Helsingin kaupunki | Pöytäkirja |
| 1 (1) |
Kaupunkiympäristön toimiala |
|
| |
Liikenneliikelaitos |
|
| |
Kunnossapitoyksikkö | 16.04.2018 |
| |
|
|
| |
Yksikön johtaja |
|
| |
26 §
Metroradalla tapahtuvien akuuttien vikakorjausten tekeminen
HEL 2018-004356 T 08 00 02
Päätös
1. Työohje
Tässä asiakirjassa ohjeistetaan ja yhtenäistetään liikkuminen sekä työskentely metroradalla ja rata-alueella akuuteissa, eli välittömästi toteutettavissa, vikakorjaustilanteissa jolloin ratavarausprosessia ei ole pystytty tekemään ennakolta. Liikenteenohjaus myöntää luvan rata-alueella työskentelyyn lähtökohtaisesti vain ratakalenteriin merkityn ratavarauksen mukaisesti.
MTO 7 ei ole työohje eikä johtamis- tai toiminnanohjausjärjestelmä. MTO 7 antaa rata- ja sähköturvallisuuden vaatiman ohjeistuksen, joka ei sellaisenaan liity työn johtamiseen ja yksittäisen työn turvalliseen toteuttamiseen. Työn johtamis- ja ratavarausprosessissa huomioitavaksi jää, millaiset toiminnalliset edellytykset on tehdä akuuttia vikakorjausta a) työn tekemisen kannalta, b) turvallisuuden kannalta ja c) työn vaikutusten kannalta (turvalaitetyöt erityisesti; liikenteenohjauksen toimet ja resurssit niihin sekä mahdolliset vaikutukset kulkuteihin ja liikenteeseen).
Tätä työohjetta noudatetaan ensisijaisesti HKL:n oman henkilöstön mutta myös ulkopuolisten urakoitsijoiden tekemissä akuuteissa vikakorjauksissa, joita joudutaan toteuttamaan käynnissä olevan matkustajaliikenteen aikana.
2. Akuutit vikakorjaustilanteet
Akuuteilla vikakorjaustilanteilla tarkoitetaan kunnossapidollista tai muuta vastaavaa toimenpidettä, joka on välttämätöntä toteuttaa mahdollisimman nopeasti. Korjaustilanteen lykkäämisestä aiheutuisi enemmän vaaraa tai haittaa henkilö- ja/tai omaisuusturvallisuudelle, kuin sen välittömästä toteuttamisesta.
Kunnossapidon esimies tai hänen nimeämänsä edustaja päättää tapauskohtaisesti, onko kyseessä akuutti vikakorjaustilanne. Päätös perustuu neuvotteluun vastaavan liikenteenohjaajan (VLO) kanssa. Jos kunnossapidon esimiestä tai nimettyä edustajaa ei tavoiteta, vastaava liikenteenohjaaja tekee em. päätöksen neuvoteltuaan kunnossapitotiimin etumiehen kanssa. Neuvottelussa sovitaan tapauskohtaisesti käytännön menettelytavat kyseisen akuutin vikakorjauksen toteuttamisesta ja siihen liittyvistä turvallisuutta varmistavista toimenpiteistä.
Liikenteenohjaus (VLO) kirjaa päätöksen, päätöksentekijän ja päätöksen perustelut valvomossa käytettävään järjestelmään. Kunnossapitoyksikkö ja liikennöintiyksikkö käsittelevät akuutteihin vikakorjauksiin liittyvät päätökset neljännesvuosittain ja aina tarvittaessa.
3. Toiminta siirryttäessä kohteelle ja kohteella työskenneltäessä
3.1 Siirtyminen kohteelle
Liikkuminen radalla ei edellytä liikennekatkoa, kun kohteeseen liikkuminen tapahtuu kulku-tai väistötilassa eli RASU:n ulkopuolella (MTO 7). Liikkuminen voi ulottua hetkellisesti RASU:un, raiteen ylittämiseksi sopivassa kohdassa tai jos liikkuminen kulkutilan katkeamisen vuoksi on välttämätöntä ja näkemäalue on riittävä turvalliseen ylitykseen.
3.2 Työskentely kohteella
Ilman liikennekatkoa voidaan työskennellä raiteen suojaulottumassa (RASU) vain sellaisessa paikassa, jossa on käytettävissä MTO 7:n mukainen väistötila. Työn on oltava luonteeltaan sellaista, että henkilöt voivat siirtyä työvälineineen ja tarvikkeineen viiveettä väistötilaan. Ehtona on myös, että suojaetäisyydet kaikkiin jännitteisiin osiin (virtakiskot ja junien virroittimet) ovat MTO 7:n mukaiset. Lisäksi työryhmällä tulee olla aina turvamies riippumatta siitä, työskennelläänkö RASU:ssa vai sen ulkopuolella. Tarvittaessa ja tapauskohtaisesti voidaan sopia täydentävistä turvatoimista, kuten junille asetettavasta, suullisesta nopeusrajoituksesta työn ajaksi.
Liikennekatko, joka voi olla ajallisesti ja paikallisesti rajattu, tarvitaan, kun:
työkohteen läheisyydessä ei ole väistötilaa tai väistäminen ei ole muuten mahdollista
turvamiestä ei ole saatavilla ja työ edellyttää pääsyä RASU:un
raide ei ole liikennöitävässä kunnossa tai
liikennekatko päätetään muusta syystä olevan tarpeellinen, esim. korjaustoimenpiteen luonteen takia.
Liikennekatkon lisäksi tarvitaan maadoitustoimenpiteet, kun:
suojaetäisyys virtakiskoon tai virroittimiin ei varmuudella täyty, joko henkilön tai työvälineiden osalta, pl. poikkeusohje MTO 7 kohta 8.2.
Liikennekatko sovitaan aina kunnossapitoesimiehen tai hänen nimetyn edustajansa ja liikenteenohjauksen kesken, kuten aiemmin kohdassa kaksi (2) on esitetty.
Työ
3.3 Työn päättäminen
Liikennekatko päätetään välittömästi työsuoritteen jälkeen, kun henkilöstön liikkuminen tapahtuu kulku- tai väistötilassa.
4. Muutoshistoria (dokumentin lopussa)
Pvm | Muutokset |
13.4.2018 | Uusi työohje |
Lisätiedot
Toni Jurva, yksikön johtaja, puhelin: 310 34825
toni.jurva(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Otteet
Ote |
|
Infran kunnossapitopäällikkö |
|
Kaluston kunnossapitopäällikkö |
|
Yksikön johtaja |
|
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 55250 | Hämeentie 86 | 3101071 |
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 55 | Faksi |
| Alv.nro |
|
|
|
|
|
|
| |||