Hiilidioksidipäästöt

Viidennes Helsingin kasvihuonekaasupäästöistä

Liikenne aiheuttaa noin 20 % Helsingin kaikista hiilidioksidipäästöistä. Henkilöautoista syntyy näistä päästöistä noin puolet.

Viime vuosina liikenteen kasvihuonekaasupäästöt ovat pysyneet melko samalla tasolla tai hieman laskeneet, vaikka liikennemäärät ovatkin kasvaneet. Tämä on uuden ajoneuvotekniikan ja vähemmän kuluttavien autojen ansiota.

Vuonna 2008 voimaan tullut autoverouudistus on lisännyt dieselautojen suosiota ja pienentänyt tehokkaasti uusien autojen ominaispäästöjä: vuonna 2012 keskimääräinen ensirekisteröityjen henkilöautojen CO2-päästö oli 136 g/km, kun se ennen uudistusta oli 177 g/km. Myös polttoaineisiin lisätyt biopolttoaineet ovat vähentäneet päästöjä.

Tavoitteena laskea päästöjä voimakkaasti

Pääkaupunkiseudun ilmastostrategiassa liikennesektorille asetetun tavoitteen mukaan liikenteen päästöjen asukasta kohden vuodessa tulisi vähentyä 20 % vuoteen 2030 mennessä vuoteen 1990 verrattuna.

Raideliikenne hiilidioksidipäästötöntä

Vuonna 2012 HKL siirtyi käyttämään hiilidioksidipäästötöntä, vesivoimalla tuotettua sähköä, joten Helsingin raideliikenne ei aiheuta kasvihuonekaasupäästöjä.

Lento- ja laivaliikenne kuluttavat paljon energiaa

Lentäminen tuottaa hiilidioksidia erittäin paljon, koska yksikköpäästöt ovat suuret ja matkat pitkiä. Yksi pitkä lentomatka voi moninkertaistaa ihmisen vuosittaisen energiankulutuksen ja päästöt.

Laivaliikenteessä eniten energiaa henkilökilometriä kohden kuluttavat pika-alukset. Toisaalta laivamatkat ovat usein lentomatkoja lyhyempiä, jolloin niiden kokonaisenergiankulutus jää pitkiä lentomatkoja pienemmäksi.

Viime vuosina laivojen hiilidioksidipäästöt ovat laskeneet, mutta pitkällä aikavälillä ne ovat kasvaneet.

liikenteen hiiliduioksidipäästöt



JAA
21.03.2016 08:46