Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

 

1 (3)

Kaupunkiympäristön toimiala

 

 

Liikenneliikelaitos

 

 

 

23.06.2021

 

 

 

 

Toimitusjohtaja

 

 

 

 

73 §

Asiakasovien huoltotöiden tilaaminen

HEL 2021-007582 T 02 08 02 00

Päätös

Toimitusjohtaja päätti valita kantametron alueen asiakasovien huoltotöitä koskevaan puitejärjestelyyn seuraavat toimittajat:

        Kone Hissit Oy

        ASSA ABLOY Entrance Systems Finland Oy  

Asiakasovien huoltotöitä voidaan tilata puitejärjestelyyn valituilta toimittajilta hankinta-asiankirjoista tarkemmin ilmenevin ehdoin niin, että

        puitejärjestelyn sopimuskausi on 1.8.2021 – 31.12.2022,

        HKL:llä on oikeus jatkaa puitejärjestelyä kahden vuoden optiokaudella,

        puitejärjestelyn kokonaiskustannukset optiokausi mukaan lukien ovat yhteensä enintään 450.000,00 euroa (alv 0%) ja

        toimeksiantojen tekemisessä noudatetaan HKL:n käytäntöjä päätöksen perusteluissa kuvatulla tavalla.

Päätöksen perustelut

HKL järjesti tarjouskilpailun (75H20, 14.5.2021) kantametron alueella Helsingissä sijaitsevien HKL:n omistamien, hallinnoimien ja kunnossapidon vastuunalaisten kiinteistöjen asiakasovien huoltotöistä puitejärjestelynä. Hankinnan ennakoitu arvo ylitti vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (erityisalojen hankintalaki, 1398/2016) mukaisen palveluita koskevien hankintojen kynnysarvon, joten tarjouskilpailu järjestettiin avoimella menettelyllä.

Tarjouspyynnön julkaisu

HKL käynnisti hankinnan julkaisemalla hankintailmoituksen Hilma-ilmoituskanavassa 14.5.2021 ja Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosan verkkoversiossa (TED) 17.5.2021 tunnuksella 2021/S 115-303442. Menettelyssä kenellä tahansa oli mahdollisuus osallistua tarjouskilpailuun kaikille saataville olevien tarjousasiakirjojen avulla.

HKL julkaisi tarjouspyyntöön korjausilmoituksen Hilma-ilmoituskanavaan 10.6.2021 ja Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosan verkkoversioon (TED) 11.6.2021. Korjausilmoituksessa HKL muokkasi tarjouspyyntöä siten, että tarjoajille annettiin mahdollisuus tutustua hankinnan kohteena oleviin asiakasoviin ja kohteisiin ennen tarjouksen jättämistä. Lisäksi asiakasovien vikakorjausten vasteajan määritelmää tarkennettiin tarjouspyyntöön.

Samalla HKL pidensi tarjousten jättämisen määräaikaa siten, että tarjoukset tuli jättää viimeistään 21.6.2021 klo 12:00.

Tarjouskilpailun ratkaisuperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus niin, että hinnan painoarvo oli 80% ja laadun 20%. Tarjoajille ja tarjouksille asetetuilla vähimmäisvaatimuksilla varmistettiin tarjoajan edellytykset asiakasovien huoltotöiden toteuttamiseksi HKL:n vaatimusten mukaisesti.

Saapuneet tarjoukset ja tarjousten käsittely

Tarjouksen jätti yhteensä kaksi yritystä:

        ASSA ABLOY Entrance Systems Finland Oy

        Kone Hissit Oy

Tarjousten käsittely toteutettiin kolmessa vaiheessa:

  1. Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen
  2. Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
  3. Tarjousten vertailu

Tarjoajan soveltavuuden tarkistamisen tarkoituksena oli selvittää tarjoajan edellytykset suoriutua asiakasovien huoltotöiden suorittamisesta tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukaisesti.

Tarjousten vertailu suoritettiin kaikkien tarjousten osalta, sillä

        kaikki tarjouksen jättäneet tarjoajat täyttivät tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset ja

        kaikki saapuneet tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Arviointiperusteena käytettiin seuraavia kriteereitä:

1. Hinta 80 %

Tarjouspyynnössä laskettiin kullekin tarjoajalle vertailuhinta tilattavan palvelun tarjousten vertailua varten määriteltyjen vuosihuolto-ohjelman mukaisten huoltotyö- ja vikakorjaus työtuntien mukaisesti.

Edullisimman vertailuhinnan saanut tarjoaja sai parhaat hintapisteet (80 pistettä). Muut tarjoajat saivat (halvin hinta / tarjottu hinta) x 80 pistettä.

2. Laatu 20 %

Laadun vertailuperusteena käytettiin tarjoajien soveltuvuuden vähimmäisvaatimukset ylittävää osuutta. Laatukriteerinä arvioitiin asiakasovien vikahuoltojen vasteaikaa. Laatupisteet skaalattiin siten, että parhaimmat laatupisteet saanut tarjoaja sai 20 laatupistettä, muut tarjoajat (tarjoajan pistemäärä / parhaan pistemäärä) x 20 pistettä.

Vertailupisteet laskettiin hinta- ja laatupisteiden yhteenlaskettuna summana.

Vertailutaulukko on hankintapäätöksen liitteenä.

HKL hankkii puitejärjestelyn asiakasovien huolto- ja vikakorjaustyöt siten, että sillä on oikeus valita tämän puitejärjestelyn mukaisiin yksilöityihin toimeksiantoihin kokonaistaloudellinen edullisuusjärjestys huomioon ottaen se palveluntuottaja, jolla on sen kannalta parhaat edellytykset toimeksiannon suorittamiseen HKL:n toiminnan edellyttämän tarpeen ja aikataulun sekä palveluntuottajan kapasiteetin mukaan.

Tilaaja voi järjestää myös erillisten toimeksiantojen osalta minikilpailutuksen puitejärjestelyyn valittujen palveluntuottajien kesken.

Hallinto- ja hankintapalvelut huolehtii hankintapäätöksen tiedoksiannosta asianosaisille.

Lisätiedot

Raimo Hinkkanen, tekninen isännöitsijä, puhelin: 310 25536

raimo.hinkkanen(a)hel.fi

Sami Kellokoski, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 23601

sami.kellokoski(a)hel.fi

Liitteet

1

Vertailutaulukko 75H20

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, liikenneliikelaitoksen johtokunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjoajat

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, liikenneliikelaitoksen johtokunta
Liite 1

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 55250

Hämeentie 86

3101071

0201256-6

FI3280001301351509

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 00550

Faksi

 

Alv.nro

hkl@hel.fi

http://hkl.fi

09655783

 

FI02012566