Sähköinen asiointi

Helsingin sähköisen asioinnin sivuille asiointi.hel.fi on koottu ne kaupungin sähköiset palvelut, jotka edellyttävät kirjautumista ja tunnistautumista. Voit tutustua palveluihin näillä sivuilla ilman kirjautumista.

Sivuston ylälaidassa on linkki "Kirjaudu asiointiin", josta aukeavat eri kirjautumisvaihtoehdot. Kirjauduttuasi palveluun voit esimerkiksi täyttää ja lähettää lomakkeita tai ilmoittautua kursseille.

Sähköisen asioinnin käyttö lyhyesti

  1. Hae sähköisen asioinnin palvelu sivulta hel.fi/palvelut ja avaa asiointipalvelun kuvaussivu napauttamalla "Lisää palvelusta" -linkkiä. Tarkemmat ohjeet sivulla Asiointipalvelut.
  2. Napauta palvelun kuvaussivulla linkkiä "Siirry palveluun" minkä jälkeen joudut kirjautumissivulle.
  3. Napauta "Kirjaudu sisään", minkä jälkeen voit valita tunnistamistavan, joko pankkitunnistuksen, mobiilivarmenteen tai varmennekortin. Seuraa valitsemasi tunnistuspalvelun antamia ohjeita. Lisätietoa sivulla Kirjautuminen ja tunnistautuminen.
  4. Tulet sivulle, jossa lukee "Tunnistautuminen onnistui". Napauta linkkiä "Jatka palveluun". Jos kirjaudut ensimmäistä kertaa Helsingin asiointipalveluun, sinua pyydetään rekisteröitymään ja ilmoittamaan sähköpostisi tai matkapuhelinnumerosi. Rekisteröitymisen jälkeen saat käyttöösi henkilökohtaisen asiointikansion.
  5. Sinulle avautuu sähköinen palvelu tai lomake. Täytä lomakkeen kentät. Voit lähettää lomakkeen napauttamalla "Lähetä".
  6. Lopettaessasi asioinnin napauta "Kirjaudu ulos".

Huom! Jotkin palvelut vaativat yhteydenottoa virastoon, ennen kuin voit asioida sähköisesti.

Yritysten ja yhdistysten sähköinen asiointi

Yritykset ja yhdistykset voivat kirjautua sisään Katso-tunnisteilla. Linkki löytyy tämän sivun yläreunasta, kohdasta Kirjaudu asiointiin. Lisätietoa Katso-tunnisteista saa sivulta Kirjautuminen Katso-tunnuksilla.

Kun kirjaudut sisään ensimmäistä kertaa, sinua pyydetään rekisteröitymään. Rekisteröitymisen jälkeen saat käyttöön yrityksen tai yhdistyksen oman asiointikansion. 

Palvelun käyttö tapahtuu tunnistamisen jälkeen samalla tavalla kuin henkilöasiakkailla.

Ohjeet

Sähköisen asioinnin ohjeet (.pdf ,1 Mt). Ohjeissa on kuvakaappauksia sivuista.

Neuvonta

Helsingin kaupungin sähköisen asioinnin puhelinneuvonta, avoinna ma-pe klo 08-18, puh. (09) 310 88800.

Palaute asiointipalveluista

Kunkin sähköisen palvelun kuvaussivun oikeassa laidassa on linkki palautelomakkeeseen, jolla voi ottaa yhteyttä palvelun tarjoavaan virastoon.



JAA
19.12.2016 15:33