Radat ja varikot

Rata
Raitioliikenteen linjaratapituus on 38 km kaksisuuntaista rataa. Raitioliikenteellä on kokonaan omaa kaistaa Helsingissä noin 30 km. Viihtyisyyttä lisäävää ja pölyä sitovaa ruohorataa on yhteensä 3,5 km. Linjaradan lisäksi rataa on myös varayhteyksinä ja varikoilla.

HKL pitää yllä raitioratoja sekä raitiovaunupysäkkejä ja tekee osan niiden peruskorjauksista. HKL huolehtii esimerkiksi raitiolinjojen ilmajohtojen ja muun ratasähkötekniikan asennuksista ja huolloista, pitää vastuulleen kuuluvat pysäkit kunnossa ja valmistaa tarvittavia raide-elementtejä, kuten ristikkoja, vaihteita ja kaarteita.

Raitiovaunurata taipuu moneksi. Esimerkiksi Mäkelänkadulla vaunut pääsevät porhaltamaan sutjakasti omaa kaistaansa, kun taas kantakaupungin ahtailla kaduilla mennään muun liikenteen seassa. Helsingin rataprofiili mutkineen ja mäkineen on paikoin varsin vaativa.
 

Varikot
HKL:llä on kolme raitiovaunuvarikkoa: Koskelassa, Töölössä ja Vallilassa. Raitiovaunut säilytetään ja huolletaan Töölön ja Koskelan varikoilla. Vallilassa tehdään myös isompia töitä kuten kolari- ja peruskorjauksia.
 

Koskela on raitiovaunuvarikoista suurin. Siellä huolletaan ja säilytetään kaksi kolmannesta raitiovaunuista, ja Koskelasta käsin liikennöidäänkin suurinta osaa raitiolinjoista, linjoja 1, 1A, 2, 3, 6, 6T, 7A, 7B, 8 ja 9. Varikolle ovat sijoittuneet myös koulutustoiminta, ratasähkö ja ratakorjaamo.

Töölö on raitiovaunuvarikoista pienin. Se palvelee linjoja 4, 5 ja 10. Töölössä huolletaan ja säilytetään noin kolmannes raitiovaunuista. Varikolla päivystää myös HKL-Raitioliikenteen raivausauto HE055. Varikon vieressä toimii Ratikkamuseo.

Vallilan varikolla toimivat raitiovaunukorjaamo ja ratojen kunnossapito.

JAA