen hakeminen Helsingin kaupungilta sähköisesti on mahdollista 14.2.2017 alkaen.

Linkki sähköiseen täydentävän toimeentulotuen hakemuslomakkeeseen
Ohje sähköisen täydentävän toimeentulotuen hakulomakkeesta (pdf)

Perustoimeentulotuki siirtyy Kelan hoidettavaksi 1.1.2017 alkaen
Toimeentulotuen haku Kelasta

JAA