Pyöräliikenteen edistäminen

Helsingin tavoitteena on nostaa pyörämatkojen osuus 15 prosenttiin vuoteen 2020 mennessä. Vuonna 2013 pyörällä taittui 11 prosenttia Helsingissä tehtävistä matkoista. Pyöräilyn lisäämisellä tavoitellaan viihtyisää ja elinvoimaista kaupunkia. Kun Helsingin väkiluku kasvaa, pitää kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen suosiota lisätä, jotta kaupungin liikenne säilyy toimivana.

Keinoja pyöräliikenteen lisäämiseen on listattu pyöräilyn edistämisohjelmassa, jonka kaupunginhallitus hyväksyi tammikuussa 2014. Ohjelmassa esitetyt toimet tähtäävät pyöräilyn houkuttelevuuden parantamiseen jokapäiväisillä matkoilla. Houkuttelevuus edellyttää, että pyörällä pääsee perille sujuvasti ja turvallisesti.

Ehdotetut toimenpiteet painottuvat voimakkaasti pyöräilyväylien kehittämiseen. Suurimmat ongelmat Helsingin pyöräliikenneverkossa ovat kantakaupungissa: pyöräteitä on harvassa ja reitit ovat katkonaisia. Koska keskustaan ei juuri mahdu uusia kaksisuuntaisia pyöräteitä, kantakaupunkiin suunnitellaan lisää yksisuuntaisia pyöräteitä ja -kaistoja. Työmatkaliikennettä varten esitetään baanaverkon laajentamista koko kaupungin kattavaksi. Uusilla väylillä pyöräilyn ja jalankulun erotteluun kiinnitetään erityistä huomiota. 

Euro pyöräilyyn tuo lähes kahdeksan euron hyödyt

Tammikuussa 2013 valmistunut pyöräilyn hyötyjä ja kustannuksia arvioinut selvitys osoittaa, että 20 miljoonan euron pyöräilyinvestoinneilla saavutettaisiin vuosittain miljoonien eurojen yhteiskuntataloudelliset hyödyt erityisesti terveysvaikutuksina ja parantuneena saavutettavuutena. Investointien hyötykustannussuhde on lähes kahdeksan eli yhdellä eurolla saadaan kahdeksan euron arvosta hyötyjä.

Pyöräilyn edistämisohjelma >>

Pyöräilyn hyödyt ja kustannukset Helsingissä >>

Tutkimus ja tilastot >>



JAA
15.03.2017 08:56