Helsingin kaupunki | Pöytäkirja |
| 1 (3) |
Kaupunkiympäristön toimiala |
|
| |
Liikenneliikelaitos |
|
| |
| 23.06.2021 |
| |
|
|
| |
Toimitusjohtaja |
|
|
73 §
Asiakasovien huoltotöiden tilaaminen
HEL 2021-007582 T 02 08 02 00
Päätös
Toimitusjohtaja päätti valita kantametron alueen asiakasovien huoltotöitä koskevaan puitejärjestelyyn seuraavat toimittajat:
Kone Hissit Oy
ASSA ABLOY Entrance Systems Finland Oy
Asiakasovien huoltotöitä voidaan tilata puitejärjestelyyn valituilta toimittajilta hankinta-asiankirjoista tarkemmin ilmenevin ehdoin niin, että
puitejärjestelyn sopimuskausi on 1.8.2021 – 31.12.2022,
HKL:llä on oikeus jatkaa puitejärjestelyä kahden vuoden optiokaudella,
puitejärjestelyn kokonaiskustannukset optiokausi mukaan lukien ovat yhteensä enintään 450.000,00 euroa (alv 0%) ja
toimeksiantojen tekemisessä noudatetaan HKL:n käytäntöjä päätöksen perusteluissa kuvatulla tavalla.
Päätöksen perustelut
HKL järjesti tarjouskilpailun (75H20, 14.5.2021) kantametron alueella Helsingissä sijaitsevien HKL:n omistamien, hallinnoimien ja kunnossapidon vastuunalaisten kiinteistöjen asiakasovien huoltotöistä puitejärjestelynä. Hankinnan ennakoitu arvo ylitti vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (erityisalojen hankintalaki, 1398/2016) mukaisen palveluita koskevien hankintojen kynnysarvon, joten tarjouskilpailu järjestettiin avoimella menettelyllä.
Tarjouspyynnön julkaisu
HKL käynnisti hankinnan julkaisemalla hankintailmoituksen Hilma-ilmoituskanavassa 14.5.2021 ja Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosan verkkoversiossa (TED) 17.5.2021 tunnuksella 2021/S 115-303442. Menettelyssä kenellä tahansa oli mahdollisuus osallistua tarjouskilpailuun kaikille saataville olevien tarjousasiakirjojen avulla.
HKL julkaisi tarjouspyyntöön korjausilmoituksen Hilma-ilmoituskanavaan 10.6.2021 ja Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosan verkkoversioon (TED) 11.6.2021. Korjausilmoituksessa HKL muokkasi tarjouspyyntöä siten, että tarjoajille annettiin mahdollisuus tutustua hankinnan kohteena oleviin asiakasoviin ja kohteisiin ennen tarjouksen jättämistä. Lisäksi asiakasovien vikakorjausten vasteajan määritelmää tarkennettiin tarjouspyyntöön.
Samalla HKL pidensi tarjousten jättämisen määräaikaa siten, että tarjoukset tuli jättää viimeistään 21.6.2021 klo 12:00.
Tarjouskilpailun ratkaisuperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus niin, että hinnan painoarvo oli 80% ja laadun 20%. Tarjoajille ja tarjouksille asetetuilla vähimmäisvaatimuksilla varmistettiin tarjoajan edellytykset asiakasovien huoltotöiden toteuttamiseksi HKL:n vaatimusten mukaisesti.
Saapuneet tarjoukset ja tarjousten käsittely
Tarjouksen jätti yhteensä kaksi yritystä:
ASSA ABLOY Entrance Systems Finland Oy
Kone Hissit Oy
Tarjousten käsittely toteutettiin kolmessa vaiheessa:
Tarjoajan soveltavuuden tarkistamisen tarkoituksena oli selvittää tarjoajan edellytykset suoriutua asiakasovien huoltotöiden suorittamisesta tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukaisesti.
Tarjousten vertailu suoritettiin kaikkien tarjousten osalta, sillä
kaikki tarjouksen jättäneet tarjoajat täyttivät tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset ja
kaikki saapuneet tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.
Arviointiperusteena käytettiin seuraavia kriteereitä:
1. Hinta 80 %
Tarjouspyynnössä laskettiin kullekin tarjoajalle vertailuhinta tilattavan palvelun tarjousten vertailua varten määriteltyjen vuosihuolto-ohjelman mukaisten huoltotyö- ja vikakorjaus työtuntien mukaisesti.
Edullisimman vertailuhinnan saanut tarjoaja sai parhaat hintapisteet (80 pistettä). Muut tarjoajat saivat (halvin hinta / tarjottu hinta) x 80 pistettä.
2. Laatu 20 %
Laadun vertailuperusteena käytettiin tarjoajien soveltuvuuden vähimmäisvaatimukset ylittävää osuutta. Laatukriteerinä arvioitiin asiakasovien vikahuoltojen vasteaikaa. Laatupisteet skaalattiin siten, että parhaimmat laatupisteet saanut tarjoaja sai 20 laatupistettä, muut tarjoajat (tarjoajan pistemäärä / parhaan pistemäärä) x 20 pistettä.
Vertailupisteet laskettiin hinta- ja laatupisteiden yhteenlaskettuna summana.
Vertailutaulukko on hankintapäätöksen liitteenä.
HKL hankkii puitejärjestelyn asiakasovien huolto- ja vikakorjaustyöt siten, että sillä on oikeus valita tämän puitejärjestelyn mukaisiin yksilöityihin toimeksiantoihin kokonaistaloudellinen edullisuusjärjestys huomioon ottaen se palveluntuottaja, jolla on sen kannalta parhaat edellytykset toimeksiannon suorittamiseen HKL:n toiminnan edellyttämän tarpeen ja aikataulun sekä palveluntuottajan kapasiteetin mukaan.
Tilaaja voi järjestää myös erillisten toimeksiantojen osalta minikilpailutuksen puitejärjestelyyn valittujen palveluntuottajien kesken.
Hallinto- ja hankintapalvelut huolehtii hankintapäätöksen tiedoksiannosta asianosaisille.
Lisätiedot
Raimo Hinkkanen, tekninen isännöitsijä, puhelin: 310 25536
raimo.hinkkanen(a)hel.fi
Sami Kellokoski, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 23601
sami.kellokoski(a)hel.fi
Liitteet
1 | Vertailutaulukko 75H20 |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, liikenneliikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjoajat | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, liikenneliikelaitoksen johtokunta |
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 55250 | Hämeentie 86 | 3101071 | 0201256-6 | FI3280001301351509 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 00550 | Faksi |
| Alv.nro |
hkl@hel.fi | http://hkl.fi | 09655783 |
| FI02012566 |
|
|