Helsingin kaupunki | Pöytäkirja |
| 1 (2) |
Kaupunkiympäristön toimiala |
|
| |
Liikenneliikelaitos |
|
| |
Talous- ja toiminnanohjausyksikkö | 21.09.2021 |
| |
|
|
| |
Yksikön johtaja |
|
|
8 §
Ostolaskujen käsittelyjärjestelmän transformaatiopäivitysprojekti ja P2P Saas palvelutasosopimus
HEL 2021-009611 T 02 08 02 01
Päätös
Yksikön johtaja päätti tilata Basware Oyj:ltä ostolaskujen käsittelyjärjestelmän transformaatiopäivitysprojektin ja P2P Saas Two palvelutasosopimuksen tarjouksen HKL Basware P2P hinnoittelu päivitetty versio 8.7.2021 mukaisesti yhteensä enintään 246.080 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan niin, että:
- palvelutasosopimuksen määräaikainen sopimuskausi on kaksi (2) vuotta
- tämän jälkeen sopimus uusitaan automaattisesti 12 kk:n kausiksi, ellei sitä irtisanota ennen sopimuskauden päättymistä.
Lisäksi yksikön johtaja päätti tilata lisätöitä tilaajan tarpeen mukaan yhteensä enintään 4000 eurolla (alv 0%).
Päätöksen perustelut
HKL on käyttänyt Basware Oyj:n IP-ostolaskujärjestelmää vuodesta 2002 alkaen. IP-ostolaskujärjestelmän elinkaari on lopussa ja Baswaren varsinainen kehitys- ja tukipalvelu IP-järjestelmälle on loppunut. Basware mahdollistaa IP-järjestelmän käytön jatkumisen keväälle 2022 asti, jonka jälkeen järjestelmän käyttö loppuu.
Basware on siirtynyt pilvipalveluun (SaaS). Uuden P2P-ostolaskukäsittelyjärjestelmäratkaisun käyttö tapahtuu verkkoselaimella ja mahdollistaa ostolaskujen käsittelyn kaikissa laitteissa.
P2P-ratkaisu sisältää tekoäly- ja koneoppimistoiminnot, joka mahdollistaa automaattista tietojen poimintaa, täsmäyttämistä, toistuvien laskujen automaattista tunnistamista ja ennustavan analytiikan hyödyntämistä. P2P-ratkaisun ominaisuudet mahdollistavat HKL:n ostolaskuprosessin tehostamisen.
P2P-ratkaisun päivittäminen ja kehittäminen on jatkuvaa ja ajantasaista. Päivityksien ja uusien ominaisuuksien käyttöönotto ei vaadi HKL:ltä erillistä testausta ja käyttöönottoa, vaan P2P-ratkaisun päivittäminen ja uusien ominaisuuksien käyttöönotto tapahtuu Baswaren kuukausittaisten tuotejulkaisujen kautta.
P2P-ratkaisussa HKL:n palvelutaso on SaaS Two-palvelutaso, jossa HKL:llä on käytössä tuotantojärjestelmän lisäksi testijärjestelmä ja asiakirjojen tallennusaika on seitsemän (7) vuotta.
P2P-ratkaisuun siirtymisen käyttöönottokustannus on 38.560 euroa. Lisäksi nykyisessä IP-järjestelmässä olevien ostolaskujen migraatio P2P-järjestelmään on erillinen projekti, jonka kustannusarvio on 8.000 euroa. Lisäksi mahdollisiin lisätöihin varataan 4.000 euroa. Käyttöönoton kokonaiskustannus on siten 50.560 euroa.
Baswaren P2P-ratkaisun jatkuva palvelumaksu on 3.490 euroa/kk eli 41.880 euroa/vuosi. Palvelumaksu sisältää 27.000 ostolaskua vuodessa. Lisäksi nykyisestä IP-järjestelmästä tuoduista ostolaskuista veloitetaan erillinen varastointikustannus, joka on noin 800 euroa vuodessa; kustannus tulee riippumaan siirrettävien laskujen määrästä. Lisäksi mahdollisiin erilaisiin HKL:stä johtuviin muutostöihin P2P-järjestelmän tai sen SAP-liittymän osalta, joihin tarvitaan Baswaren konsulttitukea, varaus on 7.200 euroa/vuosi.
P2P-ratkaisun kokonaiskustannus sisältäen käyttöönoton ja vuosittaiset palvelu- ja tukipalvelumaksut neljän (4 ) vuoden aikana ovat siten yhteensä enintään 250.080 euroa (alv 0%).
Kyse on erityisalojen hankintalain (1398/2016) 13 §:ssä tarkoitetusta kynnysarvon alittavasta palveluhankinnasta.
Lisätiedot
Ari Päivärinta, taloussuunnittelupäällikkö, puhelin: 310 78433
ari.paivarinta(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, pienhankinnat, liikenneliikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote |
|
Hankinta |
|
Sopimussihteeri |
|
Taloussuunnittelupäällikkö |
|
Yksikön johtaja |
|
It-päällikkö |
|
Lakimies |
|
Hankintasuunnittelija |
|
It-suunnittelija |
|
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 55250 | Hämeentie 86 | 3101071 |
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 00550 | Faksi |
| Alv.nro |
|
|
|
|
|
|
|