Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

 

1 (2)

Kaupunkiympäristön toimiala

 

 

Liikenneliikelaitos

 

 

Kunnossapitoyksikkö

15.06.2021

 

 

 

 

Yksikön johtaja

 

 

 

 

16 §

Raitiovaunujen ja metrojunien väliaikaisten desinfiointien järjestäminen

HEL 2021-007134 T 02 08 02 01

Päätös

Yksikön johtaja tilasi liikenneliikelaitoksen (HKL) raitiovaunujen ja metrojunien väliaikaiset pintojen ja pylväiden desinfioinnit TC Kiinteistöturva Oy:ltä 1.7.2021 – 30.5.2022 väliselle ajalle yhteensä enintään 250.000 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Päätöksen perustelut

Helsingin seudun liikenne –kuntayhtymä (HSL) edellyttää, että koronaviruspandemian aikana sekä raitiovaunujen että metrojunien sisäpinnat tulee käsitellä desinfiointiaineella tartuntojen estämiseksi ja turvallisen liikennöinnin takaamiseksi. Nyt tilattaviin töihin sisältyy kerran päivässä tapahtuva kaikkien raitiovaunujen ja metrojunien sisäpintojen käsittely desinfiointiaineella.

HKL:llä on tällä hetkellä voimassa oleva väliaikainen puitesopimus TC Kiinteistöturva Oy:n kanssa raitiovaunujen ja metrojunien töhryjen ja tarrojen poistamisesta sekä metrojunien siivouksesta (toimitusjohtajan päätös 36 §, 24.3.2021). TC Kiinteistöturva Oy tekee tällä hetkellä puitesopimukseen kuuluvaa pintojen desinfiointia metrojunissa arkisin. Kaikkien metrojunien päivittäinen pintojen desinfiointi aiheuttaa kuitenkin lisäkustannuksia. Raitiovaunukaluston pintojen desinfiointi ei ole kuulunut puitesopimuksen laajuuteen.

HKL:n on tarkoituksenmukaista tilata koronasta johtuva raitiovaunujen ja metrojunien väliaikainen pintojen ja pylväiden desinfiointi TC Kiinteistöturva Oy:ltä, joka tuottaa tällä hetkellä ko. kalustoon sopimuksenmukaista töhrynpoistopalvelua. Nyt tilattavat työt on logistisesti ja ajankäytöllisesti toimivinta ja sujuvinta toteuttaa samanaikaisesti muiden em. puitesopimukseen kuuluvien työtehtävien kanssa. Tällä varmistetaan HKL:n kaluston linjaliikennekelpoisuus korona-aikana HSL:n edellyttämällä siisteystasolla.

Hankinnassa on kyse erityisalojen hankintalain (1398/2016) 13 § mukaisesta kynnysarvon alittavasta palveluhankinnasta.

Aikaisemmat tilaukset:

        4600018917: 25.000 euroa (alv 0 %).

Tämän päätöksen jälkeen hankinnan arvonlisäverottomat kokonaiskustannukset ovat yhteensä enintään 275.000,00 euroa.

Lisätiedot

Rami Iiskola, tiimipäällikkö, puhelin: 310 35360

rami.iiskola(a)hel.fi

Sami Kellokoski, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 23601

sami.kellokoski(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, pienhankinnat, liikenneliikelaitoksen johtokunta

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 55250

Hämeentie 86

3101071

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 00550

Faksi

 

Alv.nro